2025/2026 BA-BPROO1004U Organisationsteori
English Title | |
Organizational Theory |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår, Første quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Generel ledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formålet med faget er, at de studerende udvikler
evner som organisationsteoretikere og –analytikere, således at de
kan indgå som beslutningstagere, der kan transformere
organisationer. Centralt i faget står relationen mellem
organisationsteorier og cases, og det praktiske og
samarbejdsmæssige element ved at analysere og finde løsninger på
organisatoriske udfordringer. Dette er fulgt op af skriftlige og
mundtlige præsentationer med efterfølgende refleksion og feedback.
Til sammen er dette møntet på at øge de studerendes læring i
samspil med hinanden og med underviserne.
Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget Organisationsteori præsenterer en række grundlæggende organisationsteorier. Teorierne giver de studerende en forudsætning for at forstå, hvordan organisationer fungerer, og hvilke temaer omkring motivation, ledelse, kultur, omverden m.m., der er relevante for organisationer. Ved hjælp af teorierne, skal vi løbende arbejde med at analysere en række cases for at finde ud af, hvilke udfordringer og problemer, disse organisationer kæmper med, og hvad vi kan gøre for at løse disse i en kompleks organisatorisk virkelighed, hvor mange hensyn influerer vores handlemuligheder.
Arbejdet med casene illustrerer, hvordan organisationsteorierne kan bringes i spil for kritisk at analysere udfordringer og dilemmaer, og hvordan de studerende kan bruge deres viden og tage lederskab i løsningen af problemer, således at der kan ske en potentiel transformation i organisationerne. I dette arbejde med at analysere og finde løsninger på organisatoriske udfordringer og dilemmaer, vil de studerende skulle arbejde systematisk og kreativt, og konstant forstå organisationer som værende daglige arbejdspladser for individer, centrale aktører samfundet, og enheder i dem selv, der skal fungere på deres egen præmisser. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består af forelæsninger og dialogbaserede øvelser. I øvelserne er der specielt fokus på interaktion, studenteroplæg og gruppeøvelser med fokus på at analysere cases ved hjælp af fagets teorier. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Der gives direkte feedback til den studerende i forbindelse med aflevering af en prøvesynopsis undervejs på kurset. Her kommenteres på synopsernes indhold i forhold til fagets læringsmål. Derudover indgår feedback løbende som en del af diskussionen i undervisningen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Blau, P. M., & Scott, R. (2016 [1962]). The concept of formal organization. In J. M. Shafritz, J. S. Ott, & Y. S. Jang (Eds.), Classics of Organization Theory (8. ed., pp. 173–177). Boston, MA: Cengage Learning.
DiMaggio, P. J., & Powell, W. W. (1983). The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields. American Sociological Review, 48(2), 147-154.
Herzberg, F. (1968). One more time: How do you motivate employees? Harvard Business Review, 46(1), 53-62.
Knudsen, C., & Vikkelsø, S. (2014). Contingencyteori. I: S. Vikkelsø & P. Kjær (Eds.), Klassisk og moderne organisationsteori (s. 137-156). Hans Reitzels Forlag.
Kotter, J. P. (2001). What Leaders Really Do. Harvard Business Review, 79(11), 85–97.
Meyer, J. W., & Rowan, B. (1977). Institutionalized Organizations: Formal Structure as Myth and Ceremony. American Journal of Sociology, 83(2), 340–363.
Mintzberg, H. (1975). The manager's job: folklore and fact. Harvard Business Review, 53(4), 49-61.
Mintzberg, H. (1980). Structure in 5’s: A Synthesis of the Research on Organization Design. Management Science, 26(3), 322–341.
Roethlisberger, F. J. (2011 [1941]). The Hawthorne Experiments. In J. M. Shafritz & J. S. Ott (Eds.), Classics of Organization Theory (s. 158-166). Orlando: Harcourt.
Schein, E. H. (1994). Organisationskultur og ledelse (2. udg.), (s. 8-34).
Scheuer, S. (2014). Human Relations-skolen. I: S. Vikkelsø & P. Kjær (Eds.), Klassisk og moderne organisationsteori (s. 67-90). Hans Reitzels Forlag.
Taylor, F. W. (2016 [1911]). The principles of Scientific Management. In J. M. Shafritz, J. S. Ott, & Y. S. Jang (Eds.), Classics of Organization Theory (8. ed., pp. 66-77). Boston, MA: Cengage Learning.
Weick, K., & Quinn, R. (1999). Organizational change and development. Annual Review of Psychology, 50(1), 361–386.
Yderligere information om pensum kan findes på Canvas før kursusstart. |