English   Danish

2025/2026  BA-BKOMO2509U  Finansiel kommunikation

English Title
Financial Communication

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Tredje quarter
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Service og markeder
Kursusansvarlig
  • Thomas Einfeldt - Økonomisk Institut (ECON)
Primære fagområder
  • Finansiering/Finance
  • Kommunikation/Communication
  • Strategi/Strategy
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 23-06-2025

Relevante links

Læringsmål
For at bestå prøven skal den studerende kunne:
  • Forstå og anvende de grundlæggende regulatoriske rammer for finansiel kommunikation i både børsnoterede og ikke-børsnoterede virksomheder.
  • Redegøre for virksomhedens 3+1 primære målsætninger for den finansielle kommunikation.
  • Differentiere mellem generel og interessentspecifik kommunikation og vurdere betydningen af begge.
  • Analysere og evaluere strategisk finansiel kommunikation samt identificere relevante kommunikationskanaler og -midler.
  • Vurdere og diskutere finansiel værdiskabelse med udgangspunkt i blandt andet Rappaports shareholder value-model.
  • Skelne mellem kortsigtede og langsigtede kommunikationsmål.
  • Foretage en struktureret evaluering af virksomhedens kommunikationsindsats.
Prøve/delprøver
Finansiel kommunikation:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 3-4
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Udover en skriftlig redegørelse for løsningen af en konkret kommunikationsopgave for en konkret case-virksomhed skal gruppen fremlægge et powerpoint-dokument, som gruppen skal præsentere som en del af det mundtlige forsvar.
Opgavetype Casebesvarelse
Udlevering af opgave Opgaven stilles i undervisningen
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Forår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Samme som for ordinær eksamen.
Beskrivelse af eksamensforløbet

Til forberedelsen af den skriftlige redegørelse samt powerpoint-dokument kan benyttes generativ AI.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Dette kursus giver de studerende et konkret fundament for at forstå og håndtere finansiel kommunikation, og klæder dem på til at arbejde med de finansielle kommunikationsudfordringer, som både børsnoterede og unoterede virksomheder står overfor.  

 

Med inddragelse af både et finansielt, et strategisk og et kommunikationsteoretisk perspektiv fokuserer kurset på, hvordan finansiel kommunikation kan understøtte virksomhedens strategi og mål. Eksempler fra praksis hjælper de studerende med udvikle en evne til at håndtere den finansielle kommunikation på en værdiskabende måde, der kan opbygge og fastholde interessenternes tillid.  

 

Kurset inkluderer følgende temaer:

  • De formelle rammer og regler for finansiel kommunikation, herunder virksomhedens eksterne finansielle rapportering
  • De 3+1 fundamentale mål for virksomhedens investor relations
  • Strategisk kommunikationsteori og -praksis i et finansielt perspektiv
  • Generel vs. interessentspecifik finansiel kommunikation
  • Finansiel værdiskabelse, herunder Rappaports model for shareholder value
  • Relevanter kommunikationsmidler og -kanaler
  • Langsigtede vs. kortsigtede finansielle kommunikationsmål
  • Evaluering af virksomhedens finansiel kommunikation
Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Metodologi
Forskningslignende aktiviteter
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
Beskrivelse af undervisningsformer
Forelæsninger, hvor de studerende introduceres til de teoretiske og praktiske aspekter af finansiel kommunikation.

Case-baserede workshops, hvor de studerende får mulighed for at anvende deres viden i analyser og løsninger af konkrete kommunikationssituationer.
Feedback i undervisningen
De studerende modtager løbende feedback fra deres holdlærer og fra deres medstuderende i forbindelse med gruppearbejde og plenumdiskussioner i workshops.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger 30 timer
Øvelsestimer/workshops 76 timer
Forberedelse og eksamen 102 timer
I alt 208 timer
Foreløbig litteratur

Investor Relations and Financial Communication - Creating Value Through Trust and Understanding, Alexander V. Laskin (Wileyblackwell, 2021)

Sidst opdateret den 23-06-2025