English   Danish

2025/2026  DIP-D1FMO5002U  Organisering i teori og praksis

English Title
The Theories and Practices of Organizing

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår, Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (1. del)
Kursusansvarlig
  • Lise Justesen - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Organisation/Organisation
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 16-06-2025

Relevante links

Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende – med få eller ingen uvæsentlige mangler – kunne:
  • Udvise generel viden om klassiske og moderne organisationsteorier inden for temaer som f.eks. struktur, kultur, motivation, organisationsforandring og ledelse.
  • Identificere og analysere relevante problemstillinger i specifikke cases baseret på udvalgte organisationsteorier.
  • Diskutere de antagelser, som ligger til grund for forskellige organisationsteorier, med henblik på at identificere disse teoriers muligheder og begrænsninger.
  • Opstille teoretisk informerede ræsonnementer for valg af problemløsningsmuligheder og hertil knyttede handlingsanvisninger.
  • Formulere sig i et præcist sprog og sammensætte valide argumenter i henhold til akademiske standarder.
Prøve/delprøver
Organisering i teori og praksis:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel mundtlig prøve på baggrund af gruppeopgave
Antal personer i gruppen 2-4
Omfang af skriftligt produkt Max. 5 sider
Opgavetype Synopsis
Udlevering af opgave Eksamensopgaven udleveres via Digital eksamen (DE), når prøven starter
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter og Sommer
Syge-/omprøve Mundtlig stedprøve
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse: Uden forberedelse
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern censor.
Beskrivelse af eksamensforløbet

Eksamen består i at udarbejde en skriftlig synopsis i grupper på 2-4 studerende, som danner grundlag for individuel mundtlig eksamen. Synopsen skrives med udgangspunkt i en case, der udleveres på DE. På baggrund af casematerialet skal de studerende selv identificere en problemstilling og udarbejde en problemformulering, og de skal vælge mindst to teoretiske perspektiver fra pensum, som anvendes til en kort analyse af denne problemstilling. Desuden skal synopsen kort perspektivere til andre mulige teoretiske vinkler. Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i synopsen, men stiller også spørgsmål til andre dele af både case og pensum.

 

Selvom synopsen i udgangspunktet skrives i grupper, da det bedst understøtter læringen, er det også muligt at vælge at skrive den individuelt

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget demonstrerer hvordan organisering og ledelse kan undersøges ved hjælp af forskellige teoretiske perspektiver, der omhandler struktur, kultur, sensemaking, forandring, magt osv.. Faget vil – udover forelæsninger, øvelser og dialoger på CBS og online – engagere den studerende i den organisatoriske praksis, og styrke den studerendes evne til at forstå, analysere, udvikle og lede moderne organisationer.

 

Indholdet dækker temaer som

 

  • Klassisk organisationsteori
  • Institutionel teori
  • Organisatoriske strukturer
  • Organisationskultur
  • Sensemaking
  • Magt i organisationer
  • Planlagte og emergerende forandringsprocesser

 

De studerende vil i løbet af faget blive bedt om kontinuerligt at reflektere over de antagelser, som ligger til grund for forskellige organisationsteorier. Her vil de bl.a. diskutere, hvad en given teori forstår ved ordet ’organisation’, og hvad den antager, at et ’menneske’ er for en størrelse. Dette leder automatisk til en diskussion af teoriernes fundament og deres forståelse af god ledelse. Faget indeholder ydermere et gennemgående fokus på akademisk argumentation, og de studerende vil løbende blive trænet i at opbygge valide argumenter bestående af påstand, belæg og hjemmel.

 

De studerende trænes derudover i at identificere forskellige organisationsteoriers blinde vinkler. Her skal de beskrive, hvad man kan og ikke kan analysere med en given teori. Igennem forskellige former for peer-feedback får de studerende desuden mulighed for at hjælpe hinanden med at styrke denne kompetence. 

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
Forskningslignende aktiviteter
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen udbydes både på on-campus-, hybrid- og onlinehold.
Feedback i undervisningen
Den studerende modtager feedback i løbet af undervisningen.
Studenterarbejdstimer
Undervisning (forelæsninger, øvelser, cases mm.) 30 timer
Forberedelse (videoer, quizzer og forberedelse til eksamen) 108 timer
Sidst opdateret den 16-06-2025