2025/2026 BA-BHAAO2502U Managerial and Organisational Economics II
English Title | |
Managerial and Organisational Economics II |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Generel ledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 18-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende -
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl - opfylde
følgende læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Det forventes, at de studerende har taget faget MOE I, idet MOE II eksplicit i udtalt grad trækker på erhvervsøkonomisk teori præsenteret på MOE I, og bygger oven på denne i en organisatorisk kontekst. | ||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 5
Mundtlige fremlæggelser
mv.
Øvelsesafviklingen på MOE (II) er organiseret på den måde, at alle studerende på de enkelte hold bliver inddelt i 8 grupper. Øvelsesafviklingen for den enkelte studerende og for grupperne består af 4 præsentationer og 4 opponeringer (i alt 8 øvelsesgange/godkendelsesaktiviteter). Præsentationerne og opponeringerne sker i grupper, har en varighed af ca. 20 minutter, og skal godkendes af holdets lærer. De(n) studerende skal individuelt have godkendt mindst 5 af disse 8 godkendelsesaktiviteter, for at kunne blive indstillet til den ordinære eksamen. Ved øvelsesgangene/godkendelsesaktiviteterne skal de studerende medbringe deres studiekort. Der vil ikke blive givet flere forsøg inden den ordinære eksamen. Såfremt en studerende har været forhindret i at deltage i mindst 5 af de obligatoriske godkendelsesaktiviteter som følge af dokumenteret sygdom, eller hvis en studerende ikke har fået godkendt mindst 5 af de obligatoriske godkendelsesaktiviteter på trods af, at den studerende har gjort et reelt forsøg herpå, vil der blive stillet en ekstra-opgave inden SYGE-/OMPRØVEN, som skal besvares og godkendes for at den studerende kan blive indstillet til syge-/omprøven. Ekstra-opgaven er en 8-timers individuel, skriftlig hjemmeopgave i fagets pensum, hvor den studerende på maksimalt 3 sider udfærdiger en personlig reflektion over, hvordan den studerende - med udgangspunkt i fagets pensum - forventer at kunne bruge faget i fremtiden efter endt uddannelse. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Formålet med MOE II er, at de studerende erhverver sig viden om, hvorledes virksomheder - med Managerial og Organisational Economics som teoretisk afsæt - kan designes så effektivt som muligt. Gennem HA-almen-studiets 1. semester er de studerende bl.a. blevet præsenteret for den klassiske Erhvervsøkonomi i MOE I (produktionsfunktioner, omkostninger, markeder, optimering m.m.). MOE II bygger videre herpå, og rækker ud til andre fag på HA-almen så som Organisationsanalyse, Mikroøkonomi og Økonomistyring.
Faget tager udgangspunkt i det på HA-almen i MOE I præsenterede
erhvervsøkonomiske teoriapparat, hvorefter der suppleres med
transaktionsomkostnings- samt principal-/agentteori. Der trækkes i
særdeleshed på antagelserne om at individer er egennytte-handlende,
og på at viden i virksomheder oftest er asymmetrisk
fordelt. Med disse to antagelser opbygges en referenceramme,
hvis formål det er dels at analysere økonomiske, organisatoriske
problemstillinger, men væsentligere at udstikke retningslinjer for,
hvordan man indretter ’virksomhedens økonomiske, organisatoriske
arkitektur’ effektivt. Man kan sige, at faget trækker
markedslogikken ind i virksomheden (’Bringing the Market Inside the
Firm’, Baker et. al., 2002). Der er med andre ord tale
om økonomisk adfærds- og organisationsteori.
I en konkret, aktuel kontekst (jf. N9) kan det eksempelvis nævnes, at faget vil runde problemstillinger omkring hvordan virksomheder, der har bæredygtighed i bred forstand som et pejlingsmærke, kan oversætte dette til en incitamentsorienteret præstationsmålingsdimension. Ligeledes vil AI blive inddraget i undervisningen på en måde, så det forsøges belyst, hvorledes arbejdsdeling mellem medarbejdere og kunstig intelligens ser ud i en virkelighed, hvor teknologi kan bruges både til at automatisere visse arbejdsprocesser og assistere mennesker i andre. Denne AI-dimension tager udgangspunkt i den første af de ovenfor anførte centrale problemstillinger omhandlende allokering af beslutningsrettigheder.
