2025/2026 BA-BPROO2504U Transformationsledelse
English Title | |
Leading Transformations |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Generel ledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||
|
||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||
Bemærk at prøven i faget samtidig er en prøve i faget Metode og tværfagligt projekt, hvorfor tilmelding til faget forudsætter, at man også er tilmeldt faget Metode og tværfagligt projekt. | ||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Den obligatoriske godkendelsesopgave er en skriftlig aflevering udarbejdet i grupper. Opgaven udleveres i undervisningen og understøtter arbejdet med udvalgte begreber fra faget. Opgaven bedømmes bestået/ikke bestået. Det er en forudsætning, for at den studerende kan indstille sig til og deltage i den afsluttende prøve i kurset, at det fastsatte antal obligatoriske aktiviteter er afleveret/udført og godkendt af underviseren inden en fastsat frist. Der foretages en vurdering af den studerendes indsats; altså om opgaven er forsøgt løst/besvaret eller om aktiviteten er udført. En blank eller irrelevant aflevering tæller ikke som deltagelse i aktiviteten. Hvis den studerende ikke opfylder forudsætninger for at deltage i prøven, er der brugt et prøveforsøg. |
||||||
Prøve/delprøver | ||||||
Faget har fælles prøver med | ||||||
BA-BPROO2505U | ||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||
Faget fokuserer på hvordan – og om – man kan lede transformative organisatoriske forandringer. Transformation betyder forvandling eller omdannelse, dvs. grundlæggende og systemiske forandring, og skal forstås som forskellig fra tilpasning og løbende justering, der ofte er fokus i traditionel organisationsudviklingstænkning. Transformative forandringer karakteriseres ved en udbredt grad af kompleksitet, usikkerhed og flertydighed, der udfordrer beslutningsprocesser. I undervisningen fokuserer vi på hvordan transformative forandringer kan forstås, analyseres og håndteres. Eksempler, som vi vil analysere i løbet af faget, inkluderer håndteringen af Covid i hospitalsvæsenet, digitalisering af ejendomsvurderinger i Vurderingsstyrelsen, eller elektrificering af byggepladsen i byggeriet. Udgangspunktet i undervisningen er de dilemmaer, spændinger og modsætninger, der kan findes i litteraturen såvel som i praksis, og som er afgørende for, hvordan beslutningsprocesser, organisation og ledelse forstås og tilgås. Blandt de spændinger vi fokuserer på er risiko versus usikkerhed, emergerende versus planlagt forandring, kontinuerlig versus episodisk forandring, rationalitet versus irrationalitet i beslutninger, formel versus uformel ledelse, vilde versus tamme problemer. I faget udfolder vi disse spændinger vha. af akademiske tekster samt udbredte ledelsesværktøjer og diskuterer hvorledes disse påvirker ledelsesrummet – og ikke mindst deres mulige konsekvenser. I faget får den studerende dyb faglig viden om transformative forandringsprocesser, samt træner analytiske færdigheder i forhold til at kunne identificere forskellige spændinger og analysere disse i forhold til konkrete ofte flertydige og komplekse organisatoriske forandringscases. |
||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||
Hver undervisningsgang taget afsæt i ét dilemma/modsætningsforhold i litteraturen, eksempekselvis risiko versus usikkerhed, emergerende versus planlagt forandring etc. | ||||||
Feedback i undervisningen | ||||||
Undervisningen veksler mellem forelæsning og
gruppearbejde, hvor underviserne aktivt vil deltage under
gruppearbejdet.
Derudover gives feedback på den skriftlige godkendelsesaktivitet. |
||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||
|