2024/2025 KAN-CCMAO1086U HD-suppleringsfag
English Title | |
Supplementary Course in Research Methodology and current audit issues |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 20 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | To semestre |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 25-06-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Obligatorisk for cand.merc.aud.-studerende optaget på baggrund af en erhvervsøkonomisk diplomuddannelse med speciale i regnskab og økonomistyring HD(R) eller i finansiering HD(F) jf. uddannelsesbekendtgørelsen. | ||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
2 ud af 3 obligatoriske hjemmeopgaver skal godkendes. Opgavernes omfang er på max. 5 sider og udarbejdes i grupper (2-5 studerende). |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
HD-suppleringsfaget fokuserer på et hovedområde af væsentlig betydning for det videre cand.merc.aud.-studie: videnskabsteori/metodelære.
Faget vil køre som en kombination af online undervisning og et mindre antal forelæsininger/øvelses sessioner.
I videnskabsteori/metodelære fokuseres der på at give de
studerende en bred forståelse af videnskabelige paradigmer, og
undersøgelsesmetoder med henblik på at sætte dem i stand til at
lave selvstændige undersøgelser i forbindelse med studiets
projekter og kandidatafhandlingen. Den teori der bruges vil være
aktuel og relevant for cand.merc.aud.-studiet.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Faget er et blended learning fag. Det vil sige at en del af faget kør vie online redskaber og en del af det kør vie dialogbaserede forelæsninger og obligatoriske hjemmeopgaver. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Mundtlig feedback til de 3 obligatoriske hjemmeopgaver på faget. Skriftlig og mundtlig feedback til obligatorisk hjemmeopgave 2. Udover dette får de studerende løbende feedback gennem de multiple choice tests de frivilligt kan løse i CengageNow for hvert kapitel vi dækker i lærebogen. Derudover diskuteres problemstillinger fra litteraturen i holdundervisningen og her vil der være underviserfeedback på diskussionen. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Prøven kan erstattes af tilsvarende prøve(r) ved en anden institution, hvor kandidatuddannelsen i revision finder sted. |
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
- Bell, Bryman, and Harley, Business Research Methods, 6th eds, OXFORD
- Gordon, T.P. & Porter, J.C. 2009, "Reading and Understanding Academic Research in Accounting: A Guide For Students", Global Perspectives on Accounting Education, vol. 6, no. 1, pp. 25-45.
- Thurén, T. (2005). Videnskabsteori for begyndere
- Parker, L.D. 2003, "Qualitative research in accounting and management: the emerging agenda", Journal of Accounting and Finance, vol. 2, pp. 15-30.
- Harvard reference system (lægges ud på LEARN) |