2025/2026 KAN-CKOMO2007U Transformationens politik - samfundstendenser og ledelse i organisationer
English Title | |
Politics of Transformation - Managing Societal Trends in Organisations |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk (også udbudt som valgfag) |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Andet quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Teknologi og
digitalisering
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 07-02-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakterne 12 skal den studerende med
ingen eller få uvæsentlige mangler opfylde følgende læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget bidrager til det samlede tema for semestret: Hvordan laver man professionel kommunikation i en verden, der er præget af opbrud, usikkerhed og konstant forandring. Formålet med faget er at undersøge, hvordan samfundsforandringer, der beskriver sig selv som transformative, får konsekvenser for professionel kommunikation og ledelse. Hvilke krav stiller det til ledelse og kommunikation, at organisation og samfund ses som under konstant transformation? Hvilke forestillinger om og medier for transformation udfolder sig i disse selvbeskrivelser? Hvilke paradokser og hvilke forandringsdynamikker bringer de i spil? I faget dykker vi ned i udvalgte samfundstendenser og undersøger, hvilke nye muligheds- og umulighedsbetingelser de skaber for forskellige organisationers kommunikation og ledelse.
|
||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er delt op i tre moduler der hver behandler forskellige aktuelle samfundstendenser og former for forandring og transformation. Vi kalder formerne for: ’potentialisering’, ’hybridisering’ og ’re-politisering’. Alle præsenteres som samfundsmæssige mega-trends, der sætter nye betingelser for hvordan både private, offentlig og civile organisationer kommunikerer, opererer og forholder sig til sig selv og deres omverden. Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, fælles diskussioner, aktuelle case-eksempler og studenter- og gruppebaserede øvelser. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, summeøvelser, dialog og mundtlig feed back i plenum og mini-plena. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Andersen, N.Å., Pedersen, D., Mygind du Plessis, E. & J. Sandager (red) (2023). Tranformationens Politik. Nyt fra Samfundsvidenskaberne. |