2025/2026 BA-BPSYO1563U Kommunikation og organisering
English Title | |
Communication and organising |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for professioner
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 25-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
Kurset giver de studerende mulighed for at
udvikle deres analytiske og kritiske forståelse af, hvordan en
organisations kommunikation er kædet sammen med psykologiske,
organisatoriske og erhvervsøkomiske problematikker. Kurset
fokuserer på, hvordan organisationens kommunikation bidrager til at
skabe den oplevede organisatoriske virkelighed, og hvordan
kommunikationen dermed bliver central i fx organisatorisk
udvikling, adfærd, identitet, ledelse, kontrol og inklusion. Gennem
kurset introduceres små kommunikations-cases med udfordringer og
dilemmaer, som analyseres og diskuteres med udgangspunkt i kursets
teoretiske begreber med henblik på at skabe en kontekst for
kollaborativ læring.
De studerende vil med baggrund i kurset kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Dette kursus introducerer de studerende til en forståelse af kommunikation som grundlæggende for den oplevede virkelighed i organisationen og hvordan kommunikationen dermed bliver sammenvævet med psykologiske, organisatoriske og erhvervsøkonomiske udfordringer, der går igennem de tre strenge i uddannelsen. Vi kommer til at arbejde med kommunikationens rolle i fænomener som fx organisatorisk udvikling, adfærd, identitet, ledelse, kontrol og inklusion. På denne baggrund kan vi forholde os refleksivt og kritisk til, hvordan kommunikation kan bruges til at forme virkelighedsopfattelser. Kurset hviler på en bred forståelse af organisationsbegrebet.
Kurset løber i semesterets første del, for at give plads til bachelorprojektet senere i semesteret. Det er bygget op af en introduktion, nogle tematiske moduler, workshops og gruppe-feedback sessioner for de enkelte grupper. Introduktionen skaber et fundament for at tænke over kommunikation som både en praktisk disciplin og en vidtspændende akademisk tradition. Modulerne fokuserer på tematiske områder og introducerer centrale problemstilinger og teoretiske begreber. De tematiske moduler følges op med workshops, hvor de studerende i klynger af grupper får lejlighed til at arbejde med de teoretiske begreber i forhold til cases. De studerende arbejder undervejs på at identificere den case, de selv ønsker at arbejde med i deres eksamensessay. Kurset afsluttes med feedback på de studerende egne case-overvejelser.
Der samles løbende op i undervisningen ved hjælp af mindre opgaver og mikro-cases, der giver mulighed for kollaborativt at reflektere kritisk over udfordringer og dilemmaer i relation til kommunikation.
Kurset tager udgangspunkt i forelæsninger, men lægger op til de studerende reflekterer i grupper over kommunikationens rolle i psykologiske, organisatoriske og erhvervsøkonomiske problematikker. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen veksler mellem forelæsning og gruppearbejde med det teoretiske begrebsinventar gennem små opgaver og mikro-cases. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
De studerende får gennem gruppevejledning
feedback på deres selvvalgte case og teorier.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
Se lektionsplan på CANVAS |