Faget perspektiveres med jævne mellemrum i undervisningsforløbet op imod bl.a. psykologisk teori, og bidrager således såvel til en virksomhedsspecifik som til en individuel viden. Ligeledes vil enkelte mere aggregerede, samfundsmæssige perspektiver og tilgange blive præsenteret, der understreger fagets mange praktiske anvendelsesmuligheder.
|
||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
MOE II er bygget op om forelæsninger (F) og
øvelser (Ø). F dækker de centrale emner i pensum, og danner det
teoretiske fundament for faget. Som supplement lægges der op til på
Ø-holdene at arbejde med et stort antal opgaver/cases mhp. at
arbejde med den præsenterede teori.
På Ø-holdene forventes det, at de studerende deltager aktivt for at maksimere feedback fra hold-underviseren (se også under ’Feedback’). Formålet med Ø er at bruge og diskutere teorien. De studerende vil her blive trænet i at analysere konkrete, organisatoriske beslutningssituationer, samtidig med at evnen til at reflektere over teoriers forudsætninger og praktiske anvendelighed øves. Formålet med denne kompetenceopbygning er at forberede de studerende bedst muligt til eksamen. Ø-timerne er bygget op i blokke af 3 lektioner. Først samler hold-underviseren op på F, og de studerende kan stille afklarende spørgsmål. Dernæst følger to lektioner, hvor de stillede opgaver/cases gennemgås af 8 præsenterende og opponerende grupper. Opponentgruppernes opgave er at kommentere præsentationsgruppens løsninger og opstille alternative løsningsmuligheder. Hold-underviserens opgave er gennem dialog og feedback at sikre Ø’s faglige dybde og bredde, samt at bringe supplerende aspekter i spil. Tilstedeværelsesundervisningens intention om at træne de studerende i at analysere konkrete beslutningssituationer samt vurdere teoriers forudsætninger og anvendelighed (se ’Læringsmål’), vil også blive understøttet af fagets brug af videoer mm. på Canvas. De studerende må gerne bruge generativ AI (fx ChatGPT) ifm. Ø.; de bør selv vurdere, hvordan AI kan bruges fornuftigt, så det understøtter læring (til fx. at forklare fagbegreber). Brug af AI erstatter ikke en forventning om, at de studerende under Ø-lektionerne kan indgå i en akademisk dialog om øvelserne; det er stadig de studerendes eget ansvar at kunne stoffet godt nok til at kunne præsentere, agere opponenter, og svare på spørgsmål fra de andre studerende og Ø-læreren. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
De studerende får individuel, mundtlig feedback
væsentligst under øvelsestimerne. I øvelsestimerne får de
studerende dels feedback af de udpegede opponentgrupper, dels af
hold-underviseren, der skal sikre fremlæggelsernes faglige dybde og
bredde samt at bringe eventuelle supplerende/nye aspekter i spil.
Det store antal øvelsesopgaver og cases giver rig lejlighed til at
give grupperne samt de enkelte studerende svar på spørgsmål,
standpunktsbedømmelse og feedback omkring løsningen af de stillede
opgaver ligesom de fælles gennemgange af opgaverne benyttes til at
tilbagemelde på generelle samt specifikke objektmæssige faldgruber.
På denne måde får den/de studerende feedback på deres
præsentationers og opponeringers kvalitet og beskaffenhed.
|
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
De studerende kan finde den endelige litteraturliste på Canvas inden semesteret starter
Væsentligste pensum, vil være Brickley, Smith & Zimmerman: Managerial Economics and Organizational Architecture, 7th. ed., 2021, McGraw Hill, ca. 600 sider. Denne bog skal anskaffes.
Hertil kommet et kompendie med udvalgte artikler samt kapitler fra enkelte fagligt tilstødende bøger. |