2011/2012 DIP-HDL-IF IT i Forsyningskæden - Årgang 2010
English Title | |
ICT in Supply Chains |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Tirsdage kl. 18.05-20.40 uge 41-48 (ingen undervisning i uge 42) |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Maks. antal deltagere | 60 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (SCM) |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Fagets formål Den stigende globalisering har bl.a. medført, at virksomheder for at klare sig i konkurrencen vælger at outsource de opgaver, der ligger uden for virksomhedens kernekompetence og specialiserer dermed kun på de opgaver, der har en differentieret fordel i værdikæden. Dette har medført, at styringsopgaven i stigende grad omfatter eksterne partnere og leverandører i forhold til virksomhedens såkaldte forsyningskæde. Derved er det forsyningskæder, der konkurrerer med forsyningskæder. Supply Chain Management handler her om at lede materiale og - informationsflowet således, at kæden som helhed opnår den bedst mulige logistiske effektivitet.
| |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Undervisning ligger på tirsdage kl. 18.05-20.40 i uge 41 - 48. Eksamen 13. og 14. december Fagets indhold Faget kan opdeles i fem hovedområder: I det første hovedområde perspektiveres informationsteknologi i forhold til forskellige udfordringer i forsyningskæden. Det diskuteres, hvordan informationsteknologi kan bidrage til at forsyningskæder kan opnå vedvarede konkurrencefordele. Internettets rolle i et B2B perspektiv diskuteres i relation til operations - og supply chain management. Dette benævnes også som e-Business og kan defineres som processen at købe, sælge, udvikle produkter, serviceydelser og information via Internettet. I fagets andet hovedområde diskuteres hvordan ERP-systemer kan understøtte operations management gennem interorganisatorisk koordination gennem reorganisering af forretningsprocesser. I dette perspekiv fokuseres også på relationen til kunder og leverandører gennem begreberne Customer Relationship Management (CRM) og Supplier Relationship Management (SRM). Det tredje hovedområde fokuserer på hvordan Interorganisatoriske systemer (IOS) kan understøtte supply chain management gennem interorganisatorisk koordinering, og det diskuteres hvordan disse systemer kan realisere forskellige grader af integration af informationsstrømme mellem virksomheder i forsyningskæden. I dette perspektiv indgår indkøb gennem markedspladser og forskellige niveauer af SCM-styringskoncepter (EDI,VMI, ECR, CPFR). Det fjerde hovedområde fokuserer på hvordan virksomheder kan anvende såkaldte Advanced Planning Systems og Business Intelligence (BI) som har til formål at forbedre strategiske beslutningsprocesser i relation til kapacitetsstyring og Performance Measurement forsyningskæden. I det femte hovedområde diskuteres hvordan Informationsteknologi kan implementeres således, at virksomheder realiserer de formulerede mål og strategier i forsyningskæden. I dette perspektiv indgår principper for Business Process Reengineering samt Change Management. Alle hovedområder understøttes af cases og virksomhedspræsentationer med henblik på at give de studerende en anvendelses orienteret læring. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Pædagogik og undervisningsform Faget består af i alt 20 lektioner (5 ECTS). De enkelte lektioner omhandler forskellige temaer og forløber som hovedregel i tre faser: • I første fase perspektiverer de studerende den til lektionen tilknyttede teori/artikler evt. med udgangspunkt i på forhånd stillede spørgsmål. • I anden fase introduceres en virksomhedscase/systemrepræsentation i relation til teorien. Virksomhedscasen kan enten tage afsæt i en præsentation fra en gæsteforelæser eller i en dokumenteret case, der er forberedt på forhånd til forelæsningen. I de tilfælde hvor gæsteforelæser præsenterer virksomhedscase og/eller system udarbejder den fremlæggende gruppe af studerende et resume til deres medstuderende. • I den tredje fase diskuteres teori og case i en sammenhæng. I nogle tilfælde vil læreren fremlægge supplerende materiale. Formålet er således at faget har en klar anvendelsesorientering og høj deltageraktivitet. Det er således en forudsætning at de studerende inddeles i studiegrupper. Inddeling i studiegrupper bliver foretaget i forbindelse med første session. | |||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||
For yderligere information kontakt Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi studieadministrator Bente Kildemose Nielsen bkn.om@cbs.dk fagansvarlig Poul Erik Christiansen, pec.om@cbs.dk | |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Et særkompendium er sammenfattet til faget. Kompendiet består af udvalgte bog kapitler, artikler og cases. Se nedenstående eksempler :
Nickles, T., Mueller, J., Takacs, T. (1998). Strategy, Information technology and the supply chain. Managing information technology for success, not just survival, in Gottorna, J. (ed.): Strategic supply chain alignment. Best practice in supply chain management, pp. 494-508.
Rayport, J & Sviokla, J. (1995). Exploiting the Virtual Value Chain. Harvard business review. Nov-Dec. pp. 75-85.
Alshawi, S. (2001). Logistics in the Internet age towards a holistic information and processes picture. Logistics Information Management. Volume 1. Number 4. pp. 235-241. Kræmmergaard, P. (2005) ERP-systemer - Implementering og forandringsledelse, Børsen Forum A/S. Børsen Ledelseshåndbøger, pp. 1-14.
Case study: ERP- Implementation Failure at HP – ( købes i Academic Books)
Christiansen, P.E. (2006) Logistik, forsyningskæder og Internetteknologier, Børsen Ledelseshåndbøger, 10.9, pp.1-32.
Endelig litteraturliste offentliggøres medio september 2011 |