English   Danish

2025/2026  KAN-CKOMO1046U  Strategi og kommunikation

English Title
Strategy and Communication

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 15 ECTS
Type Obligatorisk (også udbudt som valgfag)
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Digitalisering, teknologi og kommunikation
Kursusansvarlig
  • Lars Thøger Christensen - Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC)
Primære fagområder
  • Kommunikation/Communication
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organisation
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 30-06-2025

Relevante links

Læringsmål
  • Forklare og diskutere fagets centrale begreber, modeller, processer, teorier og perspektiver.
  • Anvende fagets begreber, modeller, processer, teorier og perspektiver til at identificere og analysere konkrete strategiske og kommunikative udfordringer i virksomheder og organisationer.
  • Redegøre for teoretiske og praktiske sammenhænge mellem virksomheders forretnings- og kommunikationsstrategier.
  • Være i stand til at forholde sig kritisk refleksivt til fagets begreber, modeller, processer, teorier og perspektiver samt demonstrere en indsigt i deres forudsætninger, muligheder og begrænsninger.
  • Evne til selvstændigt at forholde sig nøgternt og distanceret til konkrete kommunikationsstrategier og løsninger fra virksomheder og organisationer, således at disses selvforståelse ikke reproduceres ukritisk.
Prøve/delprøver
Strategi og Kommunikation:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Opgavetype Opgavebesvarelse
Udlevering af opgave Eksamensopgaven udleveres via Digital eksamen (DE), når prøven starter
Varighed 72 timer til udarbejdelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve Mundtlig stedprøve
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse: Med følgende forberedelsestid: 20 Minutter
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern censor.
Hjælpemidler: Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Den studerende må i forberedelseslokalet medbringe: Simple skrive- og tegneredskaber, egen bærbar/tablet til opslag (OBS der er ikke mulighed for opladning i eksamenslokalet), lommeregner efter eget valg, bøger inklusiv ordbøger, noter. BEMÆRK: Det er ikke tilladt at kommunikere med andre i forberedelsestiden.
Beskrivelse af eksamensforløbet

For syge-/omprøven gælder følgende: Den studerende trækker et teoretisk spørgsmål fra pensum. I forbindelse med eksaminationen lægger den studerende ud med sit bud på det givne spørgsmål og derefter stilles der uddybende spørgsmål til oplægget samt andre dele af pensum.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med faget er at give en grundig teoretisk og praktisk forståelse af strategisk kommunikation med afsæt i discipliner som strategi, organisationsteori, public relations, marketing og management. Sigtet er  at bibringe de studerende en nøgtern og kritisk forståelse af, hvorledes man arbejder strategisk med virksomhedens kommunikation, hvordan man kommunikerer mere effektivt og hvorledes forskellige kommunikationsmåder har mulighed for at præge en organisation og dens forhold til omverden.

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Undervisers egen forskning
  • Modeller
Forskningslignende aktiviteter
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
Beskrivelse af undervisningsformer
I forelæsningerne præsenteres overordnede problemstillinger og lægges op til diskussioner af koncepter, forudsætninger og teoretiske/praktiske perspektiver.

I øvelserne arbejdes der case-baseret på mindre hold. Det forventes, at den studerende (som del af gruppe) kan stille op til mindst en præsentation på holdet.
Feedback i undervisningen
Feedback til de studerende leveres i flere forskellige sammenhænge og formater:
1) I øvelsestimer, hvor de studerende selv arbejder med centrale begreber og efterfølgende får kommentarer direkte af såvel medstuderende som underviser.
2) I forlæserens træffetid, hvor eventuelle tvivl og misforståelser kan håndteres face-to-face.
3) I forbindelse med eksamen, hvor der gives mundtlig feedback på besvarelser og hvor der gives mulighed for at sammenligne med tre gode besvarelser.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger 40 timer
Øvelsestimer 20 timer
Forberedelse og eksamen 352 timer
Total 412 timer
Foreløbig litteratur

Endelig valg af litteratur oplyses på CBSCanvas.

