2025/2026 KAN-CCMAV2401U ESG Rapportering: Regulering, datakrav og virksomhedscases
English Title | |
Environmental Social and Governance (ESG): data, accounting and reporting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 80 |
Studienævn |
Studienævnet for Governance, jura, regnskab og
ledelsesanalyse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 13-02-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Studenterne skal efter at have gennemgået faget
kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
En 5 siders caseopgave om ESG-regnskab og/eller rapportering skrevet i en gruppe på 2-4 studerende. Studerende, der ikke får godkendt/deltager i den første gruppeopgave, får mulighed for at udarbejde en ny 5 siders caseopgave i grupper eller en individuel caseopgave på 5 sider. Den studerende skal kontakte fagansvarlig herom, der vil være en sidste dato for at kunde blive godkendt. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Dette kursus giver den studerende et solidt overblik og
forståelse af ESG (sustainability) rapportering på globalt,
regionalt (EU) og lokalt (Danmark) niveau. Kurset er fokuseret på
at levere ESG-data og datakvalitet; regnskab for ESG og oplysning
og finansiering i sammenhæng med bæredygtighed og social
retfærdighed. Som afslutning på kurset indgår rapportering om ESG
og ESG-oplysninger i årsrapporter. Kurset vil behandle sammenhængen
mellem finansiel rapportering og ESG-rapportering.
Studerende vil opnå en teoretisk forståelse inden for området ESG-regnskab og -rapportering sammen med en teknisk forståelse, der klæder de studerende på til at forstå bl.a. CO2-regnskab, væsentlighedsmatricer og frivillige versus obligatoriske ESG-oplysninger. Faget tager udgangspunkt i EU Corporate Social Responsibility Direktiv (CSRD), European Sustainability Reporting Standards (ESRS), Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFRD) samt en række internationale standarder såsom TCFD, GRI, IFRS S1 og S2.
|
||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen har et blandet format, herunder
(1) forudindspillede forelæsningsvideoer, (2) sessioner på campus,
hvor de studerende har mulighed for at arbejde i grupper for at
løse øvelser og diskutere løsninger. På campus er deltagelse
afgørende for at styrke de studerendes evne til at samarbejde og
give hinanden konstruktiv feedback i diskussioner. For at stimulere
et interaktivt læringsmiljø optager vi ikke sessioner på campus.
Gennem de forskellige sessioner tilegner de studerende ESG-rapporteringsviden ved at analysere de forskellige standarder, regler samt ESG-oplysning fra forskellige virksomheder. Kurset fokuserer på virksomheder med forskellig institutionel baggrund, hvilket sikrer en bredere økonomisk kontekstdækning. Undervisningssessionerne omfatter forelæsninger og klassediskussioner samt praktiske øvelser. Forskellige mini case-problemer overvejes, hvorved studerende forventes at analysere og fortolke ESG-regnskaber eller rapporter fra en virksomhed under visse betingelser. Ud over sessionerne er der workshops til at arbejde gennem mere omfattende ESG-rapportering og CO2-regnskabsproblemer og til efter behov at gennemgå de vigtigste punkter i forelæsningerne gennem supplerende øvelser, og dermed forberede de studerende endnu bedre til den afsluttende eksamen. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen kan suppleres af en delvis blended
learning tilgang med brug af videomaterialer og online
multiple-choice spørgsmål.
Derudover vil foredrag og workshops give omfattende muligheder for spørgsmål og svar. Studerende opfordres også til at drage fuld fordel af personalets kontortid for at engagere sig i at fremme forståelsen af kursets mål. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
På CANVAS lægges den endelige reference liste ud umiddelbart før kurset starter. Tentative liitteratur:
TEXTBOOK WILL BE ANNOUNCED AT CANVAS
European Sustainability Reporting Standards (ESRS) EU Coroprate Sustainability Directive (CSRD) EU Taxonomy
Bebbington, J. et al. (2019). Accounting and accountability in the Anthropocene, Accounting, Auditing & Accountability Journal, Nov., 2019.
Buhmann, K. (2017). Neglecting the Proactive Aspect of Human Rights Due Diligence? A Critical Appraisal of the EU’s Non-Financial Reporting Directive as a Pillar One Avenue for Promoting Pillar Two Action.
United Nations (2015). Transforming our world: The 2030 Agenda for Sustainable Development ( https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pdf)
United Nations (2015). Global indicator framework for the Sustainable Development Goals and targets of the 2030 Agenda for Sustainable Development. ( https://unstats.un.org/sdgs/indicators/Global%20Indicator%20Framework%20after%202019%20refinement_Eng.pdf)
TCFD (2017). Recommendations of the Task Force on Climate-related Financial Disclosures (https://www.fsb-tcfd.org/publications/)
TNFD Task Force on Nature-related Financial Disclosures
GHG Protocol. The Greenhouse gas protocol, A corporate Accounting and reporting standard, World Business Council and World Resource Institute |