2012/2013 DIP-HDMM_MM4-5 Strategisk markedsledelse, produktudvikling & innovation
English Title | |
Strategic Market Management, Product Development & Innovation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | To quarters |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (MM)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 11-09-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal: • Erhverve viden om de mest centrale begreber, værktøjer, teorier og modeller, der knytter sig til kursets centrale problemstillinger • Erhverve viden om yderligere teoretiske værktøjer og perspektiver, der fokuserer specifikt på de ledelsesmæssige problemstillinger i virksomhedens overordnede strategiske udvikling • Opnå forståelse for, hvordan strategisk markedsledelse, produktudvikling og innovation kan ses som en central fornyelsesproces i virksomheden Den studerende skal opnå færdigheder, der muliggør, at vedkommende kan: • Identificere, analysere og udarbejde begrundede forslag til planlægning, organisering og ledelse af innovationsprocessen såvel nationalt som internationalt - under hensyntagen til den konkrete situation og via benyttelse af fagmodulets værktøjskasse • Udvikle konkrete færdigheder til at analysere virksomhedens processer omkring produktudvikling, herunder fremkomme med begrundede forbedringsforslag på såvel operationelt, taktisk som strategisk plan • Udvikle kompetencer med hensyn til at udtænke, formulere og gennemføre strategiske forandringer, som styrker en virksomheds konkurrencemæssige position. • Være i stand til kritisk at begrunde, bedømme og anvende relevant teori til at angive løsninger på et givet problem indenfor problemfeltet. Ved kursets afslutning skal den studerende have opnået følgende kompetencer:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af to delprøver:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formålet med dette kursus er at give den studerende viden om og forståelse for centrale begreber, teorier og metoder, der omhandler styring af en given virksomheds innovative aktiviteter i form af produkter, serviceydelser og procesinnovation – såvel nationalt som internationalt.
Vurderingskriterier for målopfyldelsen: Karakteren 12 gives for den præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af kursets læringsmål, således som det fremgår af kursusbeskrivelserne med ingen eller få væsentlige mangler. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dialogforelæsninger, øvelser, workshops, caseoplæg med efterfølgende plenumdebat samt læring via elektronisk læringsplatform. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studieleder Flemming Cumberland |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
David A. Aaker & Damien McLoughlin: Strategic Market Management. Global Perspectives. John Wiley & Sons, 1.edition, 2010 (eller senere udgave) |