Medier og journalister er en uomgængelig del af mange
virksomheders virkelighed. Dette kursus giver konkret forståelse
for og værktøjer til, hvordan man arbejder med journalister og
medier, så egne budskaber og for sine sager bedst muligt
repræsenteret i medierne. Nogle institutioner og virksomheder synes
at flyde på en sky af positiv omtale, mens andre kæmper for at
blive bemærket. Nogle synes endda at tiltrække negative
overskrifter på daglig basis. Hvilken en af kategorierne, man ender
i, afhænger i høj grad af, om man forstår medierne: Hvad er en god
historie? Hvordan bliver historien bedre – og bliver den bedre for
journalisterne, men værre for én selv? Hvorfor synes medierne ikke,
at dét man selv synes er den gode historie, er en god historie? Og
hvorfor ender ens gode historie med at være en helt anden historie,
når medierne har haft fingrene i den?
Hvor mediehåndtering førhen foregik øverst i organisationen,
starter samarbejdet med pressen i dag på mange niveauer. Derfor bør
alle, der skal arbejde i virksomheder eller organisationer,
grundlæggende forstå, hvordan pressen tænker – og hvordan man kan
tænke sine egne dagsordner ind i mediernes måde at arbejde på. Det
er nemlig den mest effektive måde til at skabe positiv opmærksomhed
om sin sag. Det handler om omdømme, og omdømme er en slags kapital
- som det tager tid at bygge op, men som man hurtigt kan brænde af
igen, hvis man ikke ved, hvad man gør.
Dette kursus giver teoretiske og praktiske værktøjer, der sætter
de studerende i stand til at forstå medierne og arbejde med
journalisterne – altid med afsæt i virkelige eksempler, der viser,
hvordan spillet i virkeligheden foregår. . Undervist af en erfaren
journalist, der også har akademisk baggrund.
Kurset vil undersøge følgende temaer:
- Hvad skal virksomheder med medierne?
- Hvad sker der, når medarbejderen møder journalisten?
- Hvordan håndterer man pressen?
- Hvordan håndterer journalisten kilderne?
- Hvordan fungerer medierne?
- Hvordan sælger man sin historie?
- Hvordan og hvornår køber journalisterne historien?
- Hvad gør virksomheden, når krisen rammer?
- Hvad gør journalister, når krisen
rammer?
|