English   Danish

2025/2026  BA-BINTO2011U  IT-strategi

English Title
IT Strategy

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for professioner
Kursusansvarlig
  • Ulrik Bisgaard Ulsrod Røhl - Institut for Digitalisering (DIGI)
Primære fagområder
  • Informationsteknologi/Information technology
  • Strategi/Strategy
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 04-06-2025

Relevante links

Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal eleverne opfylde følgende læringsmål uden eller kun med mindre fejl eller fejl:
  • 1. Redegøre for grundlæggende IT-strategiske modeller og begreber
  • 2. Beskrive og forklare relevante IT-strategier, der kan udnyttes i forskellige organisatoriske sammenhænge
  • 3. Identificere og reflektere over relevante koncepter/modeller til at analysere udfordringer og muligheder for IT i en given organisation
  • 4. Anvende kursets centrale begreber og modeller meningsfuldt og reflekteret på cases og konkrete eksempler.
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden)
Antal obligatoriske aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i studieordningen): 3
Obligatoriske hjemmeopgaver
I kurset skal der afleveres fem skriftlige obligatoriske opgaver. Opgaverne varierer i form (fx quiz-besvarelse, kort skriftlig case-analyse mv.) og har et omfang af 2-5 sider pr. opgave. Mindst tre af disse skal godkendes for at kunne deltage i eksamen. Opgaverne løses i visse tilfælde individuelt og i visse tilfælde i grupper af 2-4 personer. Grupperne dannes af de studerende.

Nærmere detaljer om tidsplan (deadline, feedback, etc.) offentliggøres på Canvas ved kursets start.

Såfremt en studerende har været forhindret i at deltage i de obligatoriske aktiviteter som følge af dokumenteret sygdom, eller hvis en studerende ikke har fået godkendt aktiviteterne på trods af, at den studerende har gjort et reelt forsøg, vil der blive stillet en ekstra opgave inden syge-/omprøven. Det ekstra forsøg er en hjemmeopgave (max. 15 sider), der modsvarer tre obligatoriske opgaver.
Prøve/delprøver
IT-strategi:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 2-4
Omfang af skriftligt produkt Max. 15 sider
Retningslinier for hvad rapporten skal indeholde fremgår af Canvas og gennemgås i undervisningen.
Opgavetype Opgavebesvarelse
Udlevering af opgave Eksamensopgaven udleveres via Digital eksamen (DE), når prøven starter
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Forår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Den mundtlige eksamen indledes med en kort præsentation (3-5 minutter) af centrale temaer belyst i rapporten og beslægtede temaer fra øvrig pensum. Disse temaer danner udgangspunkt for den efterfølgende dialog til eksamen. I dialogen forventes det at den studerende inddrager relevant kursuslitteratur. Det understreges at det er hele pensum fra kurset, der kan inddrages til den mundtlige eksamen.  

 

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Det overordnede mål med dette kursus er at introducere modeller og metoder for  optag og udnyttelse af IT i organisationen.  Kurset indgår i det organisatoriske fagområde på uddannelsen. 

 

I kurset indgår bl.a. følgende områder:

- Strategiske analysemodeller (SWOT, Porter's Five Forces, business model canvas mv.)

- Digitale forretningsmodeller

- Customer value propositions

- Business alignment (models & frameworks)

- Digital transformation

- Digital innovation

- Digitale økosystemer og platforms-strategier

- IT investment decision-making

- IT-strategi-implementering

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
Forskningslignende aktiviteter
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
Beskrivelse af undervisningsformer
Pædagogisk er kurset tilrettelagt med en blanding af forelæsninger og øvelser. Som led heri forventes der ca. 3 gæsteforelæsninger. Desuden afholdes der afslutningsvist en 'case competition' med eksternt dommerpanel. Konkurrencen er integreret del af undervisningen og fungerer desuden som forberedelsen til eksamen. Studerende, som fravælger deltagelse i øvelser og 'case competition' kan ikke forventes at få fuldt udbytte af kurset.
Feedback i undervisningen
Løbende fælles dialog i forbindelse med forelæsninger og øvelser/workshops.

Feedback på quizzer og øvrige opgaver til understøttelse af formativ feedback.

Feedback via diskussioner i øvelser/workshops.

Mulighed for at uploade spørgsmål og kommentarer via Canvas - fælles feedback til forelæsninger.

Individuel dialog via 'office-hours' (tidspunkt offentliggøres på Canvas).
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger 22 timer
Forberedelse til forelæsninger 66 timer
Øvelser/workshops 22 timer
Forberedelse til øvelser/workshops 58 timer
Eksamensforberedelse 38 timer
Total: 206 timer
Yderligere oplysninger

Kurset indgår i organisationsfagblokken på ha (it.) og bygger derfor videre på læring opnået  gennem de tidligere organisationsfag på uddannelsen og indgår i læringssamspillet med de tekniske og økonomiske fag på uddannelsen.

Foreløbig litteratur

Litteratur til faget offentliggøres på Canvas inden kursusstart.

 

Som forberedelse til de ugentlige øvelser forventes der typisk at skulle læses en case-beskrivelse.

 

Sidst opdateret den 04-06-2025