  • Christensen, L.T., Morsing, M. & Cheney, G. (2008). Corporate Communications. Convention, Complexity and Critique. London: Sage. pp. 1-9 + 12-33.
  • Christensen, E. & Christensen, L.T. (2022). The saying and the doing. When communication is strategic. In Falkheimer, J. & Heide, M. (Eds.), Research Handbook of Strategic Communication (pp. 33-45; Edward Elgar Publishing, 2022.
  • Austin, J. L. (1979). “Performative utterances”. Chapter 10 in Philosophical papers. Oxford: Oxford University Press (pp. 233-252).
  • Ford, J.D. & Ford, L.W. 1995. The role of conversations in producing intentional change in organizations. Academy of Management Review, 20, 541-70.
  • Lammers, J.C. 2011. How institutions communicate: Institutional messages, institutional logics, and organizational communication. Management Communication Quarterly, 25(1): 154-182.
  • Thyssen, O. 2005. The invisibility of the organization. Ephemera, 5(3), 519-536.
  • Hazen, M.A. (1993). Towards polyphonic organization. Journal of Organizational Change Management, 6 (5), pp. 15-26.
  • Cooren, F. (2016). Ethics for dummies: Ventriloquism and responsibility. Atlantic Journal of Communication, 24(1), 17-30.
  • Pérezts, M., Bouilloud, J-P., & de Gaulejac, V. (2011). Serving two masters: The contradictory organization as an ethical challenge for managerial responsibility. Journal of Business Ethics, 101, 33-44.
  • Eisenberg, E. (1984). Ambiguity as strategy in organizational communication. Communication Monographs, 51, 227-242.
  • Heil, O & Robertson, T.S. (1991). Toward a theory of competitive marketing signaling: a Research Agenda, Strategic Management Journal, 12 (6), 403-418.
  • Carter, C., Clegg, S.R., & Kornberger, M. (2008). A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about studying strategy. Los Angeles: Sage, pp. 20-33.
  • Mintzberg, H. & Waters, J. A. (1985). Of strategies, deliberate and emergent. Strategic Management Journal, 6: 257-272.
  • The Garbage Can Model https:/​/​www.youtube.com/​watch?v=QGozugH-9UI
  • Barry, D. & Elmes, M. (1997). Strategy Retold: Toward a Narrative View of Strategic Discourse. Academy of Management Review, 22 (2), 429-452.
  • Christensen, L.T. (2018). Autocommunication. In R. L. Heath & W. Johansen (Eds.), The International Encyclopedia of Strategic Communication (pp. 1-6).  John Wiley & Sons, Inc.
  • Sutton, R.I. & Louis, M.R. 1987. How selecting and socializing newcomers influences insiders. Human Resource Management, 26, 347-361.
  • Christensen, L.T. & Christensen, E. (2022). Preparing the show: Organizational ventriloquism as autocommunication. Organization Theory, 3, 1-21.
  • Weber, R. (2013). Constrained agency in corporate social media policy. Journal of Technical Writing and Communication, 43(3), 289–315.
  • Christensen, E. & Christensen, L.T. (2022). The interpellated voice: The social discipline of member communication. Management Communication Quarterly, 36(3), 496-519.
  • Christensen, E. (2024). Employee advocacy. In P. Klement (Ed.), The Encyclopaedia of Corporate Communication, pp. 422-426. Edward Elgar Publishing.
  • Madsen, V. T., & Johansen, W. (2019). A spiral of voice? When employees speak up on internal social media. Journal of Communication Management23(4), 331-347.
  • Madsen, V. T., Gode, H. E., & Andersen, M. A. (2023). Vertical and horizontal listening on internal social media during a time of crisis: a case study of a Danish hospital. Journal of Communication Management27(4), 563-581.
  • Christensen, L.T. & Christensen, E. (working paper). A rainbow that matters? Organizational materialization as collective animation.
  • Pratt, Cornelius B. (2001). “Issues Management: The Paradox of the 40-Year U.S. Tobacco Wars.” In Robert Heath & Gabriel Vasquez (eds.). Handbook of Public Relations. Newbury Park, CA: Sage, pp.335-346.
  • Vibbert, Stephen. L. & Bostdorff, Denise M. (1993). “Issue Management in the “Lawsuit Crisis.” In C. Conrad (Ed.), The Ethical Nexus.  Norwood, NJ: Ablex, pp. 103 120.
  • Coombs, T. (1995). Choosing the right words. The development of guidelines for the selection of the ‘appropriate’ crisis-response strategies, Management Communication Quarterly, 8 (4), 447-476.
  • Hall, K. (2020). Public Penitence: Facebook and the Performance of Apology. Social Media+ Society, 6(2), 1-10.
  • Weick, K.E. (1988). Enacted sensemaking in crisis situations. Journal of Management Studies, 25 (4), 305-317.
  • Brunsson, N. 2003. Organized hypocrisy. In: B. Czarnaiwska & G. Sevón (Eds.), The Northern Lights – Organization Theory in Scandinavia: 201-222. Copenhagen: Copenhagen Business School Press.
  • Jauernig, J. & Valentinov, V. (2019). CSR as hypocrisy avoidance: A conceptual framework. Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, 10(1), 2-25.
  • Christensen, L.T., Kärreman, D. & Rasche, A. (2019). Bullshit and Organization Studies. Organization Studies, 40(10), 1587–1600.
  • Finnemore, M. & Jurkovich, M. (2020). The politics of aspiration. International Studies Quarterly, 64(4), 759-769.
  • Christensen, L.T., Morsing, M., & Thyssen, O. (2021). Talk-action dynamics: Modalities of aspirational talk. Organization Studies, 42(3), 407-427.
  • Lunheim, Rolf (2005). Confessions of a corporate window-dresser. Leading Perspectives, Summer: 6-7.
  • Christensen, L.T. (2024). “Transparency”. In Podnar, K. (Ed.), The Encyclopedia of Corporate Communication (Edward Elgar Publishing), pp. 189-194.
  • Ringel, L. (2019). Unpacking the transparency-secrecy nexus: Frontstage and backstage behavior in a political party. Organization Studies, 40(5), pp. 705-723.
  • Roberts, A. (2012). WikiLeaks: The illusion of transparency. International Review of Administrative Sciences, 78(1), 116-133.
  • Christensen, L.T. & Hansen, H.K. (work-in-progress). Transparency between the gaze and the glance. Revisiting visibility as a source of knowledge and insight.
  • Fan, Z. & Christensen, L.T. (2024). The dialogic performativity of secrecy and transparency. Human Relations, 77(4), 484-504.
  • Fenger, Niels & Mørup, Søren H. (2013) ”Den nye offentlighedslov er slet ikke så ringe endda”. Kronik i Politiken 8. maj 2013.
  • Christensen, L.T. & Christensen, E. (forthcoming). When talk is not cheap: The Performative potentials of strategic sustainability communication. In Weder, F. (Ed.) Strategic Sustainability Communication. Principles, Perspectives and Potential of Communication for Transformation.
Sidst opdateret den 30-06-2025