2013/2014 BA-HAP_VAMC Mentoring og coaching i en organisatorisk kontekst
English Title | |
Mentoring and coaching in an organizational context |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
Ændringer i skema kan forekomme. Mandag 11.40-14.15 uge 36-47 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Signe Vikkelsø
Secretary Ane Lindgren Hassing - alh.ioa@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 16-09-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||
Ved kursets afslutning skal
deltagerne være i stand til at
|
|||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||||
Faget stiller ingen krav til forudsætninger, men faget bygger på kendskab til læringsteorier. | |||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||
Markedet for udvikling gennem individuelle samtaler har udviklet sig eksplosivt de sidste 10 år. Særligt fokus har der været på coaching og mentoring, hvor coaching-markedet har udviklet en mængde forskellige tilgange og metoder, og hvor mentoring efterhånden er blevet et tilbud i de fleste større virksomheder bl.a. til talentudvikling og integration af nye medarbejdere. I dette valgfag vil vi først og fremmest søge at definere de centrale og grundlæggende begreber inden for coaching og mentoring samt undersøge de forskellige teoretiske og praktiske tilgange, som anvendes i organisatorisk kontekst. Vi vil anvende en række cases fra forskellige brancher og med forskelligt formål for at belyse udfordringer og dilemmaer i design og gennemførelse – samt se på hvilke antagelser om coaching og mentoring, der ligger bag organisationernes anvendelse af disse tiltag. Vi vil se på resultater af forskning for at få nyt perspektiv på, hvad der virker, og for at udforske, hvordan virksomhederne kan skabe bedre coaching og mentoring programmer, som skaber resultater både for den enkelte og for organisationen, som har taget initiativet til at anvende coaching og mentoring. Således vil vi skabe ny forståelse for den individuelle læringsproces, som foregår mellem mentor og mentee – mellem coach og coachee, og hvordan den individuelle læringsproces kan bidrage til at skabe organisatoriske læringsprocesser samt til opnåelse af organisatoriske og strategiske mål. |
|||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformen vil være en kombination af præsentationer, diskussioner og øvelse for at sikre en god læringsproces for de enkelte studerende og for hele klassen – således at de studerende får anledning til at arbejde praktisk med stoffet og til at reflektere selvstændigt over både teori og praksis. | |||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||
Kirsten M. Poulsen & Christian Wittrock:
"Mentorprogrammer i virksomheder og organisationer", DJØF
Forlag
|