2025/2026 DIP-DREGO1031U Seminarrække i Regnskab og Økonomistyring
English Title | |
Seminar in Financial and Management Accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrator
for HDR:
Pia Clasen & Sara Høgh-Nielsen Mail: hdr@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 22-05-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
De studerende skal opnå en teoretisk velfunderet
forståelse for én eller flere faglige problemstillinger inden for
rammerne af HD(R)´s fagområder. Dette skal opnås ved at de
studerende udarbejder et teoretisk litteratur review, hvorved de ud
fra akademisk litteratur og eventuel lovgivning opnår en dybere
forståelse og refleksion omkring grundlæggende forhold og
definitioner samt muligheder og begrænsninger af relevante teorier,
modeller og metoder.
De studerende skal endvidere udvikle en kompetence i at skrive et teoretisk funderet litteratur review over én eller flere udvalgte teorier, modeller eller metoder. De studerende skal kunne forholde sig kritisk til de i seminaret udarbejdede analyser og definitioner. Endelig skal seminaret udvikle de studerendes evne til at foretage større sammenhængende faglige analyser på et akademisk grundlag som en træning til det senere afgangsprojekt. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||||
Faget udgør et progressivt forløb, hvorfor der
gælder følgende forudsætning for tilmelding til Seminarrækken:
Den studerende har været udprøvet eller er tilmeldt prøverne i de obligatoriske fag (Ekstern regnskab, Økonomistyring, Forretningsforståelse og økonomi), men ikke nødvendigvis bestået alle prøver. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Der kan skrives seminar i såvel obligatoriske fag som udvalgte HD(R) udbudte valgfag. Det er en forudsætning for at skrive seminar i et givet fag, at man som studerende har været til eksamen/er tilmeldt eksamen i faget. Seminargrupperne vælger inden for hvilket fag, de ønsker at skrive, ud fra et "først til mølle" princip, idet der i alle fag er begrænsninger mht., hvor mange grupper, der kan skrive seminar. Seminargrupperne formulerer selv det endelige faglige emne inden for det fag de skriver seminar i. Emnet skal godkendes af den fagansvarlige for faget.
Seminarrækken starter med en introlduktion på 2-3 lektioner, hvor den fagansvarlige underviser bl.a. perspektiverer mulige faglige temaer, der kan skrives indenfor samt redegør for de faglige og metodiske krav, der stilles til seminaret. Herudover har introduktionen til formål at sikre, at de studerende danner grupper på 2 - 4 personer, således at alle studerende er placeret i en seminargruppe. Endelig skal opstartsseansen sikre, at grupperne under vejledning påbegynder processen med at udabejde en emneformulering.
Når seminargruppen har fået godkendt sit emne tildeles en vejleder og 2 timers vejledning. Vejledningen er primært tiltænkt begyndelsen af skriveprocessen, hvor problemformulering skal udarbejdes og disponeringen af seminaret samt litteratursøgning skal afklares. Der kan dog også ske vejledning ved udvalgte problemstillinger senere i skriveprocessen.
Bedømmelsen gives som en karakter efter 7-trinsskalaen. Der er
tale om en helhedsbedømmelse hvori indgår:
Det skriftlige seminar indgår med betydelig vægt i helhedsbedømmelsen.
Der gives individuel karakter til seminargruppens medlemmer.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Opstartslektioner dialogbaseret
Individuel vejledning af seminargrupper. Dialogbaseret diskussion i forbindelse med forsvar af eget seminar. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Mundtlig feedback gives på baggrund det
skriftlige seminar samt mundtlige forsvar.
Der gives endvidere individuel feedback i form af den vejledning, som tilbydes ved udarbejdelsen af seminarets skriftlige del. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||||
Efterår 2025: Tilmelding til seminar med valg af fagområde: Uge 33 / 34 Intro til seminarrække med valg af seminaremne: Uge 37 Mundtlig eksamination: Uge 50 / 51
|