2025/2026 KAN-CJURV2501U Immaterialret
English Title | |
Intellectual Property Law |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Governance, jura, regnskab og
ledelsesanalyse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-02-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Faget træner og udvikler evnen til kritisk
stillingtagen, selvstændighed og fleksibilitet samt understøtter
endvidere evnen til samarbejde i grupper ved løsning af komplekse
styringsmæssige problemer.
Målet med faget er, at de studerende kan:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Produktionen i mange virksomheder er tæt knyttet til frembringelsen af immaterielle goder. Forskningstunge virksomheder frembringer almindeligvis løbende nye tekniske opfindelser, producenter af livsstilsprodukter frembringer nye design, og virksomheder hvis hovedbeskæftigelse er kommunikation eller databehandling - f.eks virksomheder inden for mediebranchen og den informationsteknologiske branche - frembringer tekstprodukter, billedprodukter eller kombinerede tekst-billed produkter. Immaterialretten giver en retlig beskyttelse af visse typer af immaterielle goder. Faget omfatter i hovedsagen reglerne herom i ophavsretsloven, patentloven, og designloven men berører tillige brugsmodelloven og lov om geografiske betegnelser. (Varemærkeretten er ikke en del af faget).
Faget angår følgende problemfelter: 1. Immaterialrettens saglige område: Hvilke typer frembringelser kan beskyttes efter immaterialretslovene? 2. Immaterialrettes internationalisering 3. Beskylltesforudsætningerne: Hvilke krav stilles til beskyttede frembringelser? 4. Krænkelsesspørgsmålet: Hvor bred er beskyttelsen, og hvilke handlinger i relation til beskyttede frembringelser er tilladte? 5. Beskyttelsens subjekt: Hvem tilkommer eneretten?
Foreløbig lektionsplan:
INTRODUKTION 1. lektion: Immaterialrettens udvikling og grundstruktur
OPHAVSRET 2. lektion: Retsgrundlaget, retserhvervelsen og beskyttelsens objekt 3. lektion: Beskyttelsesn subjekt og beskyttelsens indhold 4. lektion: Krænkelsesspørgsmålet og Indskrænkninger 5. lektion: Case
PATENTRET 6. lektion: Retsgrundlaget, retserhvervelsen og beskyttelsens objekt 7. lektion: Beskyttelsesn subjekt og beskyttelsens indhold 8. lektion: Krænkelsesspørgsmålet og Indskrænkninger
DESIGNRET 9. lektion: Retsgrundlaget, retserhvervelsen og beskyttelsens objekt 10. lektion: Beskyttelsesn subjekt og beskyttelsens indhold 11. lektion: Krænkelsesspørgsmålet og Indskrænkninger 12. lektion: Case
13. lektion: Opsummering
Faget betjener sig af storholdsforlæsninger & workshops/ case seminarier. |
||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Casebaseret undervisning med fokus på dialog og
diskussion, der tilskynder kritisk tænkning. Målet er at
understøtte forståelse og anvendelse af pensum. De studerende
forbereder i grupper cases, øvelser, domme mv., der fremlægges og
diskuteres i plenum. Forberedelse til og aktiv deltagelse i
undervisning øger læringsudbyttet for alle studerende.
Dette kursus har også til formål at diskutere, hvordan studerende kan være empatiske i samfundet, mens de er konkurrencedygtige i erhvervslivet, tænke kritisk og konstruktivt når de samarbejder, og også forstå og adressere vigtige etiske og juridiske dilemmaer. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback mellem studerende og undervisere er en naturlig og vigtig del af interaktiv undervisning, der har til formål at tilskynde kritisk tænkning. Øvelser og feedback-spørgsmål benyttes systematisk i undervisningen til at teste de studerendes forståelse samt deres evne til at anvende pensum i konkrete situationer. Svar fra de studerende – såvel som spørgsmål der rejses i undervisning – bruges af underviserne til at give kollektiv, mundtlig feedback og vejlede de studerende. Læringsudbyttet af feedback afhænger af den studerendes forberedelse til og deltagelse i undervisningen. Studerende kan også benytte sig af consultation/office hours (gælder kun for faste undervisere i de perioder, hvor de underviser). | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Jens Schovsbo & Morten Rosenmier: Immaterialret, Jurist og Økonomforbundets Forlag udgave 6 |