Læringsmål |
Den studerende skal have indgående viden om det
problemfelt, som afgangsprojektet behandler, og viden i bredere
dele end det behandlede problemfelt.
Den studerende skal være kvalificeret til at opstille en
operationel problemstilling inden for studiets genstandsfelt.
Den studerende skal være kvalificeret til at argumentere for
udvalgt teori, anvendt metodik og redegøre for det empiriske
grundlag.
Den studerende skal være kvalificeret til at vurdere
anvendeligheden af afgangsprojektets resultater og konklusioner.
Den studerende skal have kompetencer til at forholde sig kritisk
over for udvalgt teori, anvendt metodik og redegøre for det
empiriske grundlag.
Den studerende skal have kompetencer til at formidle og kommunikere
afgangsprojektets problemstillinger og resultater på en forståelig
måde. |
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Studiet udgør et progressivt forløb, hvorfor det
er en forudsætning for tilmelding til afgangsprojektet, at den
studerende har bestået, eller som minimum er tilmeldt eller har
deltaget i, alle forudgående prøver.. |
Prøve/delprøver |
Afgangsprojekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 80 sider |
Opgavetype |
HD 2. del afgangsprojekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
60 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge-/omprøven er identisk med den
ordinære eksamen, dvs. at der, indenfor en nærmere fastsat
tidsfrist, skal indleveres et afgangsprojekt med samme formalia,
som ved den ordinære eksamen.
Ved frameldelse eller udeblivelse til den ordinære prøve vil den
studerende automatisk blive tilmeldt syge-/omprøven.
Hvis et allerede indleveret afgangsprojekt ikke er bestået, skal
den studerende enten skrive et nyt afgangsprojekt, eller forbedre
det eksisterende afgangsprojekt, hvis det vurderes, at det er
muligt. Datoen for forsvaret vil blive meldt ud hurtigst muligt
efter tilmeldingen til syge-/omprøven.
Den studerende kan få 2 timers ekstra vejledning i forbindelse med
syge-/omprøven, hvis alle vejledningstimerne tilknyttet den
ordinære prøve er opbrugt, og der er gjort et eksamensforsøg til
den ordinære eksamen.
Ved sygdom i forbindelse med aflevering af afgangsprojektet vil
studiekoordinator, på basis af konkret anmodning, kunne beslutte,
at afgangsprojektet kan afleveres og eventuelt forsvares med en vis
forsinkelse.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Det er muligt at tilmelde sig afgangsprojektet individuelt eller
i grupper a' 2 studerende. Er man en gruppe, skal man forsvare
opgaven individuelt.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med afgangsprojektet er, at den studerende på et
problembaseret grundlag selvstændigt skal kunne kombinere
uddannelsens teoretiske, praktiske og udviklingsorienterede
elementer og formidle dette på et sikkert metodisk grundlag.
Grundlaget for afgangsprojektet kan findes inden for uddannelsens
fagområder. Den studerende vælger, formulerer og modner sit emne,
hvor den studerende arbejder videre på de fra studiet tilegnede
faglige teorier og metoder, og hvor den studerende på selvstændig
vis behandler det valgte emne. Det er studiekoordinatoren og den
udpegede vejleder, der skal godkende det valgte emne. I vurderingen
af afgangsprojektet indgår, udover beherskelse af fagets og
hovedopgavens begreber, også de kommunikative og sproglige
kompetencer. Den sproglige behandling og formuleringsevne indgår
dermed i den samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter
fagligt indhold tungest.
Det udarbejdede skriftlige afgangsprojekt afsluttes med en mundtlig
prøve.
Afgangsprojektet udarbejdes over et emne inden for HD Finansiel
Rådgivnings faglige område, overordnet set. I projektet gennemføres
en i forhold til det valgte finansielle emne relevant teoretisk og
empirisk dybtgående belysning af de foreliggende, ofte komplekse
problemstillinger og analyse heraf. Der forventes en kvalificeret
og selvstændig behandling af det valgte emne. Afgangsprojektet
forventes at levere et kvalificeret bidrag til litteraturen omkring
det pågældende emne.
Afgangsprojekter udarbejdet af 1 eller 2 studerende må max.
være på 80 normalsider ekskl. forside, litteraturliste og evt.
bilag. Opgavens sider må i gennemsnit ikke indeholde mere end 2.275
anslag (inkl. mellemrum). Fx svarende til 35 linjer à 65 anslag.
Siderne skal have en margen på mindst 3 cm i top og bund og mindst
2 cm i hver side. Skrifttypen skal være på minimum 11 pitch.
Indholdsfortegnelse, tabeller, figurer, illustrationer og lign.
tæller ikke med i antallet af anslag, men berettiger ikke til at
overskride det fastsatte maksimale sidetal. De 80 sider må altså
ikke overskrides under nogle omstændigheder – heller ikke pga.
indholdsfortegnelse, tabeller, figurer, illustrationer, halvtomme
sider og lign. i afgangsprojektets hovedtekst (dvs. uden bilag).
Det er den studerende, der selv vælger emnet for sit afgangsprojekt
inden for studiets fagområde; dog skal emnevalget godkendes af
vejleder.
Den studerende udarbejder afgangsprojektet på egen hånd, men med
adgang til vejledning fra udpeget vejleder.
Der er afsat 8 vejledningstimer til afgangsprojektet. Dette
gælder også for afgangsprojekter, der er udarbejdet af 2
studerende sammen. De 8 timer indbefatter, udover tid til
vejledning, også vejleders gennemlæsning af materiale og anden
mødeforberedelse.
|
|
Forskningsbaseret undervisning |
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
- Klassisk og grundlæggende teori
Forskningslignende aktiviteter
- Udvikling af forskningsspørgsmål
- Dataindsamling
- Analyse
- Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
- Studerende udfører selvstændige forskningslignende aktiviteter
under vejledning
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Den studerende udarbejder selvstændigt sit
afgangsprojekt og har det fulde ansvar for emnevalg og for
resultat. Der er tale om en proces, hvor den studerende selv finder
en vejleder fra vejlederkataloget (eller evt. blandt andre
VIP/D-VIP ansat på CBS) og tilmelder sig med det valgte emne inden
et angivet tidspunkt. Det valgte emne og vejleder skal formelt
godkendes af studiekoordinator. Vejleder rådgiver den studerende
omkring arbejdets tilrettelæggelse (problemløsningsprocessen) og om
udformningen og udarbejdelsen af afgangsprojektet. Vejleder vil
sammen med en ekstern censor senere bedømme opgaven og forestå den
mundtlige prøve heri. |
Feedback i undervisningen |
Der gives både feedback i forbindelse med
vejledningen og i forbindelse med det afsluttende mundtlige
forsvar. |
Studenterarbejdstimer |
Udarbejdelse |
393 timer |
Eksamen (inkl. forberedelse hertil) |
20 timer |
|