| Gennem aktiv deltagelse i faget forventes det, at den studerende: 
                        Udvise indgående kendskab til HRM som forsknings- og praksisfelt set i et historisk, teoretisk, strategisk og praktisk-analytisk perspektiv
                        Have viden om konkrete strategiske HRM samt HR udviklingsinitiativer og læringsperpektiver og kunne udpege de muligheder og begrænsninger disse kan rumme i en individuel og erhvervsøkonomisk kontekst.
                        Demonstrere god forståelse for HR feltets tværfaglighed (økonomi, sociologi, psykologi, forvaltning, filosofi, jura) og de begrebslige udfordringer, faglige problemstillinger og praktiske dilemmaer dette repræsenterer.
                        Forstå og analysere de enkelte teksters budskab, begreber, analysemetoder og bidrag samt deres bidrag til pensum som helhed.
                        Forholde sig selvstændigt kritisk reflekterende, problemorienteret til HRM feltets grundbegreber i en given teoretisk og begrebslig relevant ramme
 | 
    
      | Fagets formål  HRM-linjens første fag består af to dele. Den  første del introducerer HRM som fagområde, såvel  historisk som aktuelt, ligesom værdien af HRM og de konkrete  HR praksissers organisering i virksomheden introduceres.
 .
 Fagets indhold
 Fokus i fagets første del er på HR-områdets  udvikling over tid og HR’s forskellige roller i den  organisatoriske praksis samt rationalet for overhovedet  atbeskæftige sig med HRM, herunder den økonomiske  eksistensberettigelse, værdien af HRM, og relevansen af at  kunne påvise en sådan.Faget giver herudover en  introduktion til HR’s traditionelle operationer og  kerneydelser, udtrykt ved medarbejderlivscyklussen, der organiserer  form og engagementet af relationen mellem medarbejder-organisation;  branding, tiltrækning, rekruttering, ansættelse,  udvikling, fastholdelse samt afvikling. Faget diskuterer specifikt  HR-disciplinerne employer branding, work force planning,  rekruttering, udvælgelse,  karriere- og  kompetenceudvikling, performance- og talentprocesser. Faget  overordnede referenceramme er den højaktuelle diskussion af en  strategisk kobling mellem ’HR og forretningen’ og  betydningen af at forstå og organisere en værdiskabende  HR-funktion og HR rådgivning på individ, organisations og  samfundsniveau.
 
 I fagets anden del zoomes ind på samspillet mellem menneske  og organisation i den moderne arbejdskontekst i det øjeblik,  at HR har til opgave at analysere, designe og levere  udviklingsforløb og læreprocesser indenfor en relevant  strategisk ramme. Et grundspørgsmål er, hvordan  læring kan foregå, med hvilket formål og iboende  problemstillinger, der påvirker og styrer både  enkeltpersoners og organisationers vedvarende udvikling og  konstante forbedring.Der arbejdes i dybden med udvalgte teoretiske  perspektiver på læring og udvikling, deres metodiske  implikation og praktiske udtryk. Faget rummer desuden et kritisk  blik på HR som individualitets- og magtproblematik, som  dekonstruerer og udfordrer en ureflekterede brug af menneskelige  styringsmodeller/humanteknologi.
 
 |