2025/2026 KAN-CJURV2360U Bæredygtighed mod et værdikædeperspektiv - Valg af kontraheringsform
| English Title | |
| Sustainability towards a value chain perspective - Choice of contracting mode |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Valgfag |
| Niveau | Kandidat |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Forår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for Governance, jura, regnskab og
ledelsesanalyse
|
| Uddannelse | Kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi og erhvervsjura |
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Fagadministratoransvaret ligger på CBS LAW | |
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 28-11-2025 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Den studerende skal have indsigt i de centrale
folkeretlige, EU-retlige og national retlige retkilder. der
påvirker virksomhederne både i et compliance perspektiv
men ligeledes i relation til den almindelige kontraktret og obligationsret Den studerende skal gennem brugen af ny-institutionel økonomisk teori kunne kvalificere den bedst egnede kontraheringsform fra såvel perspektivet af den enkelte virksomhed og værdikæden. Formålet med faget er, bl.a. at sætte de studerende i stand til at: .
|
||||||||||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Ha.jur eller ligende samt bestået faget
Videregående Obligationsret på cand.merc.jur. I faget tages der
afsæt i, at den studerende ligeledes har valgfaget Strategisk
Kontrahering i et internationalt virksomhedsperspektiv på
cand.merc.jur.
Anbefales at have bestået faget Klimaret på ha.jur. |
||||||||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
I faget skal de studerende have indsigt i ,hvorledes reguleringen i forhold til klima- og bæredygtighedsretten er funderet i folkeretten, EU-retten og national ret. og hvorledes det påvirker virksomhedens kontraktadfærd. Økonomisk har faget sit afsæt i det ny-institutionelle forskningsprogram. hvor der bl.a. sker inddragelse af spilteori, transaktionsomkostningsteori og prospektteori. Faget har et normativt perspektiv med henblik på at fastlægge, hvorledes den enkelte virksomhed skal kontrahere i lyset af virksomhedens kontraktportefølje
Fokus i faget er de juridiske og økonomiske implikationer af en række centrale EU-retsakters, f. eks. Corporate Sustainability Due Diligence Direktivet (CSDDD) og Corporate Sustainability Reporting Direktivet (CSRD). Herunder betydningen af kravene til såvel direkte som indirekte omfattede virksomheder i relation til de nye krav til bæredygtighed, due diligence, og hvorledes der skal kontraheres.
Udgangspunktet i dansk ret og i andre jurisdiktioner er princippet om kontrakters relativitet, som EU- retsakterne kommer til at gribe ind i, idet der anlægges et værdikædeperspektiv/aktivitetskædeperspektiv, som har betydning for såvel de direkte som indirekte omfattede virksomheder.
Dermed kommer EU-retsakterne til at gribe ind i den almindelige kontraktret og obligationsretten, hvorfor en central del af faget har til formål at afdække ingrebsgraden, og hvorledes paradigmeskiftet mod et værdikædeperspektiv/aktivitetkædeperspektiv får betydning for kontraheringsformen, herunder om der skal kontraheres med afsæt i strategisk eller konventionel kontrahering, herunder også hvad der skal være kontraktkongruens om.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
| Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Faget afvikles som dialogbaseret forelæsninger med inddragelse af tværgående cases og gæsteforelæsere med en naturvidenskabelig baggrund. | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Dialog og anvendelse af bl.a. Slido | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||