Læringsmål |
For at bestå prøven skal den studerende kunne:
- demonstrere viden om forskellige kvantitative
dataindsamlingsmetoder og vurdere deres fordele og ulemper i
forhold til specifikke problemstillinger
- bruge beskrivende statistik og grafiske metoder til at
præsentere og forstå kvantitative data
- formulere hypoteser og teste disse ved hjælp af udvalgte
statistiske test
- fortolke analyser of kvantitative data og kommunikere
fortolkninger og konklusioner effektivt
- forholde sig kritisk til undersøgelsesdesign og analysemetoder,
herunder f.eks. formulering af spørgsmål og hypoteser,
stikprøveudtrækning, valg af test og relevante forudsætninger for
tests
|
Prøve/delprøver |
Kvantitativ
metode og statistik:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
3-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Udlevering af opgave |
Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt.
guidelines |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
Bestået/ikke bestået |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge-/omprøve: Samme prøveform som
ved ordinær prøve
1) For projekter, hvor en eller flere af gruppemedlemmerne ikke
består, tager syge-/omprøven udgangspunkt i den oprindelige
gruppeaflevering (som genafleveres).
2) Hvis en studerende har deltaget i udarbejdelsen af den
skriftlige opgave, men har været syg/fraværende ved den mundtlige
eksamen, tager syge/omprøven udgangspunkt i den oprindelige
gruppeaflevering (som genafleveres).
3) For grupper, hvor alle medlemmer ikke består, anses det samlede
projekt for uacceptabelt. Inden syge-/omprøven skal den skriftlige
opgave revideres og forbedres.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den mundtlige eksamen tager sit udgangspunkt i gruppeopgaven,
men bygger på hele kursuslitteraturen. Den mundtlige eksamen består
af en diskussion af den skriftlige opgave, hvor eksaminatorerne kan
rejse både projekt-relaterede samt generelle spørgsmål.
Det er tilladt at bruge AI-baserede sprogmodeller som
søgemaskine, korrektur og sproglig assistance, samt til fejlfinding
af specifik programmeringskode. Husk at AI-genereret indhold ikke
altid er faktuelt korrekt. Alt i jeres opgave er jeres
ansvar.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kursets mål er at gøre de studerende i stand til at arbejde
kompetent med relevante kvantitative metoder både i projekter og
opgaver i løbet af deres uddannelse og i deres fremtidige
erhvervskarriere. Kurset fokuserer på anvendelse af kvantitative
metoder i forhold til faktiske problemstillinger og data og lægger
stor vægt på fortolkning og anvendelse af analyser og resultater.
Udover selv at analysere data lærer de studerende at forholde sig
kritisk til andres brug af kvantative metoder og statistiske
analyser.
Kurset dækker følgende emner:
- grundlæggende skabeloner for undersøgelsesdesign, som går igen
i løbet af hele kurset og danner grundlag for de øvrige
komponenter
- deskriptiv og inferentiel statistik og hvad disse kan bruges
til
- kategoriske og numeriske variable og deres betydning for valg
af deskriptiv og inferentiel statistik
- dataindsamlingsmetoder; kurset fokuserer på spørgeskemaer, men
dækker også andre metoder, herunder eksperimenter
- introduktion af statistisk software
- de vigtigste sandsynlighedsfordelinger, som basis for
forståelse af statistiske tests
- formulering af undersøgelsesspørgsmål og statistiske
hypoteser
- statistiske tests; der er fokus på god forståelse af simple
tests, men kurset dækker også udvalgte multivariate
metoder.
Kurset er bygget op omkring ugentlige forelæsninger der dækker
det mere teoretiske, med tilhørende øvelsestimer hvor teorien
bringes i anvendelse.
|
Forskningsbaseret undervisning |
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
- Undervisers egen forskning
- Metodologi
Forskningslignende aktiviteter
- Udvikling af forskningsspørgsmål
- Dataindsamling
- Analyse
- Studerende udfører selvstændige forskningslignende aktiviteter
under vejledning
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Kurset vil kombinere klassisk campus og online
forelæsninger med superviserede campus og online øvelser.
Blended learning vil blive brugt til at fremme studerendes
engagement og give læringsfeedback. Med fokus på praktisk
anvendelse vil undervisning lægge fokus på hands-on øvelser ved
brug af statistisk software. Studerende vil modtage en introduktion
til brugen af disse værktøjer i dedikeret workshop.
Det forventes, at deltagerne aktivt engagerer sig i
problemløsningsøvelser inden for holdundervisning og derhjemme,
samt forberedelse før holdundervisning ved at læse det respektive
materiale. Løbende vurdering vil understøtte studerendes læring og
give vejledning om deres fremskridt hen imod at mestre
læringsmålene. |
Feedback i undervisningen |
Studerende får feedback gennem øvelser,
gruppevejledning (både plenum og i grupper), samt dedikerede
blended learning-elementer. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger (online- og tilstedeværelsesforelæsninger) |
26 timer |
Øvelsestimer |
16 timer |
Selvstændig øvelser |
10 timer |
Studiecafeer |
15 timer |
Projektarbejde |
115 timer |
Forberedelse og eksamen |
26 timer |
Total |
208 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Grundbog:
Artikler:
- Bechara, J.P. & Ven, A.H. Van De, 2007. Philosophy of
Science Underlying Engaged Scholarship. In Engaged Scholarship: A
Guide for Organizational and Social Research. Oxford: Oxford
University Press, pp. 36–70.
- Entman, R.M., 1993. Framing: Toward Clarification of a
Fractured Paradigm. Journal of Communication, 43(4), pp.51–58.
Available at:
https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x.
- de Groot, J.I.M. & Steg, L., 2008. Value Orientations to
Explain Beliefs Related to Environmental Significant Behavior: How
to Measure Egoistic, Altruistic, and Biospheric Value Orientations.
Environment and Behavior, 40(3), pp.330–354.
http://eab.sagepub.com/content/40/3/330.abstract.
- Gwozdz, W., Steensen Nielsen, K. & Müller, T., 2017. An
Environmental Perspective on Clothing Consumption: Consumer
Segments and Their Behavioral Patterns. Sustainability , 9(5).
- Kent State University. 2021. SPSS Tutorials: Working With Data.
https://libguides.library.kent.edu/SPSS/data-management
- Research Methods in Psychology. 6.1 Experiment Basics.
https://open.lib.umn.edu/psychologyresearchmethods/chapter/6-1-experiment-basics/
- Research Methods in Psychology. 6.2 Experimental Design.
https://open.lib.umn.edu/psychologyresearchmethods/chapter/6-2-experimental-design/
|