English   Danish

2025/2026  KAN-CPSYO2003U  Organisationsudvikling i praksis

English Title
Organisation Development

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Kandidat
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Fjerde quarter
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Organisation, strategi, ledelse og mennesker
Kursusansvarlig
  • Marianne Stang Våland - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Primære fagområder
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organisation
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 30-06-2025

Relevante links

Læringsmål
Ved eksamen skal den studerende demonstrere en evne til at
  • etablere et samarbejde og identificere en forandringsproblemstilling med en selvvalgt organisation
  • designe en interventionsplan med udgangspunkt i organisationen og dens dilemmaer, og med anvendelse af begreber og teorier fra Organisationsudvikling i praksis. Planen skal specificeres ift. forberedelse, gennemførelse og opfølgning af interventionen
  • diskutere relevante interventionsmetoders forudsætninger, muligheder og begrænsninger i den konkrete sammenhæng
  • reflektere over og redegøre for dit arbejde med proceskonsulentrollen, herunder i forhold til indsamling og analyse af data
Prøve/delprøver
Integreret eksamen i Organisationsudvikling i praksis samt Forandringer i organisationer:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel mundtlig prøve på baggrund af gruppeopgave
Antal personer i gruppen 3-4
Omfang af skriftligt produkt Max. 25 sider
Max. 25 sider ved 3 studerende, max. 30 sider ved 4 studerende.
Opgavetype Projektrapport
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af gruppeprojektet og projektrapporten til den ordinære eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på baggrund af den allerede indleverede synopsis. Dette gælder også hvis den studerende går på barsel mellem aflevering af det skriftlige produkt og den mundtlige prøve.

Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af projektet på grund af sygdom, kan den studerende deltage i den mundtlige sygeprøve, hvis vedkommende, inden for en nærmere fastsat frist, gennemfører et projektarbejde og afleverer en individuelt udarbejdet projektrapport.

Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af projekt og projektrapport til den ordinære eksamen, men ikke består ved den mundtlige prøve, afvikles den mundtlige omprøve på basis af et, inden for en nærmere fastsat frist, bearbejdet projekt og/eller en bearbejdet projektrapport
Beskrivelse af eksamensforløbet

Faget udprøves som en integreret projekteksamen sammen med faget Forandringer i organisationer. Se beskrivelse af det integrerede projekt nederst i punktet 'Kursets indhold, forløb og pædagogik'. 

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Organisationsudvikling i Praksis (OiP) anlægger en praktisk og interventionsorienteret vinkel på forandring i organisationer. Faget giver de studerende mulighed for at arbejde med konkrete, organisatoriske dilemmaer og udviklingsproblematikker gennem at introducere, udforske og træne rollen som proceskonsulent – en træning som både finder sted som et led i undervisningen og som konkret afprøves via fagets integrerede projekteksamen. Fagets præmis er, at forandringsprocesser kan planlægges og igangsættes, men at de samtidig rummer uforudsigelighed, konflikter og dilemmaer, som sættes i spil i organisationer, når relationer etableres og opløses.

 

I OiP arbejder vi med at koble teori og praksis i udforskningen af, hvordan udviklingsprocesser håndteres i organisationer. Dette undersøges og diskuteres via konkrete interventioner som kan støtte organisatoriske forandringer, og hvor de studerendes arbejde med at forstå og arbejde med rollen som proceskonsulent, står centralt. Vi anlægger en proceskonsultativ tilgang til organisationsudvikling, hvor konsulentens relation til en klientorganisation ses som dynamisk. Her arbejder konsulent og klient sammen om at identificere og planlægge en udviklingsproces som reflekterer organisationens aktuelle problematik. I undervisningen ser vi på tilrettelæggelse og gennemførsel af forskellige typer af udviklingsforløb, og på forskellige interventionsniveauer.

