2025/2026 DIP-D1FMO5002U Organisering i teori og praksis
English Title | |
The Theories and Practices of Organizing |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 16-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende –
med få eller ingen uvæsentlige mangler – kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget demonstrerer hvordan organisering og ledelse kan undersøges ved hjælp af forskellige teoretiske perspektiver, der omhandler struktur, kultur, sensemaking, forandring, magt osv.. Faget vil – udover forelæsninger, øvelser og dialoger på CBS og online – engagere den studerende i den organisatoriske praksis, og styrke den studerendes evne til at forstå, analysere, udvikle og lede moderne organisationer.
Indholdet dækker temaer som
De studerende vil i løbet af faget blive bedt om kontinuerligt at reflektere over de antagelser, som ligger til grund for forskellige organisationsteorier. Her vil de bl.a. diskutere, hvad en given teori forstår ved ordet ’organisation’, og hvad den antager, at et ’menneske’ er for en størrelse. Dette leder automatisk til en diskussion af teoriernes fundament og deres forståelse af god ledelse. Faget indeholder ydermere et gennemgående fokus på akademisk argumentation, og de studerende vil løbende blive trænet i at opbygge valide argumenter bestående af påstand, belæg og hjemmel.
De studerende trænes derudover i at identificere forskellige organisationsteoriers blinde vinkler. Her skal de beskrive, hvad man kan og ikke kan analysere med en given teori. Igennem forskellige former for peer-feedback får de studerende desuden mulighed for at hjælpe hinanden med at styrke denne kompetence. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen udbydes både på on-campus-, hybrid- og onlinehold. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende modtager feedback i løbet af undervisningen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|