English   Danish

2025/2026  KAN-CSHRO1704U  Strategisk HRM

English Title
Strategic HRM

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Kandidat
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Tredje quarter
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Organisation, strategi, ledelse og mennesker
Kursusansvarlig
  • Christine Molgaard Cleemann - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
  • Michael Pedersen - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
Primære fagområder
  • Human resource management/Human resource management
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organisation
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 30-06-2025

Relevante links

Læringsmål
  • at demonstrere kendskab til fagets teori ved at foretage en teoretisk, problemorienteret analyse af eksamensopgaven i et essay format
  • at analysere og diskutere eksamensopgavens problemstilling i forhold til fagets temaer, teoretiske problematikker og mest centrale begreber.
  • at diskutere sammenhænge og forskelle mellem fagets forskellige faglige temaer og teoretiske problematikker / centrale begreber
  • at foretage en relevant selvstændig kritisk refleksion af eksamensopgavens problemstilling, teorier og begreber
Prøve/delprøver
Strategisk HRM:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Problemorienteret essay, som undersøger, analyserer og diskuterer en for faget og undervisningsforløbet relevant problemstilling på en selvstændig måde, der balancerer fagteoretisk og begrebslig grundighed med kritisk-refleksivitet og originalitet. Eksamensopgaven vil bestå af 2 dele. Den ene del skal gøre brug af AI i sin besvarelse og vise værdi/​udfordringer herved. Den anden del skal eksplicit besvares uden AI-hjælpemidler.
Opgavetype Essay
Udlevering af opgave Eksamensopgaven udleveres via Digital eksamen (DE), når prøven starter
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Forår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Der stilles en ny opgave
Beskrivelse af eksamensforløbet

Der afsættes en uge til udarbejdelse af den skriftelige opgave efter undervisningens afslutning. 

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Fagets formål er at gøre den studerende i stand til at forstå HRM og virksomhedens strategiske ledelse i en samfundsmæssig kontekst, hvor samspil og udfordringer mellem teknologi og mennesker tager fart. Faget giver den studerende indblik i den strategiske ledelse af virksomheden og dens omverden, og tegner eksempler på HR’s betydning, udfordringer og ansvar i dette strategiarbejde. Særligt ser faget nærmere på, hvad dette samspil betyder i teori og praksis for strategisk HR både som en management funktion betinget af virksomhedens forretningsstrategi og ledelse, og som et kritisk og kreativt forretningsblik, der udfordrer eksisterende managementpraksis, virksomhedens omverdensforståelse, stakeholder relationer og teknologibrug. Udgangspunktet for kurset er særligt at stimulere det nysgerrige blik på strategisk HR som en central virksomhedsstrategisk platform i en samfundsmæssig kontekst.

Kurset organiseres omkring to dele. I første dele diskuteres væsentlige strategiske elementer i Strategisk HRM. Med afsæt i strategilitteratur fokuseres der på, hvordan HRM understøtter opbygning af organisatoriske kapabiliteter, der skaber langsigtet konkurrencekraft. Og der sættes fokus på forskellige modeller til analysen af eksterne megatrends i omverden (teknologiske, demografiske, økonomiske) og deres implikationer for HR-strategi.

 

I anden del af faget diskuteres tre specifikke og tidstypiske temaer, som hver på deres måde både stimulerer og udfordrer det strategiske HR arbejde. For det første temaet selvledelse som både organisatorisk design og hverdagspraksis. Der fokuseres på nye ledelsesroller i flade organisationer og betydningen af selvledelse og styring uden hierarki for det strategiske HR-arbejde . For det andet temaet AI. Med udgangspunkt i den nyeste forskning omkring HR og AI undersøges, hvordan kunstig intelligens forandrer både HR-processer og ledelsesroller og hvilke organisatoriske og strategiske implikationer, det medfører. For det tredje systemisk tænkning, hvor organisationer betragtes som adaptive, levende systemer snarere end mekaniske strukturer. Dette perspektiv bygger på teori U og bæredygtighedstænkning, hvor samspil, mening og transformation er centrale begreber for strategisk HR.

 

 

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
Forskningslignende aktiviteter
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
Beskrivelse af undervisningsformer
Faget er baseret på en blanding af forelæsninger, diskussioner i plenum med de studerendes aktive involvering og planlægning af specifikke undervisningsgange. Pædagogisk bygger undervisningen på den forudsætning, at læring opstår gennem handling, erfaring og refleksion. Derfor er det afgørende for læringen på faget, at de studerende og underviserne i fællesskab bruger undervisningsrummet til at udfordre og eksperimentere med læringsrummet. Undervisningen søger med en involvering af cases at give de studerende rige muligheder for at reflektere over forholdet mellem teori og praksis, ligesom det stiller krav om den studerendes mere modne teoretiske færdigheder.


Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk, norsk og engelsk.
Feedback i undervisningen
Der gives løbende feedback i forbindelse med problemstillingsøvelser og fremlæggelser i undervisningen. Feedbacken tager både form af peer-feedback og underviserfeedback i plenum og vil have fokus på den studerende evne til at bruge fagets teorier til at analysere selvvalgte problemstillinger.
Studenterarbejdstimer
Undervisningsrelaterede aktiviteter 160 timer
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) 46 timer
Foreløbig litteratur

Boxall, P., & Purcell, J. (2022). Strategic Human Resource Management (Kapitel 2 og 4). Bloomsbury Publishing

Foss, N. (2022). Ledelsesløse organisationer er en komplet illusion. Lederstof.dk. https://www.lederstof.dk

Jain, C., & Kanwar, J. (2025). The AI-driven workplace: How automation is reshaping flexible work arrangements. Journal of Information Systems Engineering and Management, 10(25s). https:/​/​www.jisem-journal.com/​

Kinni, T. (2014). The Thought Leader Interview – Rita McGrath. Strategy+Business.

Leavy, B. (2023). Tomas Chamorro-Premuzic: The human-plus-AI evolution and its risks. Strategy & Leadership, 51(2), 37–41

Lee, M. E., & Edmondson, A. C. (2017). Self-managing organizations: Exploring the limits of less-hierarchical organizing. Research in Organizational Behavior,.

Martin, R. (2010). Five Questions to Build a Strategy. Harvard Business Review,

McGrath, R. (2013). Continuous Reconfiguration in the Transient Advantage. Strategy & Leadership,

Pedersen, M. (2024). Ledelse af selvledelse – Om tre historiske skift i lederens rolle når medarbejderne bliver selvledende. Lederliv.dk. https://www.lederliv.dk

Pedersen, M., & Gylling, K. (2024). I fraværet af et ledelseshierarki. Lederliv.dk. https://www.lederliv.dk

Porter, M. E. (2008). The five competitive forces that shape strategy. Harvard Business Review,

Raworth, K. (2017). Why It Is Time for Doughnut Economics. IPPR Progressive Review,

Scharmer, O. (2000). Conversation with Gary Hamel. Reflections,.

Scharmer, O. (2022). Transforming Economies From EGO to ECO. Earth4All Publication,

Ulrich, D., & Brockbank, W. (2005). Focusing on customers. HR Magazine, [sidetal mangler].

Ulrich, D., & Smallwood, N. (2004). Capitalizing on capabilities. Harvard Business Review,

Ulrich, D., Brockbank, W., Johnson, D., Sandholtz, K., & Younger, J. (2012). HR Transformation (Kapitel 1). Gyldendal Business.

 

 

 

 

Sidst opdateret den 30-06-2025