2012/2013  
        KAN-EMF_EF52  Forbrugeradfærd og Økonomisk Psykologi
    
  
    
      | 
                English Title
             | 
    
    
      | 
                Forbrugeradfærd og Økonomisk Psykologi
             | 
    
  
  
    
      | 
        
       | 
    
    
      | 
                Sprog
             | 
      
                Dansk
             | 
    
    
      | 
                Prøve-ECTS
             | 
      
                7,5
                ECTS
             | 
    
    
      | 
                Type
             | 
      
                Obligatorisk
             | 
    
    
      | 
                Niveau
             | 
      
                Kandidat
             | 
    
    
      | 
                Varighed
             | 
      
                Et semester
             | 
    
    
      | 
                Placering
             | 
      
                Efterår
             | 
    
    
      | 
                Tidspunkt
             | 
      
                Se skemaet på e-Campus 
             | 
    
    
      | 
                Studienævn
             | 
      
        
          
                        Studienævnet for cand. merc. 
         
       | 
    
    
      | 
                Kursusansvarlig
             | 
    
    
      
        
          - 
                        Torben Hansen
                         - Institut for Afsætningsøkonomi
                        
                        
 
         
       | 
    
    
      | 
                Torben Hansen
             | 
    
    
      | 
                Fagområde/Category
             | 
    
    
      | 
        
       | 
    
    
      | 
        Sidst opdateret den 09-07-2012
       | 
    
  
  
    
      | 
                Læringsmål
             | 
    
    
      
                Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
                
                - 
                        Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets begreber, teorier, metoder og modeller 
 - 
                        Identificere og udvikle relevante faglige problemer og hypoteser ud fra marketing problemer, der igen er identificeret og udviklet fra business problemer 
 - 
                        Analysere og syntetisere konkrete faglige problemer ved at anvende fagets begreber, teorier, metoder og modeller 
 - 
                        Vurdere og formidle løsningen af faglige problemer selvstændigt og på et reflekteret videnskabeligt grundlag 
 
  | 
    
    
      | 
                Eksamen
             | 
    
    
       | 
    
    
      
        
          
            
               | 
             
            
              | 
                
                                Forbrugeradfærd og Økonomisk Psykologi:
                            
               | 
             
            
              | 
                            Prøveform
                         | 
              
                            Skriftlig stedprøve
                         | 
             
            
              | 
                            Karakterskala
                         | 
              
                            7-trins-skala
                         | 
             
            
              | 
                            Censur
                         | 
              
                            Ingen censor
                         | 
             
            
              | 
                            Eksamensperiode
                         | 
              
                            December/januar
                         | 
             
            
              | 
                            Hjælpemidler
                         | 
              
                            Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
                         | 
             
            
              | 
                            Varighed
                         | 
              
                            4 timer
                         | 
             
            
              | 
                 
                          Individuel 4-timers skriftlig eksamen med skriftlige og tekniske  hjælpemidler. Der afholdes ordinær eksamen i januar.  Syge-/omprøve afholdes i marts.   
               | 
             
           
         
       | 
    
    
      | 
                Kursets indhold, forløb og pædagogik
             | 
    
    
      | 
         Fagets formål      Fagets formål er at give den studerende en indsigt i teorier  om, hvorledes den enkelte forbruger og grupper af forbrugere  (f.eks. en familie) efterspørger varer og tjenesteydelser, og  i forlængelse heraf sætte den studerende i stand til selv  at analysere og beskrive forbrugernes adfærd. Det er endvidere  fagets mål at sætte den studerende i stand til at kunne  anvende kendskabet til forbrugeradfærd i forhold til  virksomhedens øvrige markedsføringsaktiviteter.  
     Fagets indhold      Enhver beslutning vedrørende markedsføringsaktiviteter  er (implicit eller eksplicit) baseret på antagelser om,  hvordan relevante forbrugere vil reagere i en given situation.  Kendskab til forbrugernes adfærd er derfor vigtig for  planlægning af markedsføringen.  
     Forbrugernes adfærd omhandler køb, brug og bortskaffelse  af varer (kortvarige og langvarige goder) og tjenesteydelser. I  faget behandles forbrugernes beslutningsprocesser, former for valg  mellem forskellige alternativer, faktorer af betydning for disse  valg, informationsmodtagelse og -bearbejdning, social indflydelse  m.v.  
     Fagets progression      Forbrugeradfærd er et kerneområde inden for  afsætningsøkonomi, og faget har derfor stor  sammenhæng med de fleste af linjens andre fag; heriblandt  fagene på 1. og 2. semester især  "Markedsanalyse" og "Strategisk  markedsføringsplanlægning". 
       | 
    
    
      | 
                Undervisningsformer
             | 
    
    
      | 
                Undervisningen er overvejende baseret på forelæsninger. 
             | 
    
    
      | 
                Foreløbig litteratur
             | 
    
    
      | 
         J.Paul Peter & Jerry C. Olsen. Consumer Behavior &  Marketing Strategy      McGraw Hill 9 th edition, 2009 (copyright 2010)  
     Hertil kommer yderligere undervisningsmaterialer i form af  artikler mv. 
       | 
    
  
  
            Sidst opdateret den 09-07-2012