Læringsmål |
Efter at have gennemgået faget skal den
studerende:
- Med udgangspunkt i et eller flere konkrete erhvervsøkonomiske
problemer kunne designe og argumentere for en videnskabelsesproces,
der tager udgangspunkt i en problemformulering, relevante
rammefaktorer og undersøgelsesspørgsmål,
- kunne beskrive og forklare valg af videnskabsteoretisk tilgang
(paradigme), herunder kunne udvælge og argumentere for sammenhængen
mellem relevant metode og teori, der kan bidrage til løsningen af
det eller de beskrevne erhvervsøkonomiske problemer,
- kunne definere og operationalisere de relevante begreber, der
indgår i problemformuleringen og undersøgelsesspørgsmål,
- være i stand til at vælge og argumentere for et relevant
undersøgelsesdesign, herunder kunne argumentere for valg af
kvalitative og/eller kvantitative teknikker til dataindsamling,
dataanalyse og datatolkning,
- være i stand til at vurdere vidensproduktionens samlede
kvalitet, herunder data og resultaters reliabilitet og validitet og
processens etiske aspekter.
|
Prøve/delprøver |
Design af
undersøgelser og analyser:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
|
Opgavebesvarelsen udarbejdes i selvvalgt
emne. |
Varighed |
30 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer og Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge/omprøven kan tage udgangspunkt
i en omarbejdning af den oprindeligt afleverede prøve på faget. Det
afleverede skal være omarbejdet for at kunne bestå, men kan
indeholde ideer og formuleringer fra den oprindelige
aflevering.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamen indledes med et mundtligt oplæg fra den studerende,
baseret på en kort PowerPoint-præsentation – som var det en
præsentation i en arbejdssituation. I oplægget skal den studerende
beskrive elementerne i sin undersøgelse – fra problemfelt over
metodevalg til analysedesign – og med udgangspunkt i fagets
læringsmål kunne argumentere for sine valg og fravalg i det
skitserede undersøgelsesdesign. Efter det indledende oplæg udvikler
eksaminationen sig til en dialog mellem den studerende og
bedømmerne, hvor den studerende skal vurdere og argumentere for
undersøgelsens elementer. Til eksamen kan den studerende medbringe
en computer til præsentationen eller udprintede slides samt et
talepapir.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget tilbyder deltagerne en systematiseret og kvalificeret
tilgang til såvel produktion som vurdering af viden, med henblik på
løsning af konkrete problemstillinger i en erhvervsmæssig
organisatorisk kontekst. Faget udvikler deltagernes kritiske
tækning og analytiske evner, der vil gøre dem i stand til at
identificere forretningsmuligheder og samfundsudfordringer, ligesom
de studerende bliver i stand at identificere og formulere
løsningsforslag, der kan bevæge og forandre den organisatoriske
retning. Endelig skærper kurset deltagernes etiske blik, som et
integreret element af de analytiske kompetencer.
Indhold:
- Erhvervsøkonomisk problem-definition og udarbejdelse af
problemformulering
- Videnskabsteoretiske refleksioner
- Definition og operationalisering af de relevante begreber, der
indgår i problemformuleringen og dens undersøgelsesspørgsmål
- Valg af relevant undersøgelsesdesign samt vurdering af
kvaliteten af undersøgelsesdesignet
- Indsamling og analyse af kvantitative data (spørgeskema)
- Indsamling og analyse af kvalitative data, herunder planlægning
og udførelse af interviews, fokusgruppeinterviews og
observationsstudier
- Afklaring af forskningsetiske spørgsmål
- Analyse af indsamlede data og besvarelse af
problemformulering
- Kvalitetsvurdering og perspektivering af undersøgelsens
fund
- Kritisk refleksion over den gennemførte videnskabelsesproces
|
Forskningsbaseret undervisning |
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
- Klassisk og grundlæggende teori
- Undervisers egen forskning
- Metodologi
- Modeller
Forskningslignende aktiviteter
- Udvikling af forskningsspørgsmål
- Dataindsamling
- Analyse
- Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
- Peer review inklusiv Peer-to-peer
- Studerende udfører selvstændige forskningslignende aktiviteter
under vejledning
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen udbydes både på on-campus-,
hybrid- og onlinehold.
Fortrinsvis holdundervisning med dialog, øvelser, case-arbejde og
gruppearbejde. |
Feedback i undervisningen |
Der gives løbende feedback i undervisningen fra
både undervisere og medstuderende i forbindelse med øvelser,
diskussion og studenteroplæg. De studerende arbejder i faste
grupper, som sikrer kontinuerlig peer-feedback på cases, opgaver og
øvelser undervejs. Herudover gives der undervejs feedback på tre
hjemmeopgaver om selvvalgt case, som bygger op til
eksamensopgaven. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning (forelæsninger, øvelser, cases mm.) |
34 timer |
Forberedelse til undervisning og eksamen |
100 timer |
|