2010/2011 BA-PEST Personalestyring
English Title | |
Personnel Management |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||
Ved prøven skal den studerende demonstrere sikkerhed i:
| |||||||||
Eksamen | |||||||||
Personalestyring | |||||||||
| |||||||||
Eksamination | |||||||||
Prøven bedømmes med ekstern censur. På baggrund af en af underviserne stillet caseopgave, får de studerende fra udlevering af case til senest aflevering af individuel opgavebesvarelse 24 timer. Den individuelle opgave må have et omfang af max. 5 normalsider. Der gives karakter efter 7-trinsskala. Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære eksamen som afholdes i december/januar. Der er ikke automatisk tilmelding til syge-/omprøven som afholdes i februar/marts. Syge-/omprøve er en 20 minutters individuel mundtlig eksamen på baggrund pensum. | |||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||
Faget fokuserer på virksomhedens forskelligartede opgaver, processer og aktiviteter indenfor Human Resource Management (HRM), (ressourceplanlægning, rekruttering, kompetenceudvikling og organisatorisk læring, leder- og ledelsesudvikling, belønnings- og præstationsledelse, afvikling/afskedigelse), herunder psykologiske og økonomiske konsekvenser af HRM-løsninger. Det inddrager modeller og teorier fra HRM, social-, kognitions-, og personligheds-psykologi, samt diverse optimerings- og styringsmodeller. Der vil i faget blive lagt vægt på at give den studerende kompetencen til at evaluere og redegøre for HRM-aktiviteterne ud fra en flerhed af perspektiver – herunder redegøre for de økonomiske og psykologiske antagelser, der ligger til grund for de anvendte modeller/teorier. | |||||||||
Undervisningsformer | |||||||||
Undervisning og små workshops, herunder elev-styret undervisning. Cases, gæsteindlæg og opponentgrupper planlægges anvendt hvor hensigtsmæssigt Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 240 arbejdstimer på følgende vis: | |||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||
| |||||||||
Litteratur | |||||||||
Faget tager udgangspunkt i HRM-grundbogen ”Human Ressource Management – A Contemporary Approach” 6. udgave 2010.Julie Beardwell and Tim Claydon, Prentice Hall. Den indeholder alle væsentlige aktiviteter inden for HRM-cyklussen. Herudover vil Cranet E undersøgelsen om HRM i Danmark blive inddraget løbende under behandling af de enkelte HRM aktiviteter for at sikre forståelse for HRM i dansk kontekst. Obligatorisk Bøger:
(Ca. 710 s.) Kompendium:
(535 s.) Øvrigt: Rogaczewska, Larsen og Kristensen: HRM – vejen til innovation, strategi og performance, Copenhagen Business School, 2004. Kap. 1 og 3-4 (51 s). Disse kapitler scannes og lægges op på sitescape. I alt ca 1200 siders obligatorisk pensum Supplerende litteratur
|