Læringsmål |
Ved eksamen skal den studerende på selvstændig og
systematisk vis - og indenfor en relevant del af pensum -
demonstrere evnerne til at:
- Identificere en relevant problemformulering.
- Anvende teori til at analysere problemformuleringen.
- Gennemføre en præcis og velafgrænset analyse.
- Reflektere over begrænsningerne i de valgte teorier og
analysen.
- Give konkrete anvisninger til, hvorfor og hvordan ledelsen kan
håndtere udfordringerne i problemformuleringen.
- Formidle opgaven i et tilgængeligt, præcist og korrekt
sprog.
|
Prøve/delprøver |
Ledelse af
generationer: Muligheder, mangler og myter:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Udlevering af opgave |
Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt.
guidelines |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamensopgaven skal tage udgangspunkt i en ledelsesudfordring
indenfor pensum, og denne udfordring skal med udgangspunkt i
relevante dele af pensum analyseres empirisk. Derudover skal
eksamensopgaven give konkrete - og baseret på både relevante dele
af pensum og systematisk analyse af den valgte teori - anvisninger
til, hvordan ledelsen bedst muligt kan håndtere konkrete
udfordringer.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
De unge har jo ret. Fremtiden er deres. Men alder synes nu
alligevel ikke altid at favorisere de unge – eller for den sags
skyld de gamle. På de fleste arbejdspladser er der i dag mange
forskellige aldergrupper, hvilke både understøtter og udfordrer
ledelse, samarbejde og trivsel. Eksempelvis kan ældre ansatte have
det svært med at spørge yngre ansatte til råds, da der eksisterer
hvad der kaldes aldersnormer, der understreger at det netop er de
ældre ansatte som har erfaringen, og at det derfor er de yngre
ansatte som bør spørge de ældre ansatte til råds. Derudover kan
yngre ansatte stereotypiseres som curlingbørn og skærmtrolde, der
ikke orker at yde bare en nogenlunde arbejdsindsats, og ældre
ansatte kan ligeledes stereotypiseres som et stenalderfolk, der er
fuldstændig teknologisk inkompetente. Dermed udfordrer alder – og
især forskellige aldersgrupper – organisering og ledelse af
arbejdslivet, og i faget udforsker vi de muligheder, mangler og
myter der findes om ledelse, samarbejde og trivsel på tværs af
alder - herunder om aldersgrupper faktisk har forskellige
forventninger, krav og ønsker til arbejdspladser. Og vi analyserer,
hvordan arbejdspladser bedst muligt leder og organiserer indenfor
og på tværs af alder.
Faget baserer sig på forskningen indenfor området, og på besøg
af – eller hos – arbejdspladser, som præsenterer og inviterer til
diskussion af muligheder og udfordringer ved ledelse og
organisering af alder.
Faget består af tre temaer:
-
Opdelinger: Generationer, livsfaser og alder.
Det første tema fokuserer på, hvordan vi – også når det kommer til
alder – knytter forskellige forestillinger til, hvordan mennesker
opfører sig – og herunder hvad der motiverer forskellige
aldergrupper, hvilken adfærd de har og hvilke forestillinger de har
om arbejdslivet.
-
Samarbejde og synergi. Det andet temaer
fokuserer på de muligheder og mangler der kan opstå når forskellige
aldersgrupper i arbejdslivet skal arbejde sammen. Det handler bl.a.
om, hvordan forestillinger om andre aldersgrupper kan blokere for
samarbejde, men også om hvordan forskellige kompetencer på tværs af
aldersgrupper kan bidrage til synergier.
-
Ledelse af og på tværs af alder. Det tredje
tema analyserer, hvordan og hvorfor der bedst muligt ledes indenfor
og på tværs af aldersgrupper. Der analyseres bl.a. hvilke
forventninger – og måske endda forskellige forventninger –
aldersgrupper har til, hvordan der bedrives ledelse.
Centralt i faget står den forskningsbaserede forståelse af alder
i arbejde, og hvordan denne forskning kan bidrage til en bedre
forklaring og forståelse af, hvordan arbejdspladser bedst muligt
organiserer og leder indenfor og på tværs af
aldersgrupper.
|
Forskningsbaseret undervisning |
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
- Ny teori
- Undervisers egen forskning
Forskningslignende aktiviteter
- Analyse
- Diskussion, kritisk refleksion,
modelarbejde
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisnigen gennemføres som en blanding af
on-campus forelæsninger, virksomhedsbesøg og online forelæsninger
(som er pre-recorded). |
Feedback i undervisningen |
Når der er fremmøde undervisning eller oplæg
gives der feedback på både den faglige forståelse af faget, og
processen med at udforme eksamensopgaven. |
Studenterarbejdstimer |
Deltagelse i undervisningen |
30 timer |
Forberedelse til undervisningen |
98 timer |
Eksamen (forberedelse og deltagelse) |
78 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Fagets pensum består af akademiske artikler, der er tilgængelige
via CBS Library Den foreløbige pensumliste er:
- Gioia, D.A. og H.P. Sims (1986). Cognition-behavior
connections: Attribution and verbal behavior in leader-subordinate
interactions. Organizational Behavior and Human Decision
Processes, 37 (2): 197-229.
- Joshi, A., Dencker, J.C., Franz, G. og Martocchio, J.J. (2010).
Unpacking generational identities in organizations. Academy of
Management Review, 35(3): 392-414.
- Laguerre, R. A., & Barnes-Farrell, J. L. (2024). Bringing
self-determination theory to the forefront: Examining how human
resource practices motivate employees of all ages to
succeed. Journal of Business and
Psychology. Advance online publication.
- Lyons, S.T. og Schweitzer, L. (2017). A qualitative exploration
of generational identity: Making sense of young and old in the
context of today’s workplace. Work, Aging and Retirement,
3(2): 209-224.
- Parker, S.K. og Axtell, C.M. (2001). Seeing another viewpoint:
Antecedents and outcomes of employee perspective taking.
Academy of Management Journal, 44(6): 1085-1100.
- Pfrombeck, J., Burmeister, A. og Grote, G. (2024). Older
workers’ knowledge seeking from younger coworkers: Disentangling
countervailing pathways to successful aging at work. Journal of
Organizational Behavior, 45(1): 1-20.
- Rudolph, C.W., Rauvola, R.S., Costanza, D.P. og Zacher, H.
(2021). Generations and generational differences: Debunking myths
in organizational science and practice paving new paths forward.
Journal of Business and Psychology, 36: 945-967.
- Schröder, M. (2024). Work motivation is not generational but
depends on age and period. Journal of Business and
Psychology, 39: 897-908.
- Twenge, J.M., Campbell, S.M., Hoffman, B.J. og Lance, C.E.
(2010). Generational differences in work values: Leisure and
extrinsic values increasing, social and intrinsic values
decreasing. Journal of Management, 36(5): 1117-1142.
- Urick, M.J., Hollensbe, E.C., Masterson, S.S og Lyons, S.T.
(2017). Understanding and managing intergenerational conflict: An
examination of influences and strategies. Work, Aging and
Retirement, 3(2): 166-185.
- Wade-Benzoni, K.A. (2002). A golden rule over time: Reciprocity
in intergenerational allocation decisions. Academy of
Management Journal, 45(5):
1011-1028.
|