English   Danish

2025/2026  KAN-CJURV2501U  Immaterialret

English Title
Intellectual Property Law

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Governance, jura, regnskab og ledelsesanalyse
Kursusansvarlig
  • Vishv Priya Kohli - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
Primære fagområder
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Markedsføring/Marketing
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 24-02-2025

Relevante links

Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Faget træner og udvikler evnen til kritisk stillingtagen, selvstændighed og fleksibilitet samt understøtter endvidere evnen til samarbejde i grupper ved løsning af komplekse styringsmæssige problemer.

Målet med faget er, at de studerende kan:
  • 1. Redegøre for de i fagets pensum beskrevne regelsæt samt deres oplysning og funktion og identificere og forklare grundlæggende begreber inden for faget.
  • 2. Redegøre for personers og virksomheders retsstilling på grundlag af de i fagets pensum beskrevne regler.
  • 3. Identificere relevante immaterialretlige problemer og retligt argumenterer ud fra et komplekst materiale i konkrete eksempler.
  • 4. Placere konkrete problemstillinger i immaterialretlig sammenhæng på en måde, der viser overblik, indsigt og forståelse.
  • 5. Analysere immaterialretlige problemstillinger, argumentere for forskelligt fagligt begrundede løsninger og foretage kritisk afvejning af de retlige argumenter og løsningsmuligheder.
  • 6. Præsentere løsninger og argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for fagets problemstillinger
Prøve/delprøver
Immaterialret:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 3 timer
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter og Vinter
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Syge-/omprøve Mundtlig stedprøve
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse: Uden forberedelse
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern censor.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Produktionen i mange virksomheder er tæt knyttet til frembringelsen af immaterielle goder. Forskningstunge virksomheder frembringer almindeligvis løbende nye tekniske opfindelser, producenter af livsstilsprodukter frembringer nye design, og virksomheder hvis hovedbeskæftigelse er kommunikation eller databehandling - f.eks virksomheder inden for mediebranchen og den informationsteknologiske branche - frembringer tekstprodukter, billedprodukter eller kombinerede tekst-billed produkter. Immaterialretten giver en retlig beskyttelse af visse typer af immaterielle goder. Faget omfatter i hovedsagen reglerne herom i ophavsretsloven, patentloven, og designloven men berører tillige brugsmodelloven og lov om geografiske betegnelser. (Varemærkeretten er ikke en del af faget).

 

Faget angår følgende problemfelter:

1. Immaterialrettens saglige område: Hvilke typer frembringelser kan beskyttes efter immaterialretslovene?

2. Immaterialrettes internationalisering

3. Beskylltesforudsætningerne: Hvilke krav stilles til beskyttede frembringelser?

4. Krænkelsesspørgsmålet: Hvor bred er beskyttelsen, og hvilke handlinger i relation til beskyttede frembringelser er tilladte?

5. Beskyttelsens subjekt: Hvem tilkommer eneretten?

 

Foreløbig lektionsplan:

 

INTRODUKTION

1. lektion: Immaterialrettens udvikling og grundstruktur

 

OPHAVSRET

2. lektion: Retsgrundlaget, retserhvervelsen og beskyttelsens objekt

3. lektion: Beskyttelsesn subjekt og beskyttelsens indhold

4. lektion: Krænkelsesspørgsmålet og Indskrænkninger

5. lektion: Case

 

PATENTRET 

6. lektion: Retsgrundlaget, retserhvervelsen og beskyttelsens objekt

7. lektion: Beskyttelsesn subjekt og beskyttelsens indhold

8. lektion: Krænkelsesspørgsmålet og Indskrænkninger

 

DESIGNRET

9. lektion: Retsgrundlaget, retserhvervelsen og beskyttelsens objekt

10. lektion: Beskyttelsesn subjekt og beskyttelsens indhold

11. lektion: Krænkelsesspørgsmålet og Indskrænkninger

12. lektion: Case

 

13. lektion: Opsummering 

 

Faget betjener sig af storholdsforlæsninger & workshops/ case seminarier.

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Undervisers egen forskning
  • Metodologi
Forskningslignende aktiviteter
  • Udvikling af forskningsspørgsmål
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
  • Peer review inklusiv Peer-to-peer
Beskrivelse af undervisningsformer
Casebaseret undervisning med fokus på dialog og diskussion, der tilskynder kritisk tænkning. Målet er at understøtte forståelse og anvendelse af pensum. De studerende forbereder i grupper cases, øvelser, domme mv., der fremlægges og diskuteres i plenum. Forberedelse til og aktiv deltagelse i undervisning øger læringsudbyttet for alle studerende.


Dette kursus har også til formål at diskutere, hvordan studerende kan være empatiske i samfundet, mens de er konkurrencedygtige i erhvervslivet, tænke kritisk og konstruktivt når de samarbejder, og også forstå og adressere vigtige etiske og juridiske dilemmaer.
Feedback i undervisningen
Feedback mellem studerende og undervisere er en naturlig og vigtig del af interaktiv undervisning, der har til formål at tilskynde kritisk tænkning. Øvelser og feedback-spørgsmål benyttes systematisk i undervisningen til at teste de studerendes forståelse samt deres evne til at anvende pensum i konkrete situationer. Svar fra de studerende – såvel som spørgsmål der rejses i undervisning – bruges af underviserne til at give kollektiv, mundtlig feedback og vejlede de studerende. Læringsudbyttet af feedback afhænger af den studerendes forberedelse til og deltagelse i undervisningen. Studerende kan også benytte sig af consultation/office hours (gælder kun for faste undervisere i de perioder, hvor de underviser).
Studenterarbejdstimer
Forelæsning 33 timer
Forberedelse 143 timer
Eksamensforberedelse 30 timer
Foreløbig litteratur

Jens Schovsbo & Morten Rosenmier: Immaterialret, Jurist og Økonomforbundets Forlag udgave 6

Sidst opdateret den 24-02-2025