English   Danish

2025/2026  BA-BKOMO1206U  Organisationskommunikation

English Title
Organizational Communication

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Service og markeder
Kursusansvarlig
  • Lars Thøger Christensen - Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC)
Primære fagområder
  • Kommunikation/Communication
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organisation
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 23-06-2025

Relevante links

Læringsmål
For at bestå prøven, skal den studerende kunne:
  • Demonstrere nuanceret forståelse for fagets teorier, begreber og modeller
  • Være i stand til at på korrekt og nuanceret vis at anvende fagets teorier, begreber og modeller
  • Reflektere over hvordan et givet valg af en bestemt teoretisk forståelsesramme har konsekvenser for kommunikations- og organisationsforståelsen
  • Demonstrere en evne til selvstændigt at forholde sig nøgternt og distanceret til konkrete kommunikationsstrategier, løsninger og kampagner fra virksomheder, således at disses selvforståelse ikke reproduceres ukritisk
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden)
Antal obligatoriske aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i studieordningen): 4
Obligatoriske hjemmeopgaver
Den studerende skal aflevere 4 skriftlige opgaver, der udarbejdes i grupper i løbet af semesteret. Omfanget af disse opgaver er max. 3 sider. Gruppeopgaverne skal udarbejdes med medlemmerne af den obligatoriske studiegruppe (3-4 studerende). Specifikation af opgaverne samt deadlines for aflevering bliver præsenteret ved semesterstart.

OBS:
De obligatoriske aktiviteter er ikke en eksamen men bedømmes godkendt/ikke godkendt. Alle 4 obligatoriske aktiviteter skal godkendes, for at den studerende kan blive indstillet til eksamen.

Der stilles en ny obligatorisk godkendelsesopgave (max. 10 sider) før den ordinære eksamen til de studerende, der har været syge eller har gjort forsøg i samtlige obligatoriske aktiviteter. Studerende der ikke har gjort forsøg, og som ikke kan dokumentere sygdom el.lign., kan ikke få stillet yderligere godkendelsesaktiviteter og kan ikke deltage i den ordinære eksamen eller reeksamen men trækkes for eksamensforsøg.

Læs mere om obligatoriske aktiviteter på my.cbs.dk.
Prøve/delprøver
Organisationskommunikation:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmelsesform Bestået/ikke bestået
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Hjælpemidler Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe
  • USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj, installérbare programmer o. lign.)
  • I papirformat: Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter
Den studerende har adgang til
  • Canvas
  • IT-basispakke
  • Personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
Læs nærmere her : Hjælpemidler og IT-pakker
Syge-/omprøve Mundtlig stedprøve
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse: Med følgende forberedelsestid: 20 Minutter
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern censor.
Hjælpemidler: Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Den studerende må i forberedelseslokalet medbringe: Simple skrive- og tegneredskaber, egen bærbar/tablet til opslag (OBS der er ikke mulighed for opladning i eksamenslokalet), lommeregner efter eget valg, bøger inklusiv ordbøger, noter. BEMÆRK: Det er ikke tilladt at kommunikere med andre i forberedelsestiden.
Beskrivelse af eksamensforløbet

For syge-/omprøven gælder følgende: Den studerende trækker et teoretisk spørgsmål fra pensum. I forbindelse med eksaminationen lægger den studerende ud med sit bud på det givne spørgsmål og derefter stilles der uddybende spørgsmål til oplægget samt andre dele af pensum.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Organisationskommunikation tager sigte på at belyse og illustrere, hvorledes organisationer benytter kommunikation til at strukturere deres praksis, herunder at træffe beslutninger, opbygge kulturen, præsentere sig, opbygge relationer og netværker, ledes, samarbejde, udøve magt, løse konflikter, og gennemføre forandringsprojekter. 

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Undervisers egen forskning
Forskningslignende aktiviteter
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
Beskrivelse af undervisningsformer
Forelæsninger og øvelsesundervisning.
Feedback i undervisningen
Der gives flere forskellige former for feedback i undervisningen, dels på klasseøvelser i plenum, dels i undervisers træffetid og dels i forlængelse af alle gruppebesvarelser af obligatoriske opgaver.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger 100 timer
Øvelsestimer 36 timer
Eksamen og eksamensforberedelse 70 timer
I alt 206 timer
Foreløbig litteratur

 

  • Cheney, G.; Christensen, L.T.; Zorn, T. & Ganesh, S. (2011): Organizational Communication in an Age of Globalization – Issues, Reflections, Practices. Waveland Press.
  • Tourish, D. (2005). Critical upward communication: Ten commandments for improving strategy and decision making. Long Range Planning, 38(5), pp. 485-503.
  • H. B. Schwartzman (1989). The meeting. Gatherings in organizations and communities. New York: Plenum Press, pp. 34-86.
  • J. G. March (2008). Fornuft og forandring. Ledelse i en verden beriget med uklarhed. 2nd ed. Frederiksberg: Samfundslitteratur, pp. 49-69.
  • Garsten, C. (1994). Apple World – Core and Periphery in a Transnational Organizational Culture, pp. 82-133. Stockholm: Stockholm Studies in Social Anthropology 33.
  • A. Pye (2005): Leadership and organizing: Sensemaking in action, Leadership, 1:1, pp. 31-50.
  • S. Hildebrandt og S. Brandi (2005): Ledelse af forandring. Virksomhedens konkurrencekraft, 147-159. København: Børsens Forlag.
  • Smith, R. & Eisenberg, E.M (1987): Conflict at Disneyland. A Root-Metaphor Analysis. In Communication Monographs, Vol. 54, pp. 367-380.
  • van Maanen, J.(1991): The Smile Factory: Work at Disneyland, in Frost, P. et al.: Reframing Organizational Culture, Newbury Park, CA.: Sage 1991, pp. 58-76.
  • Alvesson, M. Understanding Organizational Culture (pp. 16-33). Los Angeles: Sage.
  • Lashinsky, A. (2011). How Apple Works, Fortune Magazine, 25. August.
  • Miner, H. (1956). Body Rituals among the Nacirema. American Anthropologist, 1956, 58(3), pp. 503-507.
  • Krogh, S. (2018). Anticipation of organizational change. Journal of Organizational Change Management, 31(6), 1271–1282.
Sidst opdateret den 23-06-2025