English   Danish

2025/2026  BA-BKOMO2507U  Transformativ kommunikation og bæredygtighed

English Title
Transformative Communication and Sustainability

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 15 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Service og markeder
Kursusansvarlig
  • Mads Mordhorst - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
  • Verena Girschik - Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC)
Primære fagområder
  • CSR og bæredygtighed/CSR and sustainability
  • Kommunikation/Communication
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 30-06-2025

Relevante links

Læringsmål
For at bestå prøven skal den studerende kunne:
  • Formulere en problematik der tager udgangspunkt i fagets tema om virksomheders ageren i en transformativ verden
  • Demonstrere overblik over fagets teorier og begreber og være i stand til at udvælge relevante teorier og begreber og anvende dem i en selvstændig analyse i projektrapporten
  • Reflektere over hvordan et givet valg af bestemte teoretiske forståelsesrammer har metodisk betydning for projektrapporten
  • Demonstrere en evne til at diskutere og forholde sig kritisk til projektets resultater og konklusioner
Prøve/delprøver
Transformativ kommunikation og bæredygtighed:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 3-4
Omfang af skriftligt produkt Max. 15 sider
Opgavetype Projektrapport
Udlevering af opgave Eksamensopgaven udleveres via Digital eksamen (DE), når prøven starter
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Kurset sætter fokus på virksomheders evne til at agere og kommunikere i en omverden under konstant forandring, og hvor virksomheders ansvar for at bidrage til bæredygtige løsninger er blevet et vilkår.  Dermed giver kurset de studerende teoretisk og praktisk indsigt i, hvordan man navigerer kommunikative relationer mellem virksomheder og samfund.

 

Kurset fokuserer især på kommunikations rolle i en verden hvor virksomheders samfundsansvar og økonomisk rationalitet påvirker hinanden, som når der stilles krav til at virksomheder skal være med til at løse klimakrisen, og have strategier for CSR, diversitet og inklusion, og transformative rolle i at håndtere samfundsmæssige udfordringer.

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
Forskningslignende aktiviteter
  • Udvikling af forskningsspørgsmål
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
  • Studerende udfører selvstændige forskningslignende aktiviteter under vejledning
Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen vil veksle mellem (online) videoer, forelæsninger og øvelseshold.
Feedback i undervisningen
Som led i udarbejdelsen af eksamensopgaven afholdes der både øvelseshold (i plenum) og feedbacksessioner for hver gruppe.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger 60 timer
Øvelsestimer 20 timer
Læsning 60 timer
Forberedelse af øvelser og opgaver 28 timer
Forberedelse og eksamen 40 timer
I alt 208 timer
Sidst opdateret den 30-06-2025