 

Teoretisk trækker faget på tre traditioner: klassisk organisationsudvikling, systemisk konsultativ tilgang og det psykodynamiske perspektiv. Ud fra disse tilgange vil konsulentens opfattelse af organisationen og egen position aldrig være fuldkommen, men udvikle sig som en del af udviklingsforløbet. Det stiller krav om en udforskende arbejdsform, som lægger op til flere analyseniveauer:

 

  • Hvad er de organisatoriske fænomener, vi støder på og hvori består problemerne i den givne kontekst?
  • Hvilken rolle spiller jeg som proceskonsulent i dette arbejde og hvordan kan rollen håndteres?
  • Hvordan ændrer dynamikkerne sig i løbet af processen, og hvordan kan disse håndteres via interventioner?
  • Hvordan påvirker den proceskonsultative tilgang klientorganisationens udvikling?

 

Der lægges vægt på evnen til at reflektere over egen rolle som konsulent og relationen til klientsystemet. Målet er, at den studerende introduceres til forskellige interventionsmetoder og kan reflektere over metodernes relevans og effekter i forskellige organisatoriske udviklingssammenhænge.

 

Eksamen: Integreret Projekt

Faget udprøves som en integreret projekteksamen sammen med faget Forandringer i Organisationer (FiO), som løber parallelt med OiP i andet quarter (quarter 4) på 2. semester. I Integreret Projekt samarbejder grupper på 3-4 studerende om udviklingen af et proceskonsultativt arbejde for en konkret, selvvalgt case/klientorganisation. Projektet trækker på begge fag (pensum, perspektiver, osv.), hvor gruppen udarbejder en skriftlig projektopgave, som forsvares ved en individuel eksamen ved semestrets afslutning. Læs mere om eksamensformen i kursuskataloget og i det selvstændige dokument om Integreret Projekt på Canvas.

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Metodologi
Forskningslignende aktiviteter
  • Udvikling af forskningsspørgsmål
  • Dataindsamling
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen forløber som en kombination af oplæg, hvor vi gennemgår centrale teoretiske begreber, og praktiske øvelser, som giver mulighed for at omsætte pensum i praksis og opleve interventionernes mulige dynamikker ’på egen krop’.

Hertil kommer en heldags Action Learning workshop, samt fire klyngevejledninger hvor ca. 4 grupper vejledes sammen omkring udviklingen af det integrerede projekt.

I klyngevejledningen benytter vi Reflekterende Teams som pædagogisk ramme, hvor de studerende bidrager til udviklingen af hinandens projekter.

Organisationsudvikling i Praksis udgør 220 arbejdstimer.
Feedback i undervisningen
Løbende feedback som del af den øvelsesorienterede undervisning.

Studenterarbejdstimer
Undervisning (forelæsning + øvelser) 40 timer
Action Learning Workshop 6 timer
Klyngevejledning i projektgrupper 16 timer
Forberedelse til undervisningen samt udarbejdelse af eksamen 158 timer
Foreløbig litteratur

Anderson, D. (2015). Kap. 2: History of Organization Development, kap. 3: Core Values and Ethics of Organization Development og kap 5: The Organization Development Practioner and the Consulting Process. I: Organization Development, The Process of Leading Organizational Change. Thousand Oaks: Sage

 

Bonderup, T. N. (2012). Kap. 7: Læring og evaluering i og af projekter. I: Andersen, Henrik Schelde & Katrine Raae Søndergård (red.): Systemisk Projektledelse. København: Samfundslitteratur

 

Campbell, D., Draper, R., and Huffington, C. (1991). Kap 1: Basic Concepts Underlying the Systemic Approach to Organizations, kap 2: Basic Concepts Underlying Development Consultation og kap 3: Useful Ideas and Hypotheses about Organization. I: A Systemic Approach to Consultation. London: Karnac Books

 

Campbell, D. (2008). Kap. 4: Locating conflict in team consultations. I: Campbell, D. & Huffington, C. (Eds.): Organizations connected. Handbook of systemic consultation. London: Karnac Books

 

Edmondson, A. (2019). Kap. 1: The Underpinning og 2: The Paper Trail. I: The fearless organization: Creating psychological safety in the workplace for learning, innovation, and growth. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons

 

Gleerup, J., og Egmose, J. (2022). Fremtidsværkstedet som metode til erkendelse og forandring: Metodologiske erfaringer med kritisk utopisk aktionsforskning. Tidsskrift for Arbejdsliv24(4)

