2025/2026 KAN-CSHRO1704U Strategisk HRM
English Title | |
Strategic HRM |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Tredje quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Organisation, strategi, ledelse og
mennesker
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 30-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Fagets formål er at gøre den studerende i stand til at forstå HRM og virksomhedens strategiske ledelse i en samfundsmæssig kontekst, hvor samspil og udfordringer mellem teknologi og mennesker tager fart. Faget giver den studerende indblik i den strategiske ledelse af virksomheden og dens omverden, og tegner eksempler på HR’s betydning, udfordringer og ansvar i dette strategiarbejde. Særligt ser faget nærmere på, hvad dette samspil betyder i teori og praksis for strategisk HR både som en management funktion betinget af virksomhedens forretningsstrategi og ledelse, og som et kritisk og kreativt forretningsblik, der udfordrer eksisterende managementpraksis, virksomhedens omverdensforståelse, stakeholder relationer og teknologibrug. Udgangspunktet for kurset er særligt at stimulere det nysgerrige blik på strategisk HR som en central virksomhedsstrategisk platform i en samfundsmæssig kontekst. Kurset organiseres omkring to dele. I første dele diskuteres væsentlige strategiske elementer i Strategisk HRM. Med afsæt i strategilitteratur fokuseres der på, hvordan HRM understøtter opbygning af organisatoriske kapabiliteter, der skaber langsigtet konkurrencekraft. Og der sættes fokus på forskellige modeller til analysen af eksterne megatrends i omverden (teknologiske, demografiske, økonomiske) og deres implikationer for HR-strategi.
I anden del af faget diskuteres tre specifikke og tidstypiske temaer, som hver på deres måde både stimulerer og udfordrer det strategiske HR arbejde. For det første temaet selvledelse som både organisatorisk design og hverdagspraksis. Der fokuseres på nye ledelsesroller i flade organisationer og betydningen af selvledelse og styring uden hierarki for det strategiske HR-arbejde . For det andet temaet AI. Med udgangspunkt i den nyeste forskning omkring HR og AI undersøges, hvordan kunstig intelligens forandrer både HR-processer og ledelsesroller og hvilke organisatoriske og strategiske implikationer, det medfører. For det tredje systemisk tænkning, hvor organisationer betragtes som adaptive, levende systemer snarere end mekaniske strukturer. Dette perspektiv bygger på teori U og bæredygtighedstænkning, hvor samspil, mening og transformation er centrale begreber for strategisk HR.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget er baseret på en blanding af forelæsninger,
diskussioner i plenum med de studerendes aktive involvering og
planlægning af specifikke undervisningsgange. Pædagogisk bygger
undervisningen på den forudsætning, at læring opstår gennem
handling, erfaring og refleksion. Derfor er det afgørende for
læringen på faget, at de studerende og underviserne i fællesskab
bruger undervisningsrummet til at udfordre og eksperimentere med
læringsrummet. Undervisningen søger med en involvering af cases at
give de studerende rige muligheder for at reflektere over forholdet
mellem teori og praksis, ligesom det stiller krav om den
studerendes mere modne teoretiske færdigheder.
Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk, norsk og engelsk. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Der gives løbende feedback i forbindelse med problemstillingsøvelser og fremlæggelser i undervisningen. Feedbacken tager både form af peer-feedback og underviserfeedback i plenum og vil have fokus på den studerende evne til at bruge fagets teorier til at analysere selvvalgte problemstillinger. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Boxall, P., & Purcell, J. (2022). Strategic Human Resource Management (Kapitel 2 og 4). Bloomsbury Publishing Foss, N. (2022). Ledelsesløse organisationer er en komplet illusion. Lederstof.dk. https://www.lederstof.dk Jain, C., & Kanwar, J. (2025). The AI-driven workplace: How automation is reshaping flexible work arrangements. Journal of Information Systems Engineering and Management, 10(25s). https://www.jisem-journal.com/ Kinni, T. (2014). The Thought Leader Interview – Rita McGrath. Strategy+Business. Leavy, B. (2023). Tomas Chamorro-Premuzic: The human-plus-AI evolution and its risks. Strategy & Leadership, 51(2), 37–41 Lee, M. E., & Edmondson, A. C. (2017). Self-managing organizations: Exploring the limits of less-hierarchical organizing. Research in Organizational Behavior,. Martin, R. (2010). Five Questions to Build a Strategy. Harvard Business Review, McGrath, R. (2013). Continuous Reconfiguration in the Transient Advantage. Strategy & Leadership, Pedersen, M. (2024). Ledelse af selvledelse – Om tre historiske skift i lederens rolle når medarbejderne bliver selvledende. Lederliv.dk. https://www.lederliv.dk Pedersen, M., & Gylling, K. (2024). I fraværet af et ledelseshierarki. Lederliv.dk. https://www.lederliv.dk Porter, M. E. (2008). The five competitive forces that shape strategy. Harvard Business Review, Raworth, K. (2017). Why It Is Time for Doughnut Economics. IPPR Progressive Review, Scharmer, O. (2000). Conversation with Gary Hamel. Reflections,. Scharmer, O. (2022). Transforming Economies From EGO to ECO. Earth4All Publication, Ulrich, D., & Brockbank, W. (2005). Focusing on customers. HR Magazine, [sidetal mangler]. Ulrich, D., & Smallwood, N. (2004). Capitalizing on capabilities. Harvard Business Review, Ulrich, D., Brockbank, W., Johnson, D., Sandholtz, K., & Younger, J. (2012). HR Transformation (Kapitel 1). Gyldendal Business.
|