2025/2026 BA-BINTO2011U IT-strategi
English Title | |
IT Strategy |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for professioner
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal eleverne opfylde
følgende læringsmål uden eller kun med mindre fejl eller fejl:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 3
Obligatoriske
hjemmeopgaver
I kurset skal der afleveres fem skriftlige obligatoriske opgaver. Opgaverne varierer i form (fx quiz-besvarelse, kort skriftlig case-analyse mv.) og har et omfang af 2-5 sider pr. opgave. Mindst tre af disse skal godkendes for at kunne deltage i eksamen. Opgaverne løses i visse tilfælde individuelt og i visse tilfælde i grupper af 2-4 personer. Grupperne dannes af de studerende. Nærmere detaljer om tidsplan (deadline, feedback, etc.) offentliggøres på Canvas ved kursets start. Såfremt en studerende har været forhindret i at deltage i de obligatoriske aktiviteter som følge af dokumenteret sygdom, eller hvis en studerende ikke har fået godkendt aktiviteterne på trods af, at den studerende har gjort et reelt forsøg, vil der blive stillet en ekstra opgave inden syge-/omprøven. Det ekstra forsøg er en hjemmeopgave (max. 15 sider), der modsvarer tre obligatoriske opgaver. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Det overordnede mål med dette kursus er at introducere modeller og metoder for optag og udnyttelse af IT i organisationen. Kurset indgår i det organisatoriske fagområde på uddannelsen.
I kurset indgår bl.a. følgende områder: - Strategiske analysemodeller (SWOT, Porter's Five Forces, business model canvas mv.) - Digitale forretningsmodeller - Customer value propositions - Business alignment (models & frameworks) - Digital transformation - Digital innovation - Digitale økosystemer og platforms-strategier - IT investment decision-making - IT-strategi-implementering |
||||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Pædagogisk er kurset tilrettelagt med en blanding af forelæsninger og øvelser. Som led heri forventes der ca. 3 gæsteforelæsninger. Desuden afholdes der afslutningsvist en 'case competition' med eksternt dommerpanel. Konkurrencen er integreret del af undervisningen og fungerer desuden som forberedelsen til eksamen. Studerende, som fravælger deltagelse i øvelser og 'case competition' kan ikke forventes at få fuldt udbytte af kurset. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Løbende fælles dialog i forbindelse med
forelæsninger og øvelser/workshops.
Feedback på quizzer og øvrige opgaver til understøttelse af formativ feedback. Feedback via diskussioner i øvelser/workshops. Mulighed for at uploade spørgsmål og kommentarer via Canvas - fælles feedback til forelæsninger. Individuel dialog via 'office-hours' (tidspunkt offentliggøres på Canvas). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||||
Kurset indgår i organisationsfagblokken på ha (it.) og bygger derfor videre på læring opnået gennem de tidligere organisationsfag på uddannelsen og indgår i læringssamspillet med de tekniske og økonomiske fag på uddannelsen. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
|