English   Danish

2025/2026  BA-BMECO1281U  Spilteori

English Title
Game Theory

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk (også udbudt som valgfag)
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for professioner
Kursusansvarlig
  • Aleksandrs Smilgins - Økonomisk Institut (ECON)
Primære fagområder
  • Statistik og kvantitative metoder/Statistics and quantitative methods
  • Økonomi/Economics
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 10-02-2025

Relevante links

Læringsmål
  • Forstå og modellere strategisk adfærd i situationer med og uden samarbejdsmuligheder.
  • Kende betydningen af forskellen på statiske og dynamiske spil-situationer.
  • Kende betydningen af forskellen på spil med fuldkommen og ufuldkommen information, samt forskellen på spil med perfekt og imperfekt information.
  • Kende diverse ligevægtsbegreber og løsningsbegreber inden for kooperative og ikke-kooperative spil. Være i stand til at kunne finde sådanne ligevægte for givne spil.
  • Endvidere skal de studerende være i stand til at afrapportere resultaterne i et klart sprog, med korrekt anvendelse af de fagudtryk, der knytter sig til faget.
Prøve/delprøver
Spilteori:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 3 timer
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Hjælpemidler Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe
  • USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj, installérbare programmer o. lign.)
  • Lommeregner efter eget valg
  • I papirformat: Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter
Den studerende har adgang til
  • Canvas
  • Personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
  • Udvidet IT-pakke
Læs nærmere her : Hjælpemidler og IT-pakker
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Antallet af eksaminander kan tilsige, at omprøven mest hensigtsmæssigt afholdes som en mundtlig prøve. Sekretariatet vil meddele, hvis prøven i stedet afholdes som mundtlig prøve med deltagelse af bi-eksaminator eller censor.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

I) Ikke-kooperative spil:Statiske spil med fuldstændig information, Dynamiske spil med fuldstændig information, Statiske spil med ufuldstændig information, Dynamiske spil med ufuldstændig information
.
II) Kooperative spil
: TU spil, 
Kernen, 
Shapley værdien
, Nucleolus

 

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Undervisers egen forskning
  • Metodologi
  • Modeller
Forskningslignende aktiviteter
  • Udvikling af forskningsspørgsmål
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
  • Aktiviteter der bidrager til nye eller eksisterende forskningsprojekter
Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen består af forelæsninger med øvelser
Feedback i undervisningen
.
Studenterarbejdstimer
Undervisning 68 timer
Eksamen 4 timer
Forberedelse (til undervisning og eksamen) 134 timer
Yderligere oplysninger

Studiesekretariatet for HA(mat.)

Foreløbig litteratur

Robert Gibbons, “A Primer in Game Theory”. Dog ikke 1.2C, 2.1C, 2.2D, Appendix 2.3B, 2.3E, Appendix 3.2B, 3.2C, 4.2C, 4.2D, 4.3B, 4.3C, 4.4.

Hans Keiding, “Spilteori”. Kap. 6, 8.

 

Jens Leth Hougaard, “An introduction to allocation rules”. Afsnit 3.1 - 3.5 (dog ikke 3.4.2).

Sidst opdateret den 10-02-2025