2025/2026 KAN-CCMAO1086U HD-suppleringsfag
| English Title | |
| Supplementary Course in Research Methodology and current audit issues | 
        Kursusinformation | 
    |
| Sprog | Dansk | 
| Kursets ECTS | 20 ECTS | 
| Type | Obligatorisk | 
| Niveau | Kandidat | 
| Varighed | To semestre | 
| Starttidspunkt | Efterår | 
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk | 
| Studienævn | 
         Studienævnet for Governance, jura, regnskab og
ledelsesanalyse 
         | 
    
| Uddannelse | Kandidatuddannelsen i revision | 
| Kursusansvarlig | |
        
  | 
    |
| Primære fagområder | |
        
  | 
    |
| Undervisningsformer | |
        
  | 
    |
| Sidst opdateret den 24-06-2025 | |
        Relevante links | 
    
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
| Obligatorisk for cand.merc.aud.-studerende optaget på baggrund af en erhvervsøkonomisk diplomuddannelse med speciale i regnskab og økonomistyring HD(R) eller i finansiering HD(F) jf. uddannelsesbekendtgørelsen. | ||||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
| 
         
          Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 2 
        
          Obligatoriske
hjemmeopgaver
           
      2 ud af 3 obligatoriske hjemmeopgaver skal godkendes. Opgavernes omfang er på max. 5 sider og udarbejdes i grupper (3-5 studerende).  | 
    ||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
| 
         HD-suppleringsfaget fokuserer på et hovedområde af væsentlig betydning for det videre cand.merc.aud.-studie: videnskabsteori/metodelære. 
 Faget vil køre som en kombination af forelæsninger/øvelsessessioner og et mindre antal online undervisningssessioner. 
 I videnskabsteori/metodelære fokuseres der på at give de
studerende en bred forståelse af videnskabelige paradigmer, og
undersøgelsesmetoder med henblik på at sætte dem i stand til at
lave selvstændige undersøgelser i forbindelse med studiets
projekter og kandidatafhandlingen. Den teori der bruges vil være
aktuel og relevant for cand.merc.aud.-studiet.
  | 
    ||||||||||||||||||||||||
| Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||
| 
         CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter: 
        Forskningsbaseret viden 
        
 Forskningslignende aktiviteter 
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
| Faget er et blended learning fag. Det vil sige at en mindre del af faget kører vie online redskaber, og en overvejende del kører via dialogbaserede forelæsninger og obligatoriske hjemmeopgaver. | ||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
| Mundtlig feedback til de 3 obligatoriske hjemmeopgaver på faget. Skriftlig og mundtlig feedback til obligatorisk hjemmeopgave 2. Derudover diskuteres problemstillinger fra litteraturen i holdundervisningen og her vil der være underviserfeedback på diskussionen. | ||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
| 
         Prøven kan erstattes af tilsvarende prøve(r) ved en anden institution, hvor kandidatuddannelsen i revision finder sted.  | 
    ||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
| 
         - Bell, Bryman, and Harley, Business Research Methods, 6th eds, OXFORD 
 - Gordon, T.P. & Porter, J.C. 2009, "Reading and Understanding Academic Research in Accounting: A Guide For Students", Global Perspectives on Accounting Education, vol. 6, no. 1, pp. 25-45. 
 - Thurén, T. (2005). Videnskabsteori for begyndere 
 - Parker, L.D. 2003, "Qualitative research in accounting and management: the emerging agenda", Journal of Accounting and Finance, vol. 2, pp. 15-30. 
 - Harvard reference system (lægges ud på CANVAS)  | 
    ||||||||||||||||||||||||