2025/2026 BA-BPSYO1104U Økonomisk psykologi
English Title | |
Behavioural Economics I |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for professioner
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 25-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
For at bestå faget skal den studerende, opfylde
følgende læringsmål. At kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Obligatorisk aktivitet: 2 timers online multiple choice opgave. Aktiviteten vil stille den studerende overfor 30 spørgsmål med relation til fagets to første temaer. Testen afholdes via Canvas i fagets fællesmappe. Der vil være skriftlig feedback på prøven individuelt gennem canvas. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Fagets indhold
Hvor traditionelle økonomiske modeller antager, at beslutningstagere handler logisk og maksimerer egen nytte, viser økonomiske psykologer (eller adfærdsøkonomer), at beslutningstagere ofte har begrænset rationalitet og systematisk afviger fra de normative handlingsmodeller i klassisk økonomisk teori.
I faget Økonomisk Psykologi diskuterer vi blandt andet Amos Tversky og Daniel Kahnemans banebrydende eksperimenter samt den forskningsbølge, de satte i gang. Denne forskning har haft stor betydning for felter som salg, marketing, ledelse, politisk kampagnearbejde, rekruttering, HR og meget mere.
Gennem semesteret analyserer vi en række cases og undersøger, hvordan psykologiske biases opstår og påvirker økonomiske beslutninger, og hvordan vi kan arbejde systematisk med at træffe bedre beslutninger.
Ud over fælles cases arbejder de studerende også med selvvalgte cases. Målet er at styrke deres evne til at anvende faglig viden gennem systematiske analyser af datamateriale og kritisk argumentation, der belyser, hvordan psykologiske faktorer påvirker økonomisk beslutning og adfærd.
Denne viden anvender de studerende i det afsluttende eksamensprojekt, hvor de designer løsningsforslag til samfundsrelevante problemstillinger knyttet til økonomiske beslutninger. De vælger selv problemstilling og tager ansvar for projektets gennemførelse.
Fagets fire temaer:
Undervisningsform Undervisningen søger at anvende forskellige undervisningsformer. Således er der både online forelæsninger, øvelseshold, e-learning, og projektarbejde.
Faget afvikles primært som en forelæsningsrække med i alt 11 to-lektioners forelæsninger. I tilknytning til forelæsningsrækken er der en øvelsesrække af to-lektioner for hver forelæsning, hvor de studerende i teams af 4-5 studerende skal arbejde med at lave opgaver i form af mindre case analyser med fagets teorier fra de fire tematikker. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Storholds forelæsninger, whitebord øvelser og e-læringsmaterialer i form af quizzes samt korte videoer som uddyber nogle af områderne fra storholds forelæsningerne. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen vil foregå på følgende
måder:
Som peer to peer, hvor de studerende vil give hinanden feedback på hinandens skriftlige og mundtlige præsentationer via et standardiseret feedbackskema. Som underviser til studerende i forbindelse med skriftlige og mundtlige præsentationer. Feedback fra underviser vil afhængig af kontekst enten være på individ eller gruppeniveau via digital eksamen, feedback sessioner eller video. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
Hovedbog:
Kahneman, D. (2011), At tænke - hurtigt og langsomt. Lindhardt og Ringhof
Litteraturlisten uploades på CBS CANVAS senest 2 uger før semesterstart |