2025/2026 BA-BMAKO1021U Kommunikationsteori
English Title | |
Communication Theory |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Service og markeder
|
Uddannelse | HA i erhvervsøkonomi og markeds- og kulturanalyse (MAK) |
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-09-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at bestå kurset skal den studerende opfylde
følgende læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af aktiviteter | ||||||||||||||||||||||||
Kombination af
opgave og fremlæggelse: De studerende skal i grupper i
forbindelse med kurset i Kommunikationsteori udarbejde et
skriftligt produkt og et praktisk / visuelt produkt.
Skriftligt produkt afleveres over to gange (2x ca 5 sider), skal indeholde teoretiske overvejelser relateret til løsning af årets case (den praktiske opgave). Første aflevering og skal fokusere på de grundlæggende kommunikative udfordringer der er ved årets case. Anden aflevering skal fokusere på hvordan man konkret kan bruge teorier og modeller til at løse de identificerede udfordringer. Skriftlige produkter afleveres i Canvas, senest 2 dage før øvelsestime, således at undervisere og medstuderende har mulighed for at læse inden øvelsestimen, hvor gruppen præsenterer. Der gives struktureret feedback fra andre projektgrupper (peer-review). Hver projektgruppe får tildelt opponentgruppe. Sideløbende med de skriftlige opgaver skal de studerende udarbejde et visuelt produkt, hvori de teoretiske overvejelser i forhold til årets case udmøntes i praksis. |
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Introduktion til kommunikationsteori består af en kombination af forelæsninger og holdøvelser. Forelæsningsrækken introducerer forskellige tilgange til, teorier om og modeller for kommunikation i et historisk perspektiv, samt grundlæggende perspektiver på kommunikation. Undervisningen sigter i mod at anskueliggøre feltets mangfoldighed og at skabe et overblik over almen kommunikationsteori.
Udover indsigten i teoriernes generelle forklaringspotentiale vil der eksempelvis være fokus på teoriernes anvendelighed i forhold til interkulturel kommunikation, markedskommunikation og interpersonel kommunikation i praksis.
Endelig diskuteres anvendelsesmulighederne for en teoretisk forankring af praktisk produktion og analyse af kommunikation med henblik på at anskueliggøre relevansen og anvendelsen af kommunikationsteorier og –modeller.
Holdøvelser i ’Kommunikationsteori’ har til formål at give de studerende lejlighed til at gå i dybden med de centrale teoretiske domæner som præsenteres i forelæsningerne. Igennem diskussioner, elevpræsentationer og løbende feedback sigter holdøvelsestimerne på at give de studerende en dybere forståelse af udvalgte teorier, modeller, definitioner etc. Holdøvelser er – modsat forelæsningsrækken – i større omfang baseret på interaktion mellem underviser og de studerende, såvel som mellem de studerende indbyrdes. Undervisningen vil i stort omfang være diskuterende og dialogisk og forudsætter derfor aktiv deltagelse fra de studerendes side.
|
||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger og holdundervisning | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Direkte feedback i forbindelse med diskussioner
under fællesforelæsninger
Holdbaseret feedback, diskussion af elevpræsentationer i forbindelse med holdøvelser Individuel feedback i forbindelse med Office Hours Peer feedback i forbindelse med holdøvelser |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Eskjær, Mikkel & Mortensen, Mette. (2021). Klassisk og moderne medieteori. København: Hans Reitzels Forlag.
|