English   Danish

2025/2026  BA-BMAKO1021U  Kommunikationsteori

English Title
Communication Theory

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Service og markeder
Kursusansvarlig
  • Simon Krogh - Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC)
Primære fagområder
  • Kommunikation/Communication
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 26-06-2025

Relevante links

Læringsmål
For at bestå kurset skal den studerende opfylde følgende læringsmål:
  • Udvise indsigt i og overblik over fagområdets teorier og analytiske modeller samt deres anvendelse på konkrete problemstillinger.
  • Identificere, karakterisere og diskutere hovedstrømninger inden for kommunikationsteori
  • Anvende teoretiske begreber og modeller på analyse af kommunikation i dets mange former.
  • Vurdere anvendeligheden og forklaringspotentialer af de forskellige begreber og modeller
  • Udvælge kommunikative problemstillingers vigtigste elementer og gengive disse korrekt - Udvælge begreber og modeller, som er bedst egnede til analyse af en problemstilling samt diskutere analytiske pointer i et bredere teoretisk perspektiv
  • Demonstrere metode‐ og formidlingsmæssig sikkerhed, herunder: - Formulere sig klart og præcist med anvendelse af det relevante fagsprog - Strukturere fremstillingen og præsentere stoffet i indholdsmæssigt klart formuleret og disponeret form.
Prøve/delprøver
Kommunikationsteori:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Aktiv undervisningsdeltagelse

Dette fag afsluttes på baggrund af aktiv deltagelse i undervisningen, hvor det ud fra en helhedsvurdering af den enkelte studerendes deltagelse i undervisningsaktiviteterne vurderes om læringsmålene for kurset er tilfredsstillende opfyldt og kurset kan betragtes som bestået. Den enkelte studerendes deltagelse bedømmes alene af underviseren.
Den studerende skal deltage i Fremlæggelse(r), Kombination af opgave og fremlæggelse
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Bedømmelsesform Bestået/ikke bestået
Bedømmer(e) Bedømmes alene af underviseren
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve Mundtlig prøve
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse: Uden forberedelse
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern censor.
Beskrivelse af aktiviteter
Fremlæggelse(r): I forbindelse med øvelsestimer
Kombination af opgave og fremlæggelse: I forbindelse med øvelsestimer
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Introduktion til kommunikationsteori består af en kombination af forelæsninger og holdøvelser. Forelæsningsrækken introducerer forskellige tilgange til, teorier om og modeller for kommunikation i et historisk perspektiv, samt grundlæggende perspektiver på kommunikation. Undervisningen sigter i mod at anskueliggøre feltets mangfoldighed og at skabe et overblik over almen kommunikationsteori.

 

Udover indsigten i teoriernes generelle forklaringspotentiale vil der eksempelvis være fokus på teoriernes anvendelighed i forhold til interkulturel kommunikation, markedskommunikation og interpersonel kommunikation i praksis. 

 

Endelig diskuteres anvendelsesmulighederne for en teoretisk forankring af praktisk produktion og analyse af kommunikation med henblik på at anskueliggøre relevansen og anvendelsen af kommunikationsteorier og –modeller.

 

Holdøvelser i ’Kommunikationsteori’ har til formål at give de studerende lejlighed til at gå i dybden med de centrale teoretiske domæner som præsenteres i forelæsningerne. Igennem diskussioner, elevpræsentationer og løbende feedback sigter holdøvelsestimerne på at give de studerende en dybere forståelse af udvalgte teorier, modeller, definitioner etc. Holdøvelser er – modsat forelæsningsrækken – i større omfang baseret på interaktion mellem underviser og de studerende, såvel som mellem de studerende indbyrdes. Undervisningen vil i stort omfang være diskuterende og dialogisk og forudsætter derfor aktiv deltagelse fra de studerendes side.

 

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Modeller
Forskningslignende aktiviteter
  • Dataindsamling
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
Beskrivelse af undervisningsformer
Forelæsninger og holdundervisning
Feedback i undervisningen
Direkte feedback i forbindelse med diskussioner under fællesforelæsninger
Holdbaseret feedback, diskussion af elevpræsentationer i forbindelse med holdøvelser
Individuel feedback i forbindelse med Office Hours
Peer feedback i forbindelse med holdøvelser
Studenterarbejdstimer
Undervisning 36 timer
Forberedelse 130 timer
Eksamen 40 timer
Foreløbig litteratur

Eskjær, Mikkel & Mortensen, Mette. (2021). Klassisk og moderne medieteori. København: Hans Reitzels Forlag.

 

 

Sidst opdateret den 26-06-2025