2025/2026 BA-BPROO1005U Økonomistyring og projekter
English Title | |
Management Accounting and Projects |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Generel ledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Ved gennemførelse af dette fag skal den
studerende med ingen eller få uvæsentlige mangler kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med dette fag er at give de studerende en grundlæggende forståelse af den økonomiske styring af virksomheder og projekter. De studerende vil lære en række grundlæggende discipliner inden for økonomistyring, herunder brugen af omkostningsinformation til ledelsesmæssig beslutningstagen, omkostningsfordeling, budgettering og præstationsmåling. Formålet med faget er herudover at give de studerende en række kompetencer til at løse og reflektere over udfordringer forbundet med den praktiske anvendelse af økonomistyring. De studerende vil for eksempel lære at fastsætte prisen på et produkt, vurdere kvaliteten af et præstationsmålingsinstrument og opstille et tidsopdelt budget for et projekt.
Faget er baseret på et læsepensum samt en række cases fra konkrete, men anonymiserede, virksomheder og projekter, der understøtter undervisningen. Læsepensummet består af en grundbog om økonomistyring generelt, en grundbog med fokus på økonomistyring i projekter samt en række akademiske artikler.
Faget strækker sig over 12 uger med én lektion om ugen. Første lektion introducerer fagets overordnede rammer og afstemmer forventninger. De følgende 10 lektioner dækker specifikke discipliner inden for økonomistyring, hvor cases inddrages for at styrke forståelsen. I den sidste lektion afsluttes faget med fokus på eksamensforberedelse. |
||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen vil foregå som tilstedeværelsesundervisning, hvor der lægges vægt på en kombination af forelæsninger, opgaveløsning og diskussion. Herudover vil der være hjemmeopgaver tilgængelige online, som bør løses løbende gennem faget og/eller som forberedelse til eksamen. Opgaverne har samme struktur, form og faglige niveau som den ordinære eksamensopgave og dækker emner fra pensum, der ikke direkte behandles i undervisningen. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback er overordnet tænkt ind på tre forskellige måder. For det første vil der til de enkelte undervisningsgange være gruppebaserede øvelsesopgaver, som muliggør løbende vidensdeling mellem de studerende inden for fagets discipliner. Underviseren vil videre være til stede under øvelsesarbejdet og tilbyde sin hjælp til de studerende, der måtte ønske dette. Opgaverne gennemgås afslutningsvist i plenum, så alle studerende kan få feedback på deres arbejde. For det andet vil der på faget blive tilbudt individuelle konsultationssamtaler med underviseren/-erne, hvilket skal ses som en mulighed for at modtage personlig feedback. De studerende kan tage alle emner op på disse møder, som for øvrigt er frivillige. Afslutningvist vil der derudover være vejledende løsninger til hver enkelt øvelses- og hjemmeopgave, som giver de studerende mulighed for enten at give sig selv feedback på egen præstation eller at give hinanden feedback på hinandens præstation. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Bøger
Artikler
|