English   Danish

2025/2026  BA-BPSYO1014U  Organisering i et mikroperspektiv

English Title
Organization in a micro-perspective

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Tredje quarter
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for professioner
Kursusansvarlig
  • Anne Mette Møller - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Organisation/Organisation
  • Sociologi/Sociology
  • Virksomhedsstudier/Cultural studies
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 25-06-2025

Relevante links

Læringsmål
For at leve op til fagets mål skal den studerende:
  • kunne beskrive en selvvalgt case
  • demonstrere forståelse af fagets teorier og centrale begreber.
  • kunne analysere aktuelle organiseringsproblemstillinger i gruppens selvstændigt udarbejdede case. Det skal ske gennem stringent brug af udvalgte teorier og begreber fra fagets pensum.
  • kunne reflektere over egne resultater samt teoriernes og empiriens muligheder og begrænsninger.
Prøve/delprøver
Faget har to selvstændige prøver:
Organisering i et mikroperspektiv - Del 1:
Prøvens ECTS2,5
PrøveformSkriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve
Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om individualisering af opgavebesvarelsen.
Antal personer i gruppen3-5
Omfang af skriftligt produktMax. 5 sider
OpgavetypeOpgavebesvarelse
Udlevering af opgaveOpgaven stilles i undervisningen
VarighedSkriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
Bedømmer(e)En eksaminator
EksamensperiodeForår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

I denne opgave skal de studerende lave en detajleret og sammenhængende beskrivelse af en selvvalgt case. Beskrivelsen skal være baseret på selvstændigt indhentede data i form af interviews og/eller observationer. Casebeskrivelsen skal kunne udgøre det empiriske omdrejningspunkt for efterfølgende analyser ud fra fagets teoretiske perspektiver

 

Bedømmelsen sker på baggrund af den skriftlige rapport. De studerende vil ved en efterfølgende workshop få feedback på opgaven.

 

Da der gives individuel karakter, skal det angives tydeligt i eksamensopgaven med studienr., hvem der har lavet hvilken del af opgaven. Se my.cbs.dk for yderligere information om indiviadualisering af gruppeopgaver uden forsvar. 

Organisering i et mikroperspektiv - 2. del:
Prøvens ECTS5
PrøveformMundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøveGruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen3-5
Omfang af skriftligt produktMax. 10 sider
OpgavetypeRapport
Udlevering af opgaveOpgaven stilles i undervisningen
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
10 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
Bedømmer(e)Eksaminator og bi-eksaminator
EksamensperiodeForår og Forår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

På baggrund af korte oplæg fra de studerende vil eksaminator og censor diskutere centrale elementer i rapporterne. Vi vil komme ind på fagets teorier og deres anvendelse i rapportens analyser. De studerende forventes at bidrage aktivt til en fælle samtale om rapportens analyser.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med dette fag er, at de studerende oparbejder en grundlæggende forståelse for organiseringsprocesser i en organisatorisk hverdagskontekst.

 

Faget præsenterer grundlæggende organisationssociologiske teorier og perspektiver der bygger videre på faget organisationsteori ved at præsentere teorier der handler om mikro-orienterede organiseringsprocesser.

 

Efter en introduktion til faget og en kort præsentation af fagets metoder skal de studerende udarbejde selvvalgte cases. Valget af case kvalificeres på en workshop. Dernæst præsenteres syv teoretiske perspektiver. Ved den afsluttende eksamensopgave skal tre af de præsenterede teoretiske perspektiver bringes i spil i en analyse af den selvvalgte case.

 

 

 

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Undervisers egen forskning
  • Metodologi
Forskningslignende aktiviteter
  • Udvikling af forskningsspørgsmål
  • Dataindsamling
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
  • Peer review inklusiv Peer-to-peer
  • Studerende udfører selvstændige forskningslignende aktiviteter under vejledning
Beskrivelse af undervisningsformer
Faget består af en række fysiske undervisningsgange, der gennemgår fagets temaer med særlig fokus på forståelsen af begreberne fra litteraturen og hvordan man kan bruge teorierne i konkrete analyser. Hver undervisningsgang består af en forelæsning (to lektioner) for hele holdet og en øvelse (to lektioner), hvor holdet er delt op i to mindre hold.
Udover forelæsninger og øvelser er der to workshops, hvor der gives vejledning og feedback på de to eksamensopgaver.

De studerende inddeles i grupper. Grupperne får på skift ansvaret for forskellige opgaver i en dialogbaseret holdundervisning. Ved undervisningens start laver vi en plan for de studerendes præsentationer, så de kan planlægge deres arbejde. Præmissen er, at jo mere aktive de studerende er i både forberedelsen og undervisningen, jo mere lærer de.

Udarbejdelsen af de to eksamensopgaver er en integreret del af undervisningen og støttes med vejledning og feedback i studiegrupperne.
Feedback i undervisningen
Feedback er en integreret del af undervisningen. De studerende får feed-back gennem deres gruppe-oplæg i undervisningen, de samme oplæg giver også underviserne feedback om de studerendes forståelse af stoffet. Der er også indlagt to workshops, hvor de studerende får vejledning og feedback på deres første eksamensopgave. Til den sidste eksamensopgave gives mundtligt feedback efter fremlæggelsen.
Studenterarbejdstimer
Læsning af tekster: 60 timer
Undervisningsaktiviteter, fremmøde. 38 timer
Feltarbejde og udarbejdelse af eksamensopgave 1 40 timer
Gruppeforberedelse af oplæg til undervisningen 16 timer
Udarbejdelse af eksamensopgave 2 30 timer
Forberedelse og afholdelse af mundtlig eksamen 22 timer
Sidst opdateret den 25-06-2025