Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler, opfylde følgende
læringsmål:
- Udforme en problemformulering inden for psykologi og/eller
erhvervsøkonomi med henblik på analyse af en organisatorisk
problemstilling, som de(n) studerende selv har valgt.
- Redegøre for og begrunde de valgte teorier i forhold til at
belyse problemstillingen, herunder fordele og ulemper herved.
- Foretage en empirisk baseret dataindsamling og begrunde
relevansen heraf i forhold til projektets problemstilling.
- Analysere den valgte problemstilling med afsæt i teori og
empiriske data, som de(n) studerende har valgt til at belyse
samspillet mellem disse.
- Vurdere og diskutere projektets videnskabsteoretiske og
metodiske udgangspunkt, herunder beskrive de konsekvenser det har
for projektets analyser og resultater.
- Reflektere kritisk over de udfordringer, som projektet
identificerer, og komme med forslag til forbedringer.
- Strukturere fremstillingen og stoffet i en sprogligt klart og
indholdsmæssigt veldisponeret form.
|
Prøve/delprøver |
Bachelorprojekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 80 sider |
|
Projektrapporten må have flg. omfang plus bilag:
5 studerende: max 80 sider
4 studerende: max 80 sider
3 studerende: max 70 sider
2 studerende: max 60 sider
1 studerende: max. 40 sider |
Opgavetype |
Bachelorprojekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bestemmelser vedrørende resuméet |
Projektet inkluderer en sammenfatning på 1-3 normalsider.
Udarbejdes projektet på dansk, skal sammenfatning (summary) være på
engelsk. Skrives projektet på engelsk, skal sammenfatning være på
dansk. I bedømmelsen af projektet indgår den fremmedsproglige
kvalitet af det engelske summary, når projektet skrives på dansk og
den fremmedsproglige kvalitet af selve projektet, når det skrives
på engelsk. Sammenfatningen tæller med i antal
normalsider. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
For syge-/omprøven gælder samme
prøveform som ved ordinær prøve.
For omprøve gælder desuden følgende bestemmelser:
Hvis bachelorprojektet er udarbejdet af én studerende, og denne
ikke består, betragtes bachelorprojektet som ikke-acceptabel. Forud
for omprøven skal der derfor ske en fornyet gennemarbejdning af
bachelorprojektet med henblik på en forbedring af dette. Som
grundlag herfor afgiver eksaminatorerne senest 2 uger efter den
mundtlige eksamination en skriftlig kritik af bachelorprojektet.
Hvis bachelorprojektet er udarbejdet af to eller tre studerende, og
en studerende ikke består, skal vedkommende til en mundtlig
omprøve.
Hvis bachelorprojektet er udarbejdet af to eller tre studerende, og
ingen af de studerende opnår en beståelseskarakter, betragtes
afhandlingen i sin helhed som ikke-acceptabel. Forud for omprøven
skal der derfor ske en fornyet gennemarbejdning af
bachelorprojektet med henblik på en forbedring af dette. Som
grundlag herfor afgiver eksaminatorerne senest 2 uger efter den
mundtlige eksamination en skriftlig kritik af bachelorprojektet.
Er den studerende syg ved det mundtlige forsvar, skal
bachelorprojektet ikke afleveres igen.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Der gives 7 vejledningstimer til projekter med 1 studerende, 12
vejledningstimer til grupper med 2 studerende, 16 timer til grupper
med 3 studerende, 18 timer til grupper med 4 studerende og 20
timer til grupper med 5 studerende eller derover.
Bedømmelsen tager form af en helhedsbedømmelse af det skriftlige
produkt samt den mundtlige eksamination. Ved bedømmelsen
indgår endvidere den studerendes stave- og formuleringsevne i
bedømmelsesgrundlaget.
Gruppeprojekter forsvares som udgangspunkt individuelt, men
studerende må gerne gå op sammen som gruppe dvs. forsvare
projektet sammen.
Man skal ikke søge en dispensation til at gå op sammen med
andre, men blot give besked til eksamensadministrator.
Individuelle projekter forsvares
individuelt.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Projektskrivning.
Der gives hvert år en introduktion til bachelorprojektet
(intro-forelæsning). De studerende får desuden udleveret en
projektmanual, som beskriver de faglige og formelle krav til
projektet. Alle studerende vælger selv en vejleder fra
HA(psyk.)-studiet, individuelt eller på vegne af
gruppen.
|
Forskningsbaseret undervisning |
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
- Klassisk og grundlæggende teori
- Ny teori
- Metodologi
- Modeller
Forskningslignende aktiviteter
- Udvikling af forskningsspørgsmål
- Dataindsamling
- Analyse
- Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
- Studerende udfører selvstændige forskningslignende aktiviteter
under vejledning
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Kursusaktivitet: Bachelorprojekt
Forelæsning + relevante workshops + vejledning +
eksamensforberedelse. |
Feedback i undervisningen |
De studerende får løbende feedback på deres
projekt i vejledningsforløbet.
|
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
5 timer |
Udarbejdelse af projekt og deltagelse i eksamen |
407 timer |
|