English   Danish

2025/2026  BA-BKOMO2505U  Corporate Branding

English Title
Corporate Branding

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Service og markeder
Kursusansvarlig
  • Richard Gyrd-Jones - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Tilde Heding - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Primære fagområder
  • Kommunikation/Communication
  • Markedsføring/Marketing
  • Strategi/Strategy
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 23-06-2025

Relevante links

Læringsmål
For at bestå prøven skal den studerende kunne:
  • Beskrive og forklare de centrale teorier, modeller og litteratur i corporate branding
  • Reflektere over og analysere fagets teori og litteratur samt syntetisere forskellige perspektiver med henblik på at vurdere en løsning frem for en anden
  • Identificere de centrale elementer som corporate branding er bygget på og anvende denne forståelse på et givent brand til at analyse dens styrke og svagheder
  • Identificere strategiskrelevante interessenter, der bidrager til corporate brand og beskriv deres rolle i forhold til opbygning og vedligeholdelse af værdien af corporate brand
  • Beskrive hvordan corporate brand arbejder med narrativer og hvordan disse narrativer engagerer corporate brands forskellige interessenter
  • Forklare hvordan corporate brands arbejder med intern ledelse og kultur og relationen til corporate brand image
Prøve/delprøver
Corporate Branding:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 3-4
Omfang af skriftligt produkt Max. 5 sider
Opgavetype Synopsis
Udlevering af opgave Opgaven stilles i undervisningen
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Dette kursus giver de studerende et konkret fundament for at forstå og håndtere corporate branding set fra en strategisk kommunikationsvinkel. I dette fag undersøger vi betydning af corporate branding i et samfund, der kendetegnes af eksistentielle kriser og forbrugerskepsis overfor alle former for kommerciel kommunikation. I denne kontekst oplever brands, hvordan kontrol er flyttet fra central styring til en interessentorienteret fokus. Betydning af det for hvordan, der arbejdes med corporate branding er centralt i dette fag. 

 

Kurset inkluderer følgende temaer: 

  • INTRODUKTION: Områdets historik og relation til andre fagområder

  • IDENTITET: Corporate brands som identiteter med relevans for virksomheden, stakeholders og markedet. Identitet forankret i fortid, nutid og fremtid. Alignment af identiteter

  • CO-CREATION: Co-creation af corporate brands med involvering af flere stakeholders

  • STORYTELLING: Skabelsen af et corporate brand narrativ med involvering af flere stakeholders

  • LEDELSE OG KULTUR: Inside-out ledelse af det corporate brand, skabelsen af intern co-creation og interne communities, værdibaseret ledelse

  • BRAND AKTIVERING: Værktøjer for brandets interne stakeholders. Brand foundation, brand touchpoints, brand audit og brand-aktivering

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Undervisers egen forskning
  • Metodologi
  • Modeller
  • Cases
Forskningslignende aktiviteter
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
  • Peer review inklusiv Peer-to-peer
Beskrivelse af undervisningsformer
Forelæsninger, hvor de studerende introduceres til de teoretiske og praktiske aspekter af corporate branding.

Case-baserede workshops, hvor de studerende får mulighed for at anvende deres viden i analyser og løsninger af konkrete situationer.
Feedback i undervisningen
De studerende er inddelt i mindre grupper, som fremlægger for og opponerer mod hinanden. Denne proces modereres af øvelsesunderviseren, der løbende giver feedback til den fremlæggende gruppe, den opponerende gruppe samt ift. input fra de øvrige studerende på øvelsesholdet. Formålet med opponentgrupperne er at give de studerende peer-feedback.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger og øvelsestimer 38 timer
Forberedelse og eksamen 170 timer
I alt 208 timer
Foreløbig litteratur

Udvalg af kapitler fra: 

Iglesias, O., Ind, N., & Schultz, M. (Eds.). (2022). The Routledge companion to corporate branding. Taylor & Francis. 

Sidst opdateret den 23-06-2025