2025/2026 DIP-DSAMO1001U Markedsforståelse og kundebehov
English Title | |
Strategic Market and User Analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 21-05-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||
Det giver den studerende en forståelse for hvad
der kendetegner et marked herunder rammevilkår, konkurrenter og
kunder samt på hvordan virksomheder kan agere i forskellige typer
af markeder; international, nationale, produkter og serviceydelser.
|
||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||
Formålet med dette kursus er at give den studerende viden om og forståelse for centrale begreber, teorier og metoder, der omhandler styring af en given virksomheds innovative aktiviteter i form af produkter, serviceydelser og procesinnovation – såvel nationalt som internationalt.
Der opereres med en strategisk indfaldsvinkel med inddragelse af markedsmæssige, kulturelle, konkurrencemæssige og ledelsesmæssige forhold, som kan påvirke en given virksomheds innovationsbeslutninger.
Fagmodulet anlægger en markedsorienteret tilgang, men bygger også på fagområder som strategi, organisationsudvikling og ledelse.
Kurset vil især fokusere på følgende emneområder:
|
||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||
Undervisningen vil være en kombination af oversigtsforelæsninger, dialogundervisning med inddragelse af deltagernes egne erfaringer og relevante aktuelle/konkrete problemstillinger i relation til pensum samt gruppearbejde med efterfølgende plenumdrøftelser. | ||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||
Feedback er baseret på facilitering af studerende og studerende i mindre grupper med henblik på at inspirere hvordan teorier og modeller applikeres på den enkeltes virksomheder men også en samreflektion om hvordan forskellige brancher kan sammenlignes og deres ligheder og uligheder eksploreres. Derudover er der feedback fra undervisere på forståelsen af modeller, teori og koncepter i forhold til deres respektive virksomheder. | ||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||
|
Sidst opdateret den
21-05-2025