English   Danish

2025/2026  BA-BKOMO2510U  Kvalitativ metode og videnskabsteori

English Title
Qualitative Methods and Theory of Science

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Service og markeder
Kursusansvarlig
  • Niels Åkerstrøm Andersen - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
Primære fagområder
  • Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of science
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 23-06-2025

Relevante links

Læringsmål
For at bestå prøven, skal den studerende kunne:
  • Vise overblik over udvalgte videnskabsteorier og kunne forklare analytiske og metodiske konsekvenser af forskellige videnskabsteoretiske valg
  • Være refleksiv om forholdet mellem erkendelsesinteresse, vidensproblem og praksisproblem
  • Gøre rede for de forskellige analysestrategier og metoder, faget har introduceret til. Herunder redegøre for de forskellige tilganges indsigtspotentialer og blinde pletter
  • Anvende forskellige metoder og analysestrategiske tilgange på konkret kommunikationsproblemstillinger og empiri, der relaterer sig til organisation og erhvervsøkonomi
  • Skelne imellem analysestrategi, teori og empiri
  • Være transparent med hensyn til hvordan man analyserer kommunikation
  • Kunne formulere og operationalisere kommunikative problemstillinger
Prøve/delprøver
Kvalitativ metode og videnskabsteori:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve
Antal personer i gruppen 3-4
Varighed 15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Med følgende forberedelsestid: 60 Minutter
Bedømmelsesform Bestået/ikke bestået
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Den studerende må i forberedelseslokalet medbringe: Simple skrive- og tegneredskaber, egen bærbar/tablet til opslag (OBS der er ikke mulighed for opladning i eksamenslokalet), lommeregner efter eget valg, bøger inklusiv ordbøger, noter. BEMÆRK: Det er ikke tilladt at kommunikere med andre i forberedelsestiden.
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Den mundtlige stedprøve foregår i de obligatoriske studiegrupper af 3-4 studerende.

Gruppen trækker et spørgsmål og forbereder sammen en besvarelse af spørgsmålet i et tilstødende lokale. Gruppen kommer herefter ind til mundtlig prøve.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

I dette fag skal den studerende lære de videnskabsteorier, epistemologier, metoder og analysestrategier, der impliceres i de forskellige teorier om kommunikation, kommunikationsmedier og organisationskommunikation, der præsenteres på uddannelsen.

 

Det handler om, hvordan kommunikation på forskellig måde kan gøres til genstand for undersøgelse, herunder de analytiske udfordringer, der dukker på i denne sammenhæng.

 

De forskellige metoder og analysestrategier er endvidere tæt forbundet med, hvordan kommunikatørens rolle forstås. Vi har fx set en udvikling i kommunikationspraksis fra informationskonsulenten, over kampagneplanlæggeren og public affairs til den strategiske og transformative kommunikatør. Til disse knytter sig meget forskellige måder at analysere kommunikation på, fx hvorvidt kommunikation iagttages som overførsel af information, som strategisk intervention, som symbolsk og diskurs magt eller som koblinger af kommunikationsstrømme. 

 

Vi lægger således vægt på, at videnskabsteori og metode ikke bliver et afkoblet appendiks, men kobler sig tæt til HA(kom.)s øvrige fag og til den praksis, de studerende senere skal ud i. 

 

Faget arbejder endeligt med, hvordan man designer undersøgelser og analyser, herunder der hvad der er god videnskabelig praksis, hvordan man træffer valg angående videnskabsteoretisk position, problemformulering, empiri og metoder, samt hvordan man styre sådanne undersøgelser. 

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Undervisers egen forskning
  • Metodologi
Forskningslignende aktiviteter
  • Udvikling af forskningsspørgsmål
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
Beskrivelse af undervisningsformer
Faget består af en forelæsningsrække og workshops.

Workshops er holdundervisning, hvor fagets teoretiske begreber og perspektiver anvendes analytisk. Workshops lægges efter hver blok.
Feedback i undervisningen
Forelæsningerne vil være krydret med summeøvelser, hvor forelæseren bevæger sig rundt og giver feedback.

I øvelsestimerne arbejder de studerende i gruppe, og der er løbende feedback både ift. den enkelte gruppe og i plenum.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger 34 timer
Øvelsestimer 4 timer
Forberedelse og eksamen 170 timer
I alt 208 timer
Yderligere oplysninger

Kursets litteratur offentliggøres på Canvas inden semesterets start og samles i et kompendium.  

Foreløbig litteratur

Preskorn-Thygesen, T. (2021): Erhvervsøkonomiens Videnskabsteori, Samfundslitteratur, Frederiksberg.

Kristensen, J.E. (2007): ”Det moderne universitets ide og selvbeskrivelse gennem 200 år”, i Ideer om et universitet, Aarhus Universitetsforlag

Andersen, N.Å & Pors, J.G. (2024): ”Samfundets differentiering”, i Velfærdsledelse mellem styring og potentialisering, Hans Reitzels Forlag, København, s. 45-70.

Habermas, J. (1971): Knowledge and Human interest, Boston Beacan Press, s 301-316.

Weaver, Warren (1963): “Recent contributions to the mathematical theory of communication” i , The Mathematical theory of communication, The university of Illinois Press, Chicago, s. 3-28.

Capra, Frijof and Luisi, Pier Luigi (2014): The systems view of life, A unifying vision, Cambridge University Press, Cambridge, s. 84-97.

Weiner, Nobert (1954): The human use of human beings, Da Capo Press, Boston, s. 15-27, 95-104.

Bertalanffy, Ludwig von (2018): A systems view of man, Routledge, s. 41-55, s. 69-84.

Baecker,  Dirk (2013): ”Systemic Theories of Communication” in Paul Cobley and Peter J. Schulz (eds.), Handbook of Communication Sciences, vol. 1, Berlin: de Gruyter, pp. 85–100.

Sausure, F.de (1990): Course in general linguistics, Duckworth, London, s. 8-17, 65-78.

Krause-Jensen, Esbern (1973): Den franske strukturalisme, Berlingske Leksikon Bibliotek, København, 7-48.

Pedersen, Ove K. (1983): ”Althusser-skolen”, i Videnskabsproblemet, Aurora, København, s. 107-152.

Osborne, Richard (1994): Filosofi for begyndere, Det lille forlag, Frederiksberg, s177-186.

Laclau, Ernest (1986): Hegemoni – En ny politisk logik, Interview i Politiske strategier i 1980’erne, Aurora, København. s.105-118.

Andersen, N.Å. (1999): Diskursive analysestrategier, Nyt fra samfundsvidenskaberne, s. 28-63.

Schmidt, L.H. og Kristensen, J.E. (1985): Foucaults blik, Modtryk, Aarhus, s. 48-73.

Andersen, Niels Åkerstrøm (2018): Niklas Luhmann, Jurist- og Økonomforbundets forlag, København, s. 21-54.

Hodgetts, Timothy (2018): Connectivity as a multiple: In, with and as nature, Area, 50: 83-90.

Cali, Giacomo (2025): A pandemic of possibilities, J. organizational Sociology,  

Hastrup, Kirsten (1998): ”Teoretisk tænkning i humanistisk videnskab”, Arbejdspapirer nr. 6, s. 5-20.

Andersen, Niels Åkerstrøm & Mordhorst, Mads (2024): “Form and media in management and organizational history: how different research programs transform the ‘Past’ into ‘History’”, Management & Organizational History, DOI: 10.1080/​17449359.2024.2304611.

Mikkelsen, Jan Foght (1989): ”Pragmatisk receptionsteori” i Højbjerg, Lennard (red): Reception af levende billeder, Akademisk Forlag, København, 53-80.

Schrøder, Kim (2003): Generelle aspekter
ved mediereception? – Et bud på en multidimensional model for analyse af kvalitative receptionsinterviews, MEDIEKULTUR 35, s.63-73

Albrechtsen, Charlotte (2019): ”Sådan forbereder du en fokusgruppe”, https:/​/​tovejs.dk/​2019/​03/​14/​saadan-forbereder-du-en-fokusgruppe/​

Eco, Umberto (1984): ”On fish and buttons: Semiotics and philosophy of language”, Semiotica 48, no. 1-2, s. 97-117.

Andersen, Niels Åkerstrøm (1999): Diskursive analysestrategier, Nyt fra samfundsvidenskaberne, Frederiksberg.

Andersen, Niels Åkerstrøm (2019): ”Hegemonianalysen”, i Mie Femø Nielsen og Svend Skriver (Red.): Metodekogebogen – 130 analysemetoder fra humaniora og samfundsvidenskab, U Press.

Andersen, Niels Åkerstrøm (2019): ”Iagttagelse af anden orden”, i Mie Femø Nielsen og Svend Skriver (Red.): Metodekogebogen – 130 analysemetoder fra humaniora og samfundsvidenskab, U Press.

Andersen, Niels Åkerstrøm (2019): ”Systemanalyse i et andet ordens perspektiv”, i Mie Femø Nielsen og Svend Skriver (Red.): Metodekogebogen – 130 analysemetoder fra humaniora og samfundsvidenskab, U Press.

Sidst opdateret den 23-06-2025