English   Danish

2025/2026  BA-BPROO2506U  Ledelse af diversitet og inklusion

English Title
Diversity Management and Inclusive Leadership

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Efterår, Andet quarter
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Generel ledelse
Kursusansvarlig
  • Sara Louise Muhr - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
Primære fagområder
  • Human resource management/Human resource management
  • Ledelse/Management
  • Projekt- og forandringsledelse/Project and change management
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 04-06-2025

Relevante links

Læringsmål
At have et bredt kendskab til teorier og begreber indenfor diversitet og inklusion og at kunne applicere disse i relation til centrale organisation- og projektudfordringer
  • Være i stand til at kombinere og diskutere fagets teorier
  • Være i stand til at anvende fagets teorier i analyse af teoretiske og praktiske organisationsproblemstillinger
  • Kunne forholde sig kritisk og refleksivt til egne og andres analyser indenfor faget
  • Kritisk at reflektere over de praktiske implikationer af at arbejde med diversitet og inklusion – både på organisation- og projektniveau
Prøve/delprøver
Ledelse af diversitet og inklusion:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 4-5
Omfang af skriftligt produkt Max. 15 sider
Grupper på 3 studerende: max 10 sider
Grupper på 4 studerende: max. 15 sider
Grupper på 5 studerende: max 15 sider

I særtilfælde hvor der dispenseres fra gruppestørrelsen eller frafald pga. udmeldelser gælder det, at én studerende eller én mindre gruppe på 2 maksimalt har 10 sider til rådighed. Ved individuel eksamen er den mundtlige eksamen på 20 min.
Opgavetype Projektrapport
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
10 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget aktivt i udarbejdelse af projektrapporten og figurerer som (med)forfatter af projektrapporten til den ordinære eksamen, men har været syg ved den mundtlige prøve, afvikles omprøven på baggrund af genindlevering af den oprindelige projektrapport. Den studerende eksamineres individuelt i 20 min. inkl. votering, karaktergivning og begrundelse.

Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af projektrapporten til den ordinære eksamen, men ikke bestået ved den mundtlige prøve, afvikles den mundtlige omprøve normalt på basis af genindlevering af den oprindelige projektrapport. Den studerende kan dog vælge inden for en nærmere fastsat frist at indlevere en ny projektrapport på max 10 sider.
Den studerende eksamineres individuelt i 20 min. inkl. votering, karaktergivning og begrundelse.

Hvis den studerende på grund af sygdom eller anden årsag ikke har deltaget i udarbejdelsen af en projektrapport til den ordinære prøve i faget, skal den studerende selvstændigt udarbejde en projektrapport, max 10 sider, og deltage i den efterfølgende mundtlige sygeprøve på basis af denne.
Den studerende eksamineres individuelt i 20 min. inkl. votering, karaktergivning og begrundelse.

Hvis hele gruppen dumper, så skal gruppen indlevere en revideret rapport og eksamineres i gruppe med 10. min pr. studerende inkl. votering, karaktergivning og begrundelse.

NB: Det skal tydeligt fremgå på forsiden om projektrapporten er identisk med det indleverede til den ordinære eksamen eller et nyt produkt.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Når projekter såvel som organisationer består af vidt forskellige personer, kan samarbejdet være besværligt, skabe kommunikationsudfordringer og skabe konflikter. At opnå resultater kan tage længere tid og det kan være frustrerende. Men diversitet giver også et langt bedre resultat fordi meninger, ideer og beslutninger perspektiveres og vendes og drejes på en helt anden måde, end hvis en organisation består af mennesker, der ligner hinanden. Det er dog stadig en tillært og fast indgroet tendens hos os alle sammen at vælge at arbejde tæt med folk, der ligner os selv og ikke siger os for meget imod – også når ledere skal sætte et team, definere projekter eller rekruttere nye medarbejder. Og det er menneskeligt, for vores hjerners shortcuts vil gerne hjælpe os med at tage de nemme beslutninger. Så vi har brug for at ’out-smarte’ vores hjerner og vores mavefornemmelse - og det gør vi nemmest og mest effektivt ved at designe vores processer og ledelsespraksis herefter.

Dette kursus vil udfolde hvad diversitet er og hvad, der bremser den, samt gå i dybden med nødvendigheden af inkluderende praksisser og psykologisk tryghed for at kunne få diversiteten produktivt i spil. Vi tager udgangspunkt i mange forskellige diversitetsdimensioner (f.eks. køn, etnicitet, alder, seksuel orientering, funktionsvariationer etc.). Vi analyserer og diskuterer hvordan disse skaber forskellige typer af diskrimination i organisationen og hvordan man organisatorisk kan arbejde på at blokere og mindske dette, så alt talent kommer i spil. Med andre ord, hvordan bliver diversitet en styrke for organisationen, snarere end en bremseklods – både for det enkelte individ, og for de projekter, organisationen ønsker skal drive forretningen fremad.

 

Kurset vil derfor fokusere på:

  • At identificere og forstå egne, kollektive og strukturelle bias
  • At forstå og reflektere over betydningen af inklusion og psykologisk tryghed for at kunne sætte diversitet i spil
  • At designe strategier for at blokere bias i egen og organisatorisk praksis
  • At afprøve og identificere inkluderende teknikker

 

Kurset vil både bestå af elementer, der er designet til at forstå bias og blind spots bedre og måder at blokere for dem i hverdagen, samt teknikker og værktøj til at blive bedre til at forstå kolleger og/eller lede medarbejdere med forskellig baggrund - og udvikle sig selv som medlem af en gruppe i denne proces.

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Undervisers egen forskning
  • Metodologi
Forskningslignende aktiviteter
  • Udvikling af forskningsspørgsmål
  • Dataindsamling
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
  • Peer review inklusiv Peer-to-peer
  • Studerende udfører selvstændige forskningslignende aktiviteter under vejledning
Beskrivelse af undervisningsformer
Kurset vil bestå af både forelæsninger og øvelser. Forelæsningerne har til formål at skabe et vidensgrundlag, hvor øvelserne har til formål at udvikle den studerendes refleksivitet om betydningen af diversitet og bias og egen rolle i hvordan man skaber et inkluderende arbejdsmiljø.
Feedback i undervisningen
Undervisningen vil indeholde både gruppefeedback, samt feedback fra underviser på projekter.
Studenterarbejdstimer
Forberedelse til undervisning 91 timer
Undervisning 29 timer
Eksamensforberedelse 86 timer
Sidst opdateret den 04-06-2025