Læringsmål |
Den studerende skal kunne:
- Forklare og diskutere fagets begreber, teknikker, modeller,
processer, teorier og perspektiver
- Anvende fagets begreber, teknikker, modeller, processer,
teorier og perspektiver til at identificere og analysere konkrete
strategiske og kommunikative problemer samt udvikle løsninger
herpå
- Redegøre for teoretiske og praktiske sammenhænge mellem
virksomheders forretnings- og kommunikationsstrategier
- Være i stand til at forholde sig kritisk refleksiv til fagets
begreber, teknikker, modeller, processer, teorier og
perspektivernes forudsætninger, muligheder og
begrænsninger
|
Eksamen |
Strategi og kommunikation |
|
Strategi og
kommunikation:
|
Prøveform |
Mundtligt med skriftligt forlæg |
Karakterskala |
7-trins-skala |
Censur |
Ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vintertermin |
Hjælpemidler |
Uden forberedelse |
Varighed |
20 minutter |
|
Eksamination |
En 20 minutters individuel mundtlig
eksamen i pensum på baggrund af gruppesynopsis, max. 4 normalsider
(ns), skrevet i grupper på 2-3 studerende. Skriver den studerende
alene, er længden på synopsis max. 3 ns. Synopsen indgår i
bedømmelsesgrundlaget. Ved bedømmelsen indgår den studerendes
stave- og formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er
udtryk for en helhedsvurdering af det faglige indhold, stave- og
formuleringsevnen samt den mundtlige præstation.
For sygeprøve gælder følgende bestemmelser: For studerende, der har
deltaget i udarbejdelse af synopsen, men er syg ved den mundtlige
eksamen, er sygeprøven en ny mundtlig eksamen på baggrund af den
allerede udarbejdede synopsis. Studerende, der ikke har deltaget i
udarbejdelse af synopsis på grund af sygdom, skal indlevere en
synopsis forud for den mundtlige sygeprøve.
For omprøve gælder følgende bestemmelser: Studerende der ikke
består den ordinære eksamen, skal indlevere en ny synopsis forud
for den mundtlige prøve.
Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære eksamen i
november/december. Der er ikke automatisk tilmelding til
syge/omprøven i januar/februar og rettidig tilmelding er senest 2
uger før eksamen afholdes. |
Forudsætninger for indstilling til
eksamen |
Det er en forudsætning for at kunne
gå til eksamen i faget, at den studerende har gennemført en
studenterpræsentation. |
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Formålet med faget er at give en grundig teoretisk og praktisk
forståelse af strategi og strategisk kommunikation (corporate
communication). Denne forståelse bygger for det første på en
grundlæggende forståelse af, hvad strategi er og hvorledes
strategien påvirker og påvirkes af omgivelserne. Dernæst skal de
studerende opnå en forståelse for, hvilken rolle intern og ekstern
kommunikation spiller i den strategiske proces. Sidst skal de
studerende have en forståelse for, hvordan forandringer – og i
særdeleshed forandringsprocesser – er blevet et permanent vilkår
(men fortsat er problematisk) for virksomheden.
|
Undervisningsformer |
Kurset består dels af 2 x 45
minutters forelæsninger, 5 x 90 minutters case-baseret arbejde på
mindre hold samt diskussioner af koncepter, forudsætninger og
teoretiske/praktiske perspektiver. Kurset veksler mellem
overbliksforelæsninger, case-baseret undervisning, plenumoplæg,
studenterpræsentationer, plenumdiskussioner af disse samt enkelte
gæsteforelæsninger. Det forventes, at den studerende (som del af
gruppe) gennemfører mindst en præsentation på holdet. |
Arbejdsbelastning |
Forelæsninger |
40 timer |
Case-undervisning |
16 timer |
Mundtlig fremlæggelse |
5 timer |
Forberedelse |
175 timer |
Eksamensforberedelse |
176 timer |
Total |
412 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Bøger til Corporate Communication (kan købes i SL
Books):
Christensen L.T., Morsing M. & G. Cheney (2008). Corporate
Communication: Convention, Complexity & Critique. London:
Sage
Schutlz, M; M.J. Hatch & M. Holten Larsen (2000). The
Expressive Organization – Linking Identity, Reputation and the
Corporate Brand. Oxford: Oxford University Press.
For øvrig litteratur:
Se nedenstående oversigt over kurset. Som udgangspunkt kan
artikler findes på CBS library’s databaser. Udvalgte artikler
uploades på Learn.
- Peteraf, M. & Barney, J. (2003). Unraveling the
resource-based tangle. Managerial Decision Economics, 24:
309-323 (fokus på s. 313 nederst til s. 316
nederst).
- Zahra, S. A. & O'Neill, H. M.(1998).Charting the
landscape of global competition: Reflections on emerging
organizational challenges and their implications for senior
executives. Academy of Management
Executive,12 (4): 13-21.
- Hamel, G. (2009). Moon shots for management. Harvard
Business Review, February: 91-98 (kun tabellen “Management’s
Grand Challenges” er pensum).
- Christensen, L.T., Firat, A.F. & J. Cornelissen (2009).
”New tensions and challenges in integrated communications”.
Corporate Communications: An International Journal. Vol
14. No. 2: 207-219
- Schendel, D. & Hofer, C. W. (1979). Strategic Management: A
New View of Business Policy and Planning. Boston: Little Brown, pp.
1-18. (Oploades på CBSlearn).
- Mintzberg, H. & Waters, J. A. (1985). Of strategies,
deliberate and emergent. Strategic Management Journal, 6:
257-272.
- Porter, M. (2008). The five competitive forces shape strategy.
Harvard Business Review, January 2008: 79-93.
- Brandenburger, A. M. & Nalebuff, B. J. (1995). The right
game: Use game theory to shape strategy. Harvard Business Review,
July-August: 57-71.
- McWilliams, A. & Smart, D. L. (1993). Efficiency v.
structure-conduct-performance: Implications for strategy research
and practice. Journal of Management, 19 (1): 63-78.
- Ahuja, G. (2000). Collaboration Networks, Structural Holes, and
Innovation: A Longitudinal Study. Administrative Science
Quarterly, 45: 425-455.
- Pisano, G. P. & Verganti, R. (2008). Which kind of
collaboration is right for you? Harvard Business
Review,86: 78-86.
- Byrd, L.S. (2009). “Collaborative Corporate Social
Responsibility. Corporate Communications: An International
Journal . Vol 14. No. 3.
- Laoma-aho, V & Paloviita, A. (2010). “Actor networking
stakeholder theory for today’s corporate communications”.
Corporate Communications: An International Journal. Vol
15. No. 1. Pp. 49-67
- Porter, M. & Kramer, M. (2002). The Competitive Advantage
of Corporate Philanthropy: Competitive Context. Harvard
Business Review, 80 (12): 56-68.
- Devinney, T. (2009). Is the socially responsible corporation a
myth? The good, the bad, and the ugly of corporate social
responsibility. The Academy of Management Perspectives, 23
(2): 44-56.
- Polonsky, M. & Javons, C. (2009). “Global branding and
strategic CSR: An overview of three types of complexity”.
International Marketing Review. Vol 26. No. 3 pp. 327-347.
- Morsing, M. & Schultz, M. (2006). “CSR Communication:
Stakeholder information, response and involvement strategies”.
Business Ethics: a European Review. Vol 15. No. 4.
- Frandsen & Johansen. Håndbog i Strategisk Public Relations.
Kap. 11-12.
|