2025/2026 MA-MMFUO1030U Lederskab - at skabe og drive udvikling
English Title | |
Leadership |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Master |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår, Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 10 |
Max. antal deltagere | 30 |
Studienævn |
Studienævnet for Master i
forretningsudvikling
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 02-07-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Modulet forudsætter et grundlæggende kendskab til lederskab som fænomen og praktik, og egen praktisk erfaring af lederskab. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Lederskab handler grundlæggende om at skabe og drive udvikling. Faget tager udgangspunkt i og arbejder med deltagernes egne praktiske ledelsessituationer og kombinerer konkrete erfaringer med en bred vifte af forskningstekster og teori. Den grundlæggende tilgang er at opfatte lederskab som et kontekstuelt og relationelt fænomen, hvilket betyder at faget fokuserer på konkrete situationer og samspillet med andre individer i organisationen. Desuden lægges der særlig vægt på lederskab i forhold til komplekse udfordringer, som kræver udforskning, læring og nye løsninger.
Perspektiverne, der præsenteres i faget, bliver brugt til at fokusere på ledelse i praksis snarere end på lederen som person. Desuden præsenterer faget ledelsesteori og udforsker forskellige ledelsesformer, der kan mobilisere energi til udvikling frem for blot at fastholde det system, som allerede er til stede. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Modulet organiseres pædagogisk for at sætte de studerendes egen praksis i fokus og bruge teori for at udfordre, stille spørgsmål til, og skabe nye perspektiver på denne praksis. Undervisningen sker gennem en kombination af korte forelæsninger, gruppeøvelser med udgangspunkt i teori, casearbejde, og reflekterende samtaler med fokus på de studerendes egne praktiske ledelsessituationer. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i løbet af undervisningen ville være muligt. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|