2025/2026 KAN-CJURV2502U Regulering i retsøkonomisk belysning
English Title | |
The law and economics of regulation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Governance, jura, regnskab og
ledelsesanalyse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-02-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal kunne
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Kan følges med en bachelorgrad. | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Regulering af eksternaliteter tager mange former, offentretlige (bla. påbud og afgifter), strafferetlige og erstatningsretlige. De adskiller sig ved graden af decentralisering og særlig ved om en sanktion sker ved valget af en handling, eller når der sker en skade. Kurset fremstiller den retsøkonomiske teori om, hvilken kombination af reguleringsformer, der mest effektivt regulerer en given eksternalitet, og anvender teorien på vigtige områder: klima, affald, og forbrugeraftaler. For hvert område analyserer vi, om bla. EU-rettens direktiver og forordninger fungerer hensigtsmæssigt set i lyset af den retsøkonomiske teori. |
||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Kurset vil indeholde en kombination af forelæsninger om teorier og casestudier samt problemløsningsaktiviteter i klassen. Studerende vil få til opgave, enten i grupper eller individuelt, at formulere kontraktvilkår eller foreslå en virksomheds kontraktstrategi baseret på virkelige scenarier. Abstrakte teorier vil blive illustreret gennem praktiske eksempler. Forelæsningerne vil tage form af interaktive dialoger, hvor målet er at motivere og engagere de studerende. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Studerende vil modtage øjeblikkelig feedback under klassedialoger og problemløsningsaktiviteter. Vi vil i undervisningen diskutere hensigtsmæssigheden af konkrete reguleringtstiltag og heraf får de studerende straks feedback vedrørende deres forståelse af teorien og af den konkrete regulering. De studerende vil også skulle foreslå mere efficiente alternativer, hvor feedback også sker straks. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Kurset lever i høj grad op til målsætninger om samfundsrelevans, dels ved at inddrage bæredygtighed og dels ved at addressere det grundlæggende samfiundsmæssige spørgsmål om, hvordan samfundet regulerer eksternaliteter efficient og uden overregulering. |
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Shavell, S. : The General Structure of the Law (NBER WP 9699)
Gruber, J. : Public Finance and Public Policy (textbook in excerpts)
Tietenberg, T: Environmental and Natural Resource Economics (textbook in excerpts)
|