English   Danish

2025/2026  KAN-CJURV2502U  Regulering i retsøkonomisk belysning

English Title
The law and economics of regulation

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Governance, jura, regnskab og ledelsesanalyse
Kursusansvarlig
  • Henrik Lando - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
Primære fagområder
  • CSR og bæredygtighed/CSR and sustainability
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Økonomi/Economics
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 24-02-2025

Relevante links

Læringsmål
Den studerende skal kunne
  • forklare de grundlæggende principper i den retsøkonomiske teori og anvende dem på konkrete eksempler
  • analysere hvordan en virksomhed kan tilpasse sig en specifik regulering
  • identificere og evaluere de økonomiske konsekvenser af reguleringer inden for klima, affald og forbrugeraftaler
  • beskrive forskellige interne reguleringsformer i virksomheder og diskutere deres effektivitet i forhold til overholdelse af eksterne reguleringer
Forudsætninger for at deltage i kurset
Kan følges med en bachelorgrad.
Prøve/delprøver
Regulering i retsøkonomisk belysning:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Med følgende forberedelsestid: 20 Minutter
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor:
Den studerende må medbringe følgende i forberedelseslokalet
  • Lommeregner efter eget valg
  • I papirformat: Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter
Den studerende må desuden medbringe simple skrive- og tegneredskaber (ikke-digitale). Det er ikke tilladt at kommunikere med andre i forberedelsestiden.
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

 

 

Den studerende trækker et spørgsmål inden for et af de læringsmål, der er blevet kommunikeret ved kursets start. Under den tyve minutters forberedelse forbereder den studerende et svar på spørgsmålet. Eksamen adresserer først læringsmålet, hvorefter samtalen vil dreje sig om nogle af de andre læringsmål.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

 

Regulering af eksternaliteter tager mange former, offentretlige (bla. påbud og afgifter), strafferetlige og erstatningsretlige. De adskiller sig ved graden af decentralisering og særlig ved om en sanktion sker ved valget af en handling, eller når der sker en skade. Kurset fremstiller den retsøkonomiske teori om, hvilken kombination af reguleringsformer, der mest effektivt regulerer en given eksternalitet, og anvender teorien på vigtige områder: klima, affald, og forbrugeraftaler. For hvert område analyserer vi, om bla. EU-rettens direktiver og forordninger fungerer hensigtsmæssigt set i lyset af den retsøkonomiske teori. 

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Undervisers egen forskning
  • Metodologi
  • Modeller
Forskningslignende aktiviteter
  • Udvikling af forskningsspørgsmål
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
  • Studerende udfører selvstændige forskningslignende aktiviteter under vejledning
Beskrivelse af undervisningsformer
Kurset vil indeholde en kombination af forelæsninger om teorier og casestudier samt problemløsningsaktiviteter i klassen. Studerende vil få til opgave, enten i grupper eller individuelt, at formulere kontraktvilkår eller foreslå en virksomheds kontraktstrategi baseret på virkelige scenarier. Abstrakte teorier vil blive illustreret gennem praktiske eksempler. Forelæsningerne vil tage form af interaktive dialoger, hvor målet er at motivere og engagere de studerende.
Feedback i undervisningen
Studerende vil modtage øjeblikkelig feedback under klassedialoger og problemløsningsaktiviteter. Vi vil i undervisningen diskutere hensigtsmæssigheden af konkrete reguleringtstiltag og heraf får de studerende straks feedback vedrørende deres forståelse af teorien og af den konkrete regulering. De studerende vil også skulle foreslå mere efficiente alternativer, hvor feedback også sker straks.
Studenterarbejdstimer
Forberedelse til undervisningen 143 timer
Eksamensforberedelse 30 timer
Undervisning 33 timer
Yderligere oplysninger

 

Kurset lever i høj grad op til målsætninger om samfundsrelevans, dels ved at inddrage bæredygtighed og dels ved at addressere det grundlæggende samfiundsmæssige spørgsmål om, hvordan samfundet regulerer eksternaliteter efficient og uden overregulering. 

Foreløbig litteratur

 

Shavell, S. : The General Structure of the Law (NBER WP 9699)


Shavell, S:  Liability for harm versus regulation of safety (NBER WP 1218) 

 

Gruber, J. : Public Finance and Public Policy (textbook in excerpts)

 

Tietenberg, T:  Environmental and Natural Resource Economics (textbook in excerpts)

 

 

Sidst opdateret den 24-02-2025