2012/2013 KAN-CM_B136 Talent- og karriereudvikling - dilemmaer i teori og praksis
English Title | |
Talent and career development - dilemmas in theory and practice |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Placering |
Efterår, Andet quarter
Ændringer i skema kan forekomme Fredag 08.00-09.40, uge 44 Fredag 08.00-11.40, uge 45, 47-51 Fredag 11.40-15.20, uge 46 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administrator: Mette Busk Ellekrog (mbe.ioa@cbs.dk) | |
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 09-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at være i stand til: - at kunne klart definere centrale begreber inden for talent- og karriereudvikling og diskutere disse ud fra teoriområdes forskningsmæssige status - at kunne sammenholde konkurrerende teoretiske perspektiver på centrale problemstillinger inden for talent- og karriereudvikling - at kunne forholde sig personligt og refleksivt til konkrete dilemmaer inden for fagets tematiske (teoretiske og praktiske) felt - at kunne søge, identificere, analysere og sammenligne centrale kilder i CBS’ databaser med forskningsbaserede tidsskriftsartikler - at kunne anvende fagets teori, metodik og modeller på konkrete problemstillinger, hentet fra private eller offentlige virksomheder - at kunne anlægge et kvalificeret videnskabsteoretisk og metodologisk perspektiv på fagets tematiske felt. |
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
4 timers skriftlig eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Faget tager udgangspunkt i det skred, der teoretisk - og i virksomhedernes praksis - er sket i opfattelsen af, hvad begreberne talent og karriere rummer. Begrebet ”grænseløs karriere” introduceres som et aktuelt teoretisk bud på en karriereopfattelse, der ikke blot ser på vertikal mobilitet mellem lederstillinger, men opfatter karriere som en bredspektret faglig og personlig udviklingsproces – på alle niveauer, i alle retninger og på alle alderstrin. Også andre teoretiske retninger analyseres, herunder især hvordan talentudvikling er blevet introduceret som et rammebegreb for en bredsporet udvikling af bl.a. specialister, generalister og eksperter i en vidensøkonomi. På den baggrund præsenteres et talent – og karrierebegreb, der betoner dynamikken og den gensidige afhængighed mellem person og organisation. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Teoretiske hovedtemaer belyses ved dialogforelæsninger, diskussionsgrupper og studenterpræsentationer. Karriere- og talent management praksis i virksomheder belyses ved cases, gæstelærere og virksomhedsbesøg. Endelig får de studerende lejlighed til at arbejde med deres egen karrieresituation gennem psykologiske tests, reflekterende teams, individuelle opgaver o.l. Undervisningsformen gør det umuligt for studerende, der ikke kan eller vil levere den fulde arbejdsindsats, at følge faget. | |||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Scullion, Hugh & Collings, David G. Global talent management. Routledge, 2012 Larsen, H.H. (red.). Talentfuld talentudvikling – dilemmaer, debat og løsninger. København, 2012 (under udgivelse) Selvfundne artikler |
Sidst opdateret den 09-08-2012