2025/2026 BA-BPROO2506U Ledelse af diversitet og inklusion
English Title | |
Diversity Management and Inclusive Leadership |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår, Andet quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Generel ledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
At have et bredt kendskab til teorier og begreber
indenfor diversitet og inklusion og at kunne applicere disse i
relation til centrale organisation- og projektudfordringer
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Når projekter såvel som organisationer består af vidt forskellige personer, kan samarbejdet være besværligt, skabe kommunikationsudfordringer og skabe konflikter. At opnå resultater kan tage længere tid og det kan være frustrerende. Men diversitet giver også et langt bedre resultat fordi meninger, ideer og beslutninger perspektiveres og vendes og drejes på en helt anden måde, end hvis en organisation består af mennesker, der ligner hinanden. Det er dog stadig en tillært og fast indgroet tendens hos os alle sammen at vælge at arbejde tæt med folk, der ligner os selv og ikke siger os for meget imod – også når ledere skal sætte et team, definere projekter eller rekruttere nye medarbejder. Og det er menneskeligt, for vores hjerners shortcuts vil gerne hjælpe os med at tage de nemme beslutninger. Så vi har brug for at ’out-smarte’ vores hjerner og vores mavefornemmelse - og det gør vi nemmest og mest effektivt ved at designe vores processer og ledelsespraksis herefter. Dette kursus vil udfolde hvad diversitet er og hvad, der bremser den, samt gå i dybden med nødvendigheden af inkluderende praksisser og psykologisk tryghed for at kunne få diversiteten produktivt i spil. Vi tager udgangspunkt i mange forskellige diversitetsdimensioner (f.eks. køn, etnicitet, alder, seksuel orientering, funktionsvariationer etc.). Vi analyserer og diskuterer hvordan disse skaber forskellige typer af diskrimination i organisationen og hvordan man organisatorisk kan arbejde på at blokere og mindske dette, så alt talent kommer i spil. Med andre ord, hvordan bliver diversitet en styrke for organisationen, snarere end en bremseklods – både for det enkelte individ, og for de projekter, organisationen ønsker skal drive forretningen fremad.
Kurset vil derfor fokusere på:
Kurset vil både bestå af elementer, der er designet til at forstå bias og blind spots bedre og måder at blokere for dem i hverdagen, samt teknikker og værktøj til at blive bedre til at forstå kolleger og/eller lede medarbejdere med forskellig baggrund - og udvikle sig selv som medlem af en gruppe i denne proces. |
||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Kurset vil bestå af både forelæsninger og øvelser. Forelæsningerne har til formål at skabe et vidensgrundlag, hvor øvelserne har til formål at udvikle den studerendes refleksivitet om betydningen af diversitet og bias og egen rolle i hvordan man skaber et inkluderende arbejdsmiljø. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen vil indeholde både gruppefeedback, samt feedback fra underviser på projekter. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|