2010/2011 BA-IVK_VKKSS Virksomhedskommunikation 3, Kultur og tekst - Spanien i dag & Kultur og samfund - Latinamerika før og nu - spansk
English Title | |
Business communication 3, Culture and text - Spain today & Culture and society - Latin America before and now - Spanish |
Kursusinformation | |
Sprog | Spansk |
Point | 15 ECTS (450 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
4. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagansvarlig på spansk - Carsten HumlebækKursusansvarlig for Kultur og tekst - Spanien i dag & Kultur og samfund - Latinamerika før og nu - Carsten Humlebæk | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurset består at tre delkurser (se nedenfor), der udprøves samlet. Virksomhedskommunikation 3: Kursets mål er at den studerende på baggrund af den viden som er erhvervet i Virksomhedskommunikation 2 skal opnå en grundlæggende viden om den spanske virksomhed og det spanske erhvervsliv samt forbedre sin evne til skriftligt at producere virksomhedsrelevante tekster på spansk i overensstemmelse med gældende sprognormer og sprogbrugskonventioner i en given kommunikationssituation. Kultur og tekst - Spanien i dag: Målet med kurset er at den studerende uddyber sin viden om spansk kultur som en forudsætning for vellykket kommunikation. Kursets mål er desuden at den studerende forbedrer sin kompetence i forståelse og analyse af spanske erhvervs- og samfundsrelaterede tekster ud fra en lingvistisk og kommunikativ synsvinkel samt i sproglig formidling i givne kommunikationssituationer med anvendelse af relevante strategier og overholdelse af sprognormerne og de sprogbrugskonventioner som gælder for den relevante genre/teksttype. Kultur og samfund II - Latinamerika før og nu: Målet med kurset er at den studerende udbygger sin viden om latinamerikanske samfundsforhold. Kursets mål er desuden at den studerende styrker sin mundtlige kommunikationsevne på spansk. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skriftlig prøve 1 og mundtlig prøve 1 baserer sig dels på undervisningen på 4. semester, dels på undervisningen de foregående semestre. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af tre delprøver:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skriftlig prøve 1: Målbeskrivelse: Den studerende skal kunne: • producere tekster på dansk og spansk som overholder de sproglige og stilistiske konventioner for almindeligt forekommende genrer inden for området • vælge den rette genre og tilpasse målsprogsteksten til modtageren, kommunikationssituationen og tekstens funktion • udtrykke sig såvel på spansk som på dansk uden kommunikationsforstyrrende fejl i forhold til opgaven og målgruppen • anvende et i kommunikationssituationen passende ordforråd, herunder den relevante fagterminologi Mere specifikt skal den studerende ad 1A derudover kunne • forstå en længere tekst og uddrage de informationer som ud fra opgaveformuleringen er væsentlige for modtageren af målteksten • præsentere disse informationer korrekt og neutralt, klart og velstruktureret og på en måde der er tilpasset målgruppen og formålet med referatet. Den samlede Skriftlig prøve 1 kan afvikles på en og samme dag. Hvis det er tilfældet, vil der være mindst 1 times pause imellem de to prøver. Mundtlig prøve 1: Målbeskrivelse: Den studerende skal kunne: • identificere og formulere en fagrelevant problemstilling inden for pensum i erhvervs- og/eller samfundsrelaterede forhold • præsentere problemstilling, metodevalg, hovedelementer samt konklusion logisk og overskueligt i form af et kort skriftligt oplæg på fremmedsproget • indsamle relevante data og information til belysning af problemstillingen samt forholde sig til, skabe sig overblik over, analysere og strukturere de fundne data • anvende relevante værktøjer og metoder på den pågældende problemstilling • uddybe elementer og problemfelter fra det skriftlige oplæg samt argumentere logisk for og formidle den eller de valgte løsninger mundtligt på spansk i dialog med eksaminator • sætte det skriftlige oplægs tema i relation til tilgrænsende dele af pensum • udtrykke sig på spansk på en måde der ikke i nævneværdig grad hæmmer formidlingen af det skriftlige oplæg indhold og diskussionen heraf. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Virksomhedskommunikation 3 Kultur og tekst - Spanien i dag Kultur og samfund 2 - Latinamerika før og nu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Virksomhedskommunikation 3: Holdundervisning med diskussioner og gruppefremlæggelser samt mundtlige såvel som skriftlige øvelser. Kultur og tekst - Spanien i dag: Holdundervisning med gruppepræsentationer og efterfølgende diskussion. Kultur og samfund 2 - Latinamerika før og nu: Holdundervisning med mundtlige gruppefremlæggelser på basis af en skriftlig synopsis på spansk og efterfølgende diskussion. Undervisning, fremlæggelser og diskussion vil foregå på spansk. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Syge-/omprøve Skriftlig prøve 1 Afholdelse af prøven, herunder syge-/omprøve | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Følger |