 

Hart, S. og Bentzen, M. (2013). Kap. 3: Neuroaffektive processer i gruppedannelse og voksenliv og lederens udvikling af reflekterende mentalisering. I: Hart, S. og Hvilshøj, H. (red.): Ledelse mellem hjerne og hjerte: om mentalisering og neuroaffektivt lederskab. København: Hans Reitzels Forlag

 

Hirschhorn, L. (1999). The Primary Risk. Human Relations, Vol. 51 (1)

 

Huffington, C. (2008). Kap. 1: The system in the room: the extent to which coaching can change the organization. I: Campbell, D. & Huffington, C. (Eds.): Organizations connected. Handbook of systemic consultation. London: Karnac Books

 

Illeris, K. (2002). Fra erhvervsrettet uddannelse til læring i arbejdslivet. I: Udspil om læring i arbejdslivet. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag

 

Jensen, T. B. og Mikkelsen, E. N. (2024). Positive, challenging, or impossible self-managing organizations? Exploring radical decentralization at an addiction rehabilitation center. Journal of Organization Design. https:/​/​doi.org/​10.1007/​s41469-024-00172-2

 

Lent, R. M., McCormick, M. T. and Pearce, D. S. (2005). Combining Future Search and Open Space to Address Special Situations. The Journal of Applied Behavioral Science, Vol. 41 (1)

 

Madsen, B. (2009). Gruppe- og organisationsdynamik med afsæt i Bions teoretiske univers. I: Alrø, H. og Frimann, S.: Kommunikation og Organisationsforandring. Aalborg Universitetsforlag.

 

Madsen, B. (2016) Kap. 3: Rammesætning og Kap. 4: Kontraktredskabet. I: Processer og procesledelse. København: Dansk Psykologisk Forlag

 

Moltke, H. og Molly, A. (2009). Kap 4: Coaching som det at være gamemaster. I: Systemisk Coaching. København: Dansk Psykologisk Forlag

 

Nielsen, K. M., Abildgaard, J. S., & Daniels, K. (2014). Putting context into organizational intervention design: Using tailored questionnaires to measure initiatives for worker well-being. Human Relations, 67(12)

 

Nuttman-Shwartz, O. & Shay, S. (2000). Large Group Intervention to Encourage Dialogue Between Directors and Workers in the Context of Organizational Ambiguity. Group, 24(4)

 

Nørregaard Rasmussen, T. (2006) Planlægningsmodeller – en støtte til og en udfordring til lærerens viden. I: Lund, J. H. og Nørregaard Rasmussen, T. (red.): Almen didaktik – i læreruddannelse og lærerarbejde. Aarhus: KvaN Forlag

 

Patton, M. Q. (2000). Utilization-focused evaluation. I: Stufflebeam, D. L., Madaus, G. F. and Kellaghan, T. (eds.): Evaluation Models. Kluwer Academic Publishers

 

Schein, E. (1999). Kap. 1: What Is Process Consultation?, kap. 2: The Psychodynamics of the Helping Relationship, kap. 3: Active Inquiry and Listening as Status Equilibrating Processes, og kap. 4: The Concept of Client. I: Process Consultation Revisited: Building the Helping Relationship. Reading, Massachusetts: Addison-Wesley

 

Stelter, R. (2012). Uddrag af kap. 3: Interventionsmetoder i Coaching og Coachingpsykologien. I Stelter, R.: Tredje generations coaching. En guide til narrativ-samskabende teori og praksis. København: Dansk Psykologisk Forlag

 

Tomm, K. (1988). Interventive interviewing: Part III. Intending to ask lineal, circular, strategic or reflexive questions. Family Process, 27(1)

 

Vince, R. (2001). Power and Emotion in Organizational Learning. Human Relations, Vol. 54(10)

 

Visholm, S. (2004). Kap. 2: Organisationspsykologi og psykodynamisk systemteori. I: Psykodynamisk organisationspsykologi: På arbejde under overfladen. København: Hans Reitzels Forlag

Sidst opdateret den 30-